AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Ved skilsmisse er det avtalefrihet når det gjelder det økonomiske oppgjøret, men, noen retningslinjer eller rettigheter må være nedfelt? Jeg krever takst - lån = "overskudd" : 2 = sum jeg kjøpes ut med. Men, om motparten ikke vil godta dette? Anonymkode: d7abc...07d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 Hvis dere ikke blir enige, er advokat neste steg. Anonymkode: 4593f...9ab
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Jeg har advokat, som har sett på mitt krav og mener det er rimelig. Det er ikke sendt krav i mitt navn enda, i håp om at vi blir enige. Men, om vi ikke blir enige, og begge kontakter advokat - hva blir gangen videre? Noen rettigheter må vel være nedfelt? Ts Anonymkode: d7abc...07d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 Etter hva jeg har skjønt, kan midler fra før ekteskapet (innskudd) og betaling på lån ved bruk av arv komme til fratrekk. Men hvis din advokat mener ditt krav er rimelig, antar jeg at dette ikke er tilfellet her. Anonymkode: 4593f...9ab
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #5 Skrevet 15. februar 2019 Nei, det er ingen slike hensyn å ta. Fullstendig 50/50 opplegg tvers gjennom. Ts Anonymkode: d7abc...07d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #6 Skrevet 15. februar 2019 Hvis andre eier ikke syns det er en grei løsning, er alternativet å legge huset ut for salg på markedet. Ofte like greit. Eventuelt kreve flere meglere inn for verdivurderinger og velge et snitt av disse som grunnlag. Anonymkode: 65645...7f1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Takst kan vera fordelaktig for den som evntl. "Flytter ut". Mindre gunnstig for den som "Blir boende". Det som man "Tar m/ inn" ..."Tar ein m/ utatt". I utgangspunktet har man ikkje krav på "arv" under deling av boet v/ skilsmisse, og dette gjør mange skilsmisse oppgjør komplisert. Eksempelvis har man kjøpt en bolig og " puttet pengene i kjøp av boligen" så må ein forvente at beløpet blir trukket ifra v/ evntl. overtakelse av + verdistignigen . Har man brukt arven til kjøp av møbler-Bil-Båt etc. så inngår dette ikkje i boet. Mange samboere (Ikkje gifte) har nok andre regler å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 Synes dette er innvikla... Tenker, hva om man ikke blir enig... Ts Anonymkode: d7abc...07d
Addie Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 Min eksmann ville gjøre det sånn som deg når han kjøpte meg ut. Jeg godtok ikke det. Hos oss går husene alltid over takst, så han måtte gå opp 300 000 : 2, og gi meg 150’ utenom i tillegg til ditt regnestykke
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 16 timer siden, Addie skrev: Min eksmann ville gjøre det sånn som deg når han kjøpte meg ut. Jeg godtok ikke det. Hos oss går husene alltid over takst, så han måtte gå opp 300 000 : 2, og gi meg 150’ utenom i tillegg til ditt regnestykke Da fikk du jo mer, jeg kommer neppe til å kreve mer - men kan han "nekte meg" dette? Ts Anonymkode: d7abc...07d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da fikk du jo mer, jeg kommer neppe til å kreve mer - men kan han "nekte meg" dette? Ts Anonymkode: d7abc...07d Det kan han, og da blir det enten hussalg eller rettssak. Begge deler taper dere sannsynligvis en god del penger på, så det er lurt å gjøre alt for å komme til enighet. Snakk med advokaten din om dette. Anonymkode: 4593f...9ab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes dette er innvikla... Tenker, hva om man ikke blir enig... Ts Anonymkode: d7abc...07d Ekteskapsloven par.58 regulerer deling ved skilsmisse. Dersom dere ikke blir enige om noe annet, må dere dele slik loven anviser. Anonymkode: f43eb...a81
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 Jeg håper jo vi kan komme til enighet, men, han var ikke enig i min skisserte løsning. Det vil være i hans interesse å unngå salg, da dette er hans barndomshjem. Det er ingen uenighet i at han skal overta huset, men, han mener (noe min advolat har tilbakevist) at jeg bør ha mindre. Han må jo da evt kreve skjevdeling, noe jeg ikke mener det er grunnlag for, da alle låneavdrag er betalt av felles konto hvor begge har hatt likt innskudd. Ts Anonymkode: d7abc...07d
Addie Skrevet 17. februar 2019 #14 Skrevet 17. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Da fikk du jo mer, jeg kommer neppe til å kreve mer - men kan han "nekte meg" dette? Ts Anonymkode: d7abc...07d Han kan jo ønske å selge på åpent marked hvis han vil det, og så må du evnt by som alle andre.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #15 Skrevet 17. februar 2019 8 minutter siden, Addie skrev: Han kan jo ønske å selge på åpent marked hvis han vil det, og så må du evnt by som alle andre. Du mener han må by? ts vil kjøpes ut av boligen. Anonymkode: 74bb9...42a 1
Addie Skrevet 17. februar 2019 #16 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du mener han må by? ts vil kjøpes ut av boligen. Anonymkode: 74bb9...42a Ja selvsagt. Takk for at du rettet på meg, nå er det på tide å finne senga her
Glitnir Skrevet 17. februar 2019 #17 Skrevet 17. februar 2019 Hva er grunnen til at han ikke vil da? Har dere for eksempel fått rabatt på kjøpesummen siden det er hans barndomshjem, som han ikke ønsker å dele med deg?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #18 Skrevet 17. februar 2019 Jeg er enig med deg og din advokat, ditt forslag høres rimelig ut. Men ville muligens ha hentet inn verdivurdering fra iallefall 1 megler til. Kommer man ikke til enighet så må dem enten selges på det åpne markedet (der kan jo så klart eksmannen din kjøpe den) eller så er det rettsak. Vet en venninne godtok å bli kjøpt ut for noe mindre enn regnestykket ditt, da hun hverken orketå styre med salg eller rettsak. Anonymkode: 8ec13...b2b
FrodeF Skrevet 17. februar 2019 #19 Skrevet 17. februar 2019 Hva om du skriver NOE om deres eierandel i boligen??? Har han feks fått den som arv med særeie? Du gir absolutt ingen informasjon utover at du har betalt på lånet.....
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #20 Skrevet 17. februar 2019 33 minutter siden, Glitnir skrev: Hva er grunnen til at han ikke vil da? Har dere for eksempel fått rabatt på kjøpesummen siden det er hans barndomshjem, som han ikke ønsker å dele med deg? Det var åsete... (husker ikke hva det heter) på 100 000,- men i følge advokaten min vil evt krav om skjevdeling på dette omtrent "gå i null" da han vil måtta ta større andel av lån - eller noe sånt. Husker ikke helt formuleringen. Ts Anonymkode: d7abc...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå