AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Heisann! Jeg er en jente på 22år, som nylig har startet opp med trening 4-5 dager i uken. Jeg har hatt en time med PT, og har fått et program som jeg følger, og tar gjerne noen øvelser ekstra i tillegg. Jeg trener styrke annenhver dag, mens jeg trener kondisjon og mage de to dagene imellom. Jeg har kuttet ut alt av snop og potetgull i ukedagene, og inntar dette med moderate mengder i helgene. Ellers i ukedagene spiser jeg mye kylling, karbonadekjøttdeig, strimlet svinekjøtt o.l med ris eller pasta, samt grovt brød og knekkebrød morgen og kveld. Noe fisk går det også i. Spiser meg mett, men passer på å velge litt sunnere alternativ til pålegg, slik som kalkunpålegg o.l. Jeg føler jeg presser meg under treningsøktene, og blir enda litt støl etter styrketrening, samtidig som jeg har klart å økt litt i vektene etter styrketreningene. Jeg har nå trent i 4 uker i strekk - litt over 1 mnd. Gikk på vekta da jeg startet, og målte da 59kg. Gikk på vekten i går, og vekta var fortsatt på 59kg! Skriver nå i forum da jeg trenger å høre fra noen eksperter. Ga beskjed ved PT timen av jeg ikke ville trene for å gå ned i vekt, men at jeg ville stramme opp kroppen litt, og bygge mer rumpe etc. Er fortsatt veldig motivert, og kommer til å fortsette å trene til tross for at jeg føler at det skjer lite forandringer enda jeg står på å prøver så godt jeg kan. Er klar over at det tar tid å bygge muskler, men er det noen som kan gi en liten pekepinne på når jeg egentlig kan forvente synlige resultater på kroppen min? Kan nevne at jeg trener helkropp, med fokus på rumpe og lår ved styrkedagene - og på kondisjonsdagene jogger jeg som regel 5km før jeg går videre på mageøvelser. Takk på forhånd! Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 For synlig muskelvekst tar det vel minimum 3 mnd trening. Anonymkode: 79753...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Vekt er uansett dårlig måleenhet, skal du bygge muskler blir jo målet vektøkning. Virker som du går litt hard ut med både kondis og styrke. Kroppen trenger enn del energi for å bygge muskler Anonymkode: 7be5e...1da 2
Pierre Gynt Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For synlig muskelvekst tar det vel minimum 3 mnd trening. Anonymkode: 79753...5ed Det spørs helt på hvor mye fett man har. Noen vil kunne se det etter bare noen dager, når musklene blir mer "pumpa", særlig menn. TS: vekta har nok stått stille fordi du har lagt på deg muskler samtidig som du har forbrent fett. Bare fortsett med det du gjør! 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #5 Skrevet 15. februar 2019 59 kg er normal vekt. Hva er målet ditt med trening? Muskelbygging? Ja muskler øker vekten, men siden du har kuttet ut mange kalorier i kosten din ved å kutte ut potetgull osv og spise mest kylling , ris , grovbrød og knekkebrød så blir vekten stående stille når du vil opp i vekt, eller i værste fall gå ned fordi du går i kaloriunderskudd. Når du trenger er du nødt til å spise mer sånn at du går i kalorioverskudd, ellers vil ikke musklene bygges, da vil treningen bare påvirke fettprosenten din og ikke gi deg ønsket resultat. Anonymkode: 4a518...b83
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #6 Skrevet 15. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vekt er uansett dårlig måleenhet, skal du bygge muskler blir jo målet vektøkning. Virker som du går litt hard ut med både kondis og styrke. Kroppen trenger enn del energi for å bygge muskler Anonymkode: 7be5e...1da TS her. Kroppen min har fått en "sjokkstart", men er fast bestemt på å fortsette da jeg vil gjøre dette om til en livsstil. Har en nokså hektisk hverdag som mor og fulltidsstudent, så trening har blitt en plass jeg føler jeg får utløp fra den generelle hverdagen Har fått beskjed om at resultatene ikke kommer gratis, dermed prøver jeg å presse meg litt ved treningsøktene. Noen økter er likevel mer effektive enn andre. Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 5 minutter siden, Purt Gull skrev: Det spørs helt på hvor mye fett man har. Noen vil kunne se det etter bare noen dager, når musklene blir mer "pumpa", særlig menn. TS: vekta har nok stått stille fordi du har lagt på deg muskler samtidig som du har forbrent fett. Bare fortsett med det du gjør! Jeg ser det etter en dag. Står og beundrer meg selv i speilet i garderoben. Veldig flaut hvis det kommer noen inn da. Anonymkode: 6c751...76c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 59 kg er normal vekt. Hva er målet ditt med trening? Muskelbygging? Ja muskler øker vekten, men siden du har kuttet ut mange kalorier i kosten din ved å kutte ut potetgull osv og spise mest kylling , ris , grovbrød og knekkebrød så blir vekten stående stille når du vil opp i vekt, eller i værste fall gå ned fordi du går i kaloriunderskudd. Når du trenger er du nødt til å spise mer sånn at du går i kalorioverskudd, ellers vil ikke musklene bygges, da vil treningen bare påvirke fettprosenten din og ikke gi deg ønsket resultat. Anonymkode: 4a518...b83 TS her. Passer på å spise meg god og mett ved middag, og ellers frokost og lunsj. Er vanskelig å skal spise mer når kroppen sier stopp. Likevel har ikke vekta gått ned (heldigvis), enda jeg har gått fra å spise junk hver dag og lite aktivitet, til plutselig trening flere dager i uken og totalendring på kosthold. Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 10 minutter siden, Purt Gull said: Det spørs helt på hvor mye fett man har. Noen vil kunne se det etter bare noen dager, når musklene blir mer "pumpa", særlig menn. TS: vekta har nok stått stille fordi du har lagt på deg muskler samtidig som du har forbrent fett. Bare fortsett med det du gjør! Selvfølgelig kommer det an på hvor mye fett man har, men synlige, målbare resultater får man virkelig ikke etter å ha trent styrke i en uke, annet enn at det selvfølgelig er mer blod i muskulaturen rett etter trening. Anonymkode: 79753...5ed
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #10 Skrevet 15. februar 2019 Vel, med mindre du er en veldig liten dverg så ser jeg ikk hvorfor du leter etter resultater på vekta. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg hadde alltid hatt flat bakende - og typisk veldig slanke ben. Så en dag på trening så jeg ei som jeg tenkte «åh, det var en spretten bakende og fine ben» - og så var det så rart at hun bevegde seg helt likt som meg......det var jo fordi jeg så speilbildet mitt Men uansett da - ta det fra noen som har trent fra og til i årevis: du holder ikke motivasjonen særlig lenge om kropp er motivasjonen din. Hold deg gjerne til opplegget, men etterhvert blir det ufattelig tungt å komme seg hyppig på trening og faktisk bruke all tiden det krever om fin kropp alene er målet. Prøv heller å tenke at det er OK om du finner ut at litt sjeldnere trening over tid er det beste, kanskje er intensive fullkroppsprogrammer noe for deg. Eller kombinasjon av kondis/styrke osv. Du skal være ekstremt selvopptatt eller ha en spiseforstyrrelse for at den mengden trening skal vare over tid, dersom kun utseende er en motivasjon. Anonymkode: bed64...efd 1
xHenrik Skrevet 15. februar 2019 #11 Skrevet 15. februar 2019 Man kan ikke forvente synlig forskjell etter bare en måned. Dette er litt av utfordringen hos folk som starter å trene; de tror at transformasjonen skjer med en gang. Gi det tid, spis nok og sunt, så vil resultatene garantert komme. Du må bare ikke slutte! De første månedene kan du regne som forberedelse til en ny livsstil. De er likevel en ting med treningsopplegget jeg vil påpeke. Du trener både styrke og utholdenhet. Det er ingenting galt med det, men utholdenhetstrening ødelegger litt for muskelbygging. Hva med å heller trene sprint eller intervaller? Jogging forandrer ikke kroppen noe særlig.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #12 Skrevet 15. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, med mindre du er en veldig liten dverg så ser jeg ikk hvorfor du leter etter resultater på vekta. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg hadde alltid hatt flat bakende - og typisk veldig slanke ben. Så en dag på trening så jeg ei som jeg tenkte «åh, det var en spretten bakende og fine ben» - og så var det så rart at hun bevegde seg helt likt som meg......det var jo fordi jeg så speilbildet mitt Men uansett da - ta det fra noen som har trent fra og til i årevis: du holder ikke motivasjonen særlig lenge om kropp er motivasjonen din. Hold deg gjerne til opplegget, men etterhvert blir det ufattelig tungt å komme seg hyppig på trening og faktisk bruke all tiden det krever om fin kropp alene er målet. Prøv heller å tenke at det er OK om du finner ut at litt sjeldnere trening over tid er det beste, kanskje er intensive fullkroppsprogrammer noe for deg. Eller kombinasjon av kondis/styrke osv. Du skal være ekstremt selvopptatt eller ha en spiseforstyrrelse for at den mengden trening skal vare over tid, dersom kun utseende er en motivasjon. Anonymkode: bed64...efd TS her. Som nevnt over her er ikke bare kropp fokuset mitt. Jeg nevner at jeg vil gjøre dette om til en livsstil - samt at trening er terapi i en hektisk hverdag, men trener jo dog også fordi jeg vil stramme opp litt. Å jobbe litt for å oppnå ønskelige synlige resultater er jo også en grunn til at jeg startet på dette prosjektet, og å føle seg komfortabel i egen kropp er jo en del av målet Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #13 Skrevet 15. februar 2019 1 minutt siden, xHenrik skrev: Man kan ikke forvente synlig forskjell etter bare en måned. Dette er litt av utfordringen hos folk som starter å trene; de tror at transformasjonen skjer med en gang. Gi det tid, spis nok og sunt, så vil resultatene garantert komme. Du må bare ikke slutte! De første månedene kan du regne som forberedelse til en ny livsstil. De er likevel en ting med treningsopplegget jeg vil påpeke. Du trener både styrke og utholdenhet. Det er ingenting galt med det, men utholdenhetstrening ødelegger litt for muskelbygging. Hva med å heller trene sprint eller intervaller? Jogging forandrer ikke kroppen noe særlig. Siden kunnskapsnivået mitt når det kommer til trening og ernæring er på omtrent 0, har jeg bare lagt inn jogging da styrkedagene skal ha "restitusjon", for å prøve å forbedre kondisjonen litt. Det du nevner om at utholdenhetstreningen ødelegger litt for muskeltreningen er noe jeg har lurt på, og vært litt redd for. Er det sånn at jeg bryter ned musklene jeg hadde i styrketreningen dagen før, dersom jeg løper på mølla dagen etterpå? Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #14 Skrevet 15. februar 2019 Muskler er tyngre enn fett. Så du har nok forbrent fett som nå har blitt muskler. Bruk målebånd. Anonymkode: cfad0...058
Pierre Gynt Skrevet 15. februar 2019 #15 Skrevet 15. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kommer det an på hvor mye fett man har, men synlige, målbare resultater får man virkelig ikke etter å ha trent styrke i en uke, annet enn at det selvfølgelig er mer blod i muskulaturen rett etter trening. Anonymkode: 79753...5ed Det er mulig det større forskjeller på menn og kvinner enn jeg først antok. For menn uten altfor mye fett kan man fint se resultater etter bare én uke. "Pumpen" er mest intens rett etter trening, men den varer lenger enn du tror. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden kunnskapsnivået mitt når det kommer til trening og ernæring er på omtrent 0, har jeg bare lagt inn jogging da styrkedagene skal ha "restitusjon", for å prøve å forbedre kondisjonen litt. Det du nevner om at utholdenhetstreningen ødelegger litt for muskeltreningen er noe jeg har lurt på, og vært litt redd for. Er det sånn at jeg bryter ned musklene jeg hadde i styrketreningen dagen før, dersom jeg løper på mølla dagen etterpå? Anonymkode: ef1db...591 Intervalltrening er mye tyngre for kroppen enn steady sate lav intensitet-jogging, så om man er opptatt av restitusjon, bør man egentlig unngå det. Det er ikke sikkert det er så farlig for deg, for din styrketrening i første omgang handler vel så mye om teknikk og nervetilpasninger framfor muskelbelastning. Jeg hadde fortsatt som du gjør med litt kosejogging. Bare vit at det ikke har så veldig mye for seg hva angår fettforbrenning. Du bør generelt tenke slik: Fettforbrenning via kaloriunderskudd, muskelbygging/bevaring via trening (og proteiner i kosten).
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #16 Skrevet 15. februar 2019 4 minutter siden, Purt Gull skrev: Det er mulig det større forskjeller på menn og kvinner enn jeg først antok. For menn uten altfor mye fett kan man fint se resultater etter bare én uke. "Pumpen" er mest intens rett etter trening, men den varer lenger enn du tror. Intervalltrening er mye tyngre for kroppen enn steady sate lav intensitet-jogging, så om man er opptatt av restitusjon, bør man egentlig unngå det. Det er ikke sikkert det er så farlig for deg, for din styrketrening i første omgang handler vel så mye om teknikk og nervetilpasninger framfor muskelbelastning. Jeg hadde fortsatt som du gjør med litt kosejogging. Bare vit at det ikke har så veldig mye for seg hva angår fettforbrenning. Du bør generelt tenke slik: Fettforbrenning via kaloriunderskudd, muskelbygging/bevaring via trening (og proteiner i kosten). TS her. Merker at teknikken har kommet seg litt nå da, får høy puls ved styrketreningen og blir andpusten. Passer på at jeg har nok vekt på til at jeg må slite meg opp på slutten, og blir ofte godt støl etter trening så litt muskelbelastning tror jeg at jeg oppnår Har likevel en lang vei å gå! Skal fortsette med kosejogginga. Blir jo litt fettforbrenning ved kondisjonsdagene, men passer da på å spise godt etterpå. Takk for tilbakemelding! Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Som nevnt over her er ikke bare kropp fokuset mitt. Jeg nevner at jeg vil gjøre dette om til en livsstil - samt at trening er terapi i en hektisk hverdag, men trener jo dog også fordi jeg vil stramme opp litt. Å jobbe litt for å oppnå ønskelige synlige resultater er jo også en grunn til at jeg startet på dette prosjektet, og å føle seg komfortabel i egen kropp er jo en del av målet Anonymkode: ef1db...591 Nei, men da tenker jeg du har riktig innstilling som gjør at treningsinnsatsen kan vare over tid. Det som skjedde for meg var en åpenbar endring av kropp - men ikke på et sånn detaljnivå at jeg egentlig så det helt selv. Jeg ble jo vant til det, og så lager en seg dessverre krav som er ganske uoppnåelige. Jeg slet iallefall med å slippe de negative faktorene. Men - jeg trente endel før jeg fikk barn (like mye som deg, bedrev ikke et rigid kosthold, men spiste heller ikke junk) - fikk nok relativt synlige resultater på noen måneder. Men jeg så jo først resultater når jeg kuttet litt ned på kondisen, og økte styrkeøktene. Da økte vekten min noe (pga mindre kaloriforbrenning og 3 styrkeøkter i uka istedetfor 2, med 1-2 kondisøkter). Så har jeg forsøkt å komme i gjenge igjen etter jeg var gravid - og da ser jeg også forskjeller på fasthet i rumpe nå fra tidligere. Nå trener jeg sjeldnere og ikke fullt så hardt. Men jeg har trent jevnt og trutt, har ikke gått i kaloriunderskudd - og da ser jeg altså forskjell på ben og rumpe. Men noen voldsomt trent kropp har jeg på ingen måte. Endringene før og nå er egentlig bare grader av endring, ikke sånn IG «før/nå» bilder. De poserer jo og følger helt ekstreme slankedietter/trener KUN rumpe og tar sannsynligvis også kirurgi/ulovligetilskudd. Anonymkode: bed64...efd
