Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ansatt i kommunen, deltid. Fikk min første lønn denne måneden og i januar hadde jeg 14 vakter. På lønnsslippen er derimot kun 7 av disse oppført og jeg har kun fått utbetalt lønn for disse syv.. er det vanlig praksis å dele opp på denne måten når det er vakter i samme måned? Jeg har ikke fått beskjed om dette og mistenker at det er gjort en glipp. Men stusser litt siden perioden på lønnsslippen er datert frem til 19 og ikke til og med 31. Har noen vært borti sånn praksis?

Anonymkode: 49e82...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er ganske vanlig at lønn for en måned ikke følger en kalendermåned, men en eller annen dato i måneden til samme dato neste måned. Du må nesten sjekke hvordan dette fungerer for din arbeidsplass

Anonymkode: f31cc...3d9

• Liker 2
Skrevet

Man pleier å ha en cut-off dato hvor lønnsavdelingen klargjør lønningene. 

Anonymkode: 30a40...2ed

• Liker 3
Skrevet

Som regel er det 14 dager etterbetalt og 14 dager forskuddsvis betalt. Regner med du får lønn den 12? Helt normalt

Anonymkode: e44fc...6e4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ansatt i kommunen, deltid. Fikk min første lønn denne måneden og i januar hadde jeg 14 vakter. På lønnsslippen er derimot kun 7 av disse oppført og jeg har kun fått utbetalt lønn for disse syv.. er det vanlig praksis å dele opp på denne måten når det er vakter i samme måned? Jeg har ikke fått beskjed om dette og mistenker at det er gjort en glipp. Men stusser litt siden perioden på lønnsslippen er datert frem til 19 og ikke til og med 31. Har noen vært borti sånn praksis?

Vanligvis må timelister og ikke fast lønn, legges inn manuelt. Da går det tid fra fristen til innsending av timer og frem til innmeldte timer blir lagt inn og kjørt lønnsutbetalinger på. Ikke uvanlig med seks uker. 

Snakk med lønns og personalansvarlig på arbeidsplassen. Timelønn er lite gunstig for arbeidstaker. 

Anonymkode: c58eb...29e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som regel er det 14 dager etterbetalt og 14 dager forskuddsvis betalt. Regner med du får lønn den 12? Helt normalt

Den 12 ja. Takk for oppklaring 😃

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I dette tilfellet får hun lønn nesten en måned på etterskudd, så det blir noe helt annet. Jeg synes det virker merkelig at ikke TS får for lenger enn til 19. januar på en utbetaling som kommer 12. februar.

Anonymkode: 7aec4...a12

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har fastlønn, så er dette regelen og ikke unntaket. 

Jegmoppfatter at ts tar tilfeldige vakter/ikke har fast arbeidstid og dermed ikke fast lønn, men hun skriver timelister. Og da er det faktisk et eget system, helt avvikende fra fastlønn som gjelder. 

Timelistene føres fortløpende og senden en fast dag i måneden inn til lønnskontoret for å beregne lønn. Lønnen kommer da aldri på forskudd, fordi man ikke vet hva hun skal eller vil jobbe. Ergo kommer all lønn etterskuddsvis beregnet etter innsendte timelister, etterskuddsvis. Der blir også en naturlig "glipe" mellom timelistene og arbeid med å føre listene inn i lønnssystemet. Lønnskontorene har heller ikke bare en timeliste å ordne opp i men mange, alt etter størrelsen på kommunen og antall som fører timelister. 

Så igjen, timelister med variabel lønn kan ikke sammenlignes med fast lønn. 

• Liker 1
Skrevet

For de fleste blir det gjerne slik ja, meg selv f.eks. da lønnen beregnes fra en dato til en annen, som er ca 10 dager før lønnsdatoen. Vi får lønn siste dag hver mnd. og da fra 20'de til 20'de. Så det jeg har jobbet mellom 20'de til siste dag i mnd kommer da måneden etterpå.

Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

For de fleste blir det gjerne slik ja, meg selv f.eks. da lønnen beregnes fra en dato til en annen, som er ca 10 dager før lønnsdatoen. Vi får lønn siste dag hver mnd. og da fra 20'de til 20'de. Så det jeg har jobbet mellom 20'de til siste dag i mnd kommer da måneden etterpå.

Hwr også, du snakker om fast lønn, ikke timelønn etter føring av timelister. 

Skrevet

Har vært borti litt ulike praksiser. I fylket en gang i tiden leverte jeg timer til den 20 for lønn 12. Nå leverer jeg ekstra som overtid og utlegg 14-15 dager før lønn. Litt ulikt måned til måned. Snakk med lønnskontoret og få datoer som gjelder 

Anonymkode: b5f5c...c94

Skrevet

I min kommune er det sånn: 16.desember-15.januar betales 12.februar. 

Anonymkode: a4594...3bf

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har fast lønn, men får jo betalt for overtid så det telles jo timer. Lønnen varierer derfor litt fra mnd. til mnd. selv om jeg har fastlønn, avhengig av hvor mye overtid jeg har måttet ta (sant nå liker jeg å jobbe overtid som jeg tar ut i både avspaseringer og lønn - avspaserer i snitt to dager i mnd., annenhver uke tar jeg en dag fri), snittlønnen ligger på ca 56.000 i mnd før skatt men har variert fra 65.000 til like under 50.000 for min del, så skal det skattes... Så lønnen kan jo variere uavhengig om man har fastlønn eller får timebetalt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arbeidet deltid flere plasser før/under utdannelse, alle opererte med fra 20-20, utbetalt 10 (eks)

Skrevet

Helt vanlig praksis der jeg jobbet før. Vakter fra f.eks 20. januar til 19. februar ble utbetalt siste dag i februar. Der jeg jobber nå utbetales timene jeg jobber i hele februar den 20. februar. Har fast lønn, så hvis jeg jobber overtid eller ekstra blir det utbetalt neste måned

Anonymkode: 1c6b7...1e6

Skrevet

Vakter fra 20. januar til 19. februar vil jeg få utbetalt siste virkedag i februar - siste virkedag i mars får jeg utbetalt fra 20. februar til 19. mars, og slik fortsetter det gjennom hele året. Jeg har timelønn.

Anonymkode: 59eba...3fc

Skrevet

Hos oss er det slik ja. Om jeg jobber ekstravakter før 20 januar, kommer dette på lønnen i februar. Det som jobbes etter 20 januar, kommer ikke før i mars. 

Anonymkode: 6815d...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...