Gå til innhold

Lyse ut på forkjøpsrett før eller etter at bud er akseptert ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i gang og selge en leilighet i borettslag snart. Siden det er borettslag, må leiligheten ut på forkjøpsrett. Dette kan skje før den legges ut på markedet (forhåndsavklaring), eller etter at et bud er akseptert (da går det 20 dager før en vet om noen har gått inn i budet som medlem av borettslaget og tatt den på forkjøpsrett). Ideelt sett er det altså mest gunstig å ha dette avklart på forhånd, slik at interessenter ikke trenger å bekymre seg for om andre "tar" boligen etter at de har fått tilslag på budet. Det er jo ganske kjipt å gi bud på en bolig man har ønske om å kjøpe, vente i 20 dager, og så finne ut at noen andre har tatt den.

Problemet akkurat nå, er at når bolig utlyses på forkjøpsrett i forkant, gjelder dette i 3 mnd. Det koster kr 8000 å melde den inn, og er den ikke solgt på 3 mnd, må jeg ut med nye 8000 !! Helt sprøtt, og selvsagt totalt urimelig, men slik er det.

Så spørsmålet blir : Ville du ha vært interessert i en bolig hvis du visste at den skulle lyses ut på forkjøpsrett etter at budet var akseptert (fordelen for meg som selger, er at jeg da vet at jeg kun betaler en gang for utlysning).

Anonymkode: 96716...e52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jer må du gjøre et valg. Hva du belger og bør velge er noe du diskuterer med fagfolk, nemlig megleren, fordi mange forhold du ikke nevner kan ha betydning for valget. 

Anonymkode: 65f0a...51e

Skrevet

Som kjøper ville jeg neppe inngitt et bud dersom det tok 20 dager å avklare forkjøpsspørsmålet. På den bakgrunn synes jeg at du bør bruke de 8000 kr på å avklare dette på forhånd. 

Anonymkode: c620b...9fe

• Liker 2
Skrevet

I et tregt marked tror jeg det er best å ta det etterpå, ellers risikerer du at ingen melder forkjøpsrett og det blir duket for skambud.

Anonymkode: 62518...1ef

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et tregt marked tror jeg det er best å ta det etterpå, ellers risikerer du at ingen melder forkjøpsrett og det blir duket for skambud.

????  Dette gir ingen mening.

Anonymkode: 3ab25...172

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

????  Dette gir ingen mening.

Anonymkode: 3ab25...172

Hva er det du ikke forstår?

Skrevet

For meg hadde det definitivt vært mer attraktivt om forkjøpsretten var avklart på forhånd. 

Anonymkode: c460d...59d

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke forstår?

Nei, dette forsto ikke jeg heller. Poenget her er ikke at jeg ønsker at noen skal melde seg på forkjøp. Hvem som helst kan kjøpe leiligheten. Egentlig er det at noen melder seg på forkjøpsrett det mest negative som kan skje. Melder de seg i forbindelse med forhåndavklaring, risikerer jeg at ingen gidder legge inn bud. Melder de seg etterpå, mister den egentlige budgiveren boligen til en som bare sitter på gjerdet og venter. Ikke rettferdig i det hele tatt.

Anonymkode: 96716...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...