xHenrik Skrevet 15. februar 2019 #18 Skrevet 15. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Siden kunnskapsnivået mitt når det kommer til trening og ernæring er på omtrent 0, har jeg bare lagt inn jogging da styrkedagene skal ha "restitusjon", for å prøve å forbedre kondisjonen litt. Det du nevner om at utholdenhetstreningen ødelegger litt for muskeltreningen er noe jeg har lurt på, og vært litt redd for. Er det sånn at jeg bryter ned musklene jeg hadde i styrketreningen dagen før, dersom jeg løper på mølla dagen etterpå? Anonymkode: ef1db...591 Man vil oppnå mest muskelvekst ved å ikke trene utholdenhet i det hele tatt - hvis dette er det eneste målet. Men det viktigste er at du trener og gjør det til en livsstil fremfor noe du må gjøre. Musklene bygges ikke under trening, men etter trening (restitusjon). Ville derfor lagt løpedagen til en annen dag enn dagen etter styrketrening av bein. Hva trener du på styrketrening forresten? Hvis du vil øke muskelmasse bør man trene tunge fullkroppsøvelser, f.eks. knebøy, utfall og markløft. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men da tenker jeg du har riktig innstilling som gjør at treningsinnsatsen kan vare over tid. Det som skjedde for meg var en åpenbar endring av kropp - men ikke på et sånn detaljnivå at jeg egentlig så det helt selv. Jeg ble jo vant til det, og så lager en seg dessverre krav som er ganske uoppnåelige. Jeg slet iallefall med å slippe de negative faktorene. Men - jeg trente endel før jeg fikk barn (like mye som deg, bedrev ikke et rigid kosthold, men spiste heller ikke junk) - fikk nok relativt synlige resultater på noen måneder. Men jeg så jo først resultater når jeg kuttet litt ned på kondisen, og økte styrkeøktene. Da økte vekten min noe (pga mindre kaloriforbrenning og 3 styrkeøkter i uka istedetfor 2, med 1-2 kondisøkter). Så har jeg forsøkt å komme i gjenge igjen etter jeg var gravid - og da ser jeg også forskjeller på fasthet i rumpe nå fra tidligere. Nå trener jeg sjeldnere og ikke fullt så hardt. Men jeg har trent jevnt og trutt, har ikke gått i kaloriunderskudd - og da ser jeg altså forskjell på ben og rumpe. Men noen voldsomt trent kropp har jeg på ingen måte. Endringene før og nå er egentlig bare grader av endring, ikke sånn IG «før/nå» bilder. De poserer jo og følger helt ekstreme slankedietter/trener KUN rumpe og tar sannsynligvis også kirurgi/ulovligetilskudd. Anonymkode: bed64...efd Ja, hadde en liten vrangforestilling om at resultatene kom kjapt, nokså urealistisk. Heldigvis er jeg en realist på generell basis, så jeg skal smøre meg med tålmodighet og heller være fornøyd med at jeg har kommet meg på vei mot en aktiv livsstil. Takk for en innholdsrik og nyttig tilbakemelding, jeg tar den til meg! Er forresten enig når det kommer til bildene på sosiale medier. Jeg styrer unna dem da mange er nokså urealistiske i seg selv ved bruk av filter og de ulike vinklene som brukes. Anonymkode: ef1db...591
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #20 Skrevet 15. februar 2019 13 minutter siden, xHenrik skrev: Man vil oppnå mest muskelvekst ved å ikke trene utholdenhet i det hele tatt - hvis dette er det eneste målet. Men det viktigste er at du trener og gjør det til en livsstil fremfor noe du må gjøre. Musklene bygges ikke under trening, men etter trening (restitusjon). Ville derfor lagt løpedagen til en annen dag enn dagen etter styrketrening av bein. Hva trener du på styrketrening forresten? Hvis du vil øke muskelmasse bør man trene tunge fullkroppsøvelser, f.eks. knebøy, utfall og markløft. Jeg bruker en del apparater. Hip trust, Booty-Builder, Leg-press, Squats med stang er noe jeg nylig er begynt med. Tar utfall med vekter, Bulgarsk splittbøy, nedtrekk (for rygg), Skrå hantelpress med manualer, push up til stang o.l. Disse øvelsene har jeg mest av, også har jeg en øvelse for overkropp som jeg tar i slynga. Dette er på styrkedager, fordelt i A og B økt. Har sånnsett styrketrening av bein på begge styrkedagene mine, da jeg gjerne vil bygge litt ekstra rumpe Anonymkode: ef1db...591 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå