Gå til innhold

Synes det er så høye felleskostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

I området der jeg ønsker å kjøpe leilighet er det nesten ingen selveierleiligheter, alt sammen er borettslag. Og jeg synes felleskostnadene nærmets øker og øker. For leiligheter med to soverom finner jeg ikke noe under 4500,- i måneden, og de fleste ligger på 4700+ per måned. Jeg synes dette er utrolig mye! Er dette vanlig rundt om kring i Norge? Jeg kommer til å måtte betale 8000,- på lånet hver måned, og med felleskostader vil jeg trolig havne på 13 000...

Anonymkode: c47a7...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Oslo hvor jeg bor, er det vanlig med 3500-5000 i fellesutgifter for treroms i borettslag. 

Greia er at borettslag kan ta opp lån for vedlikehold, balkongutbygging, felles renovering av bad etc. Betjening av gjeld ligger derfor inne i felleskostnader.

Sameier kan i teorien ta opp lån, men med dårlig rente og der er det mer vanlig å cashe ut en engangssum om noe må gjøres. Ofte gjøres trappevask selv, istedenfor vaskefirma.

Anonymkode: 836f9...2c9

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I området der jeg ønsker å kjøpe leilighet er det nesten ingen selveierleiligheter, alt sammen er borettslag. Og jeg synes felleskostnadene nærmets øker og øker. For leiligheter med to soverom finner jeg ikke noe under 4500,- i måneden, og de fleste ligger på 4700+ per måned. Jeg synes dette er utrolig mye! Er dette vanlig rundt om kring i Norge? Jeg kommer til å måtte betale 8000,- på lånet hver måned, og med felleskostader vil jeg trolig havne på 13 000...

Hva er det som er inkludert i husleien? Oppvarming, varmtvann? Brøyting? Vedlikehold? 

Det er viktig å se hva som er inkludert. Dette måtte man likevel ha betalt for. 

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke hva felleskostnadene dekker? 

Renter på lån brl har på fellesen er en bit, deretter kommer forsikringer, kommunale utgifter som vann, kloakk, søppel og eiendomsskatt, vask av trapper, strøm, brøyting, heiser, utskiftinger av diverse i fellesarealene, og mange har vedlikeholdsfond i tillegg for å slippe å øke husleien mye dersom noe uforutsatt skulle skje. 

Du må be megler om papirene fra siste generalforsamling og regskapet. Der vil du se hva felleskostnadene brukes til, og du vil se planer over utskiftninger og andre kostnader. Å lese bak tallene er hva du må for å forstå hva tallene representerer. 

Anonymkode: 109cd...66f

• Liker 6
Skrevet

Bor i en 3-roms i Bærum. Husleie på 2700 som inkluderer fyring, varmtvann trappevask, kommunale avgifter osv. 

Anonymkode: aa164...7b6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor i en 3-roms i Bærum. Husleie på 2700 som inkluderer fyring, varmtvann trappevask, kommunale avgifter osv. 

Glemte å nevne garasjeplass. 

Skrevet

Det spørs jo hva som er reelle fellesutgifter (forsikring, lys i fellesarealer, måking, eiendomsskatt, kommunale avgifter, div veldikehold) og hva som er fellesgjeld. Fellesgjeld vil jo normalt betales ned etterhvert, mens fellesutgifter nok ligger fast, eller til og med kan øke dersom generalforsamlingen bestemmer seg for større prosjekter som maling av fasade, bytte vinduer e.l. Jeg betaler 4000 i fellesutgifter som inkluderer både gartner, brøyting/strøring, vask av fellesarealer, tv/internett + alt som er nevnt over, syns egentlig det er helt greit. 

Anonymkode: 8b699...e32

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg bodd før var de på 4200. Det du må se på er hva du får igjen for det. Hos meg var det kun strøm vi måtte betale utenom.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår du ikke hva felleskostnadene dekker? 

TS her. Hvorfor tror du at jeg ikke vet hva felleskostnadene dekker? Jeg vet godt hva felleskostnader normalt sett dekker, og sjekker prospektene for hva de faktisk dekker for hver enkelt leilighet jeg ser på. Poenget mitt var egentlig, og kanskje det ikke kommer så godt frem, at felleskostnadene bare har økt og økt i det området hvor jeg bor. Jeg regner jo med at det har med å gjøre at alle blokkene er fra ca. samme tiår, og det er nå nylig det har vært nødvendig med noen oppgraderinger av bygningsmassen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hvorfor tror du at jeg ikke vet hva felleskostnadene dekker? Jeg vet godt hva felleskostnader normalt sett dekker, og sjekker prospektene for hva de faktisk dekker for hver enkelt leilighet jeg ser på. Poenget mitt var egentlig, og kanskje det ikke kommer så godt frem, at felleskostnadene bare har økt og økt i det området hvor jeg bor. Jeg regner jo med at det har med å gjøre at alle blokkene er fra ca. samme tiår, og det er nå nylig det har vært nødvendig med noen oppgraderinger av bygningsmassen. 

Hvilke prospekter harndu lest der alle felleskostnadene er spesifisert?

Hva vil du med tråden da, og folks tidsbruk når du vet alt du spør om :klo: :klo:

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

det var billig!! jeg betaler nesten 5000kr for en 2roms. Varmt vann, tv-kanaler og sentralfyring er inkludert da. Her i byen er det sjelden man ser fellesleie under 3000kr. 

Anonymkode: efb37...011

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

er slik i min by og. I et av borettslagene i nærheten er felleskostnadene over 7000kr for 3 og 4 roms. Mange av leilighetene er til salgs der nå, folk har ikke råd til å bo der lenger. TS - når du tar opp lån, ta i betraktning at fellesleien med ganske stor sannsynlighet vli gå opp iløpet av årene du bor der. Så ta aldri mer lån enn du har råd til og legg samtidig inn økning av fellesleia i budsjettet før du bestemmer deg for hvor mye du vil ta opp i lån. Er glad jeg ikke tok opp mer i lån, her har fellesleien økt 1000kr i mnd på noen få år. 

Skrevet

Noe av det lureste du gjør er å få megler til å skaffe oversikten over forventede fellesutgifter fra borettslagets forretningsfører. Be om å få den oversikten for de kommende 10 årene. Da vi du se hvordan fellesutgiftene forventes å være for leilighetene du vurderer.

Anonymkode: 3fa23...cc6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det lureste du gjør er å få megler til å skaffe oversikten over forventede fellesutgifter fra borettslagets forretningsfører. Be om å få den oversikten for de kommende 10 årene. Da vi du se hvordan fellesutgiftene forventes å være for leilighetene du vurderer.

Haha, jeg har sittet i styrer i to ulike borettslag, og dette har jeg aldri sett noe til. Ikke akkurat noe du nan forvente kan fremlegges. En ting er 1-2 år fram i tid, men 10? Nope. 

Anonymkode: 80ea4...1fe

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg har sittet i styrer i to ulike borettslag, og dette har jeg aldri sett noe til. Ikke akkurat noe du nan forvente kan fremlegges. En ting er 1-2 år fram i tid, men 10? Nope. 

I borettslag har forretningsfører en slik oversikt jo. Forretningsfører har oversikt over hele lånets/lånenes løpetid, men du må spørre etter den.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I borettslag har forretningsfører en slik oversikt jo. Forretningsfører har oversikt over hele lånets/lånenes løpetid, men du må spørre etter den.

Altså her roter du veldig. Forretningsfører har oversikt over lån borettslaget har pr i dag, men de har ikke oversikt over alt nytt som evt kommer 10 år frem i tid. På neste generalforsamling kan det bli fremlagt og vedtatt forslag om oppgraderinger eller ubygginger som endrer husleien markant uten at forretningsfører vet noe om dette. Dette skjedd i mitt tidligere borettslag, husleien steg med 1800 kr med 6 mnd varsel pga bytte av vinduer og maling av fasaden. Har en kollega som opplevde at det ble vedtatt omfattende rehabilitering på generalforsamlingen, og husleien sted med 3500-6000 avhengig av leilighetsstørrelse. De fikk riktignok to års varsel da det hele måtte gjennom anbudsrunder og planlegges godt, men likevel måtte mange selge i denne perioden da det ble for dyrt å bli boende. 

Anonymkode: 8b699...e32

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksisterende lån er selvfølgelig mulig å få oversikt over, men fellesutgifter er mye mer enn det. Nye lån, økninger fordi man om fem år skal bytte vindu etc foreligger ikke nødvendigvis planer om 10 år frem i tid. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det var billig!! jeg betaler nesten 5000kr for en 2roms. Varmt vann, tv-kanaler og sentralfyring er inkludert da. Her i byen er det sjelden man ser fellesleie under 3000kr. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

er slik i min by og. I et av borettslagene i nærheten er felleskostnadene over 7000kr for 3 og 4 roms. Mange av leilighetene er til salgs der nå, folk har ikke råd til å bo der lenger. TS - når du tar opp lån, ta i betraktning at fellesleien med ganske stor sannsynlighet vli gå opp iløpet av årene du bor der. Så ta aldri mer lån enn du har råd til og legg samtidig inn økning av fellesleia i budsjettet før du bestemmer deg for hvor mye du vil ta opp i lån. Er glad jeg ikke tok opp mer i lån, her har fellesleien økt 1000kr i mnd på noen få år. 

Det heter ikke fellesleie. Hva er det du mener du leier?

Anonymkode: d9092...9ce

Skrevet

Jeg betaler 2.500, alt inkludert utenom strøm. Dvs også ink. internett og kabel - TV med kanalpakke.

Anonymkode: d9092...9ce

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres normalt ut. 

Jeg har nesten nøyaktig samme utgiftene, kanskje 14 000,- i lån og leie. Jeg er uføretrygda, så dette klarer du fint om du har normal inntekt. Husk at også rentene du betaler i husleie får du fratrekk på skatten av. 

Anonymkode: b1f90...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...