Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Er det noen av dere som har erfaring med disse to yrkene da jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket jeg skal velge??

Anonymkode: 701b8...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byggingeniør! Det flommer over av eiendomsmeglere, og det er vanskeligere å bruke den utdannelsen til noe annet. 

Anonymkode: 3235a...a1e

• Liker 12
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Hei, 

har du bestemt deg? 

Jeg er utdannet Eiendomsmegler men byttet akkurat over til byggingeniørstudiet. Eiendomsmegleryrket er travelt og lite familievennlig, men utdanningen er nyttig fordi den bygger på øk./adm. For 2019 velger jeg å si at det ikke finnes for mange eiendomsmeglere. Min erfaring er at jeg hadde nærmere 10 jobbtilbud etter endt studie. Den som vil, får til. Det samme gjelder hvor mye du vil selge og tjene. Dog er inntjeningen noe uforutsigbar. Skulle du velge dette kan du fint gå videre på master i økonomi for å få siv.øk.-tittel. 

Byggingeniør er ettertraktet, mer anerkjent og ikke minst mer forutsigbart. Ser man på fremtidsutsiktene til de to yrkene står de i hver sin ende av skalaen, hvor på definisjonanen av en megleren kommer til å bli veldig endret.  

Håper du valgte ingeniør. 

Anonymkode: faee9...2ac

• Liker 3
Skrevet

Ingeniør: Skaper håndfaste verdier

Megler: Skaper ingenting, annet enn å gjøre boliger dyrere for kjøper/ spise av salgssummen, 

Skrevet
1 minutt siden, Resignert skrev:

Ingeniør: Skaper håndfaste verdier

Megler: Skaper ingenting, annet enn å gjøre boliger dyrere for kjøper/ spise av salgssummen, 

Megleren tar betalt for sitt arbeid, på lik linje med ingeniøren. Produktet som kommer ut i andre enden er ei håndfast valuta, men trygg eiendomsavhending. At boligen blir dyrere er det hovedsakelig selger som profiterer på. 

Skrevet

Ingeniører tjener mindre enn eiendomsmeglere. Ingeniørjobb ER KJEDELIG. Du sitter og jobber med PC stort sett hele dagen. Eiendomsmegler jobber med mennesker. 

Anonymkode: ac83b...ef0

Skrevet
På 15.2.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Er det noen av dere som har erfaring med disse to yrkene da jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket jeg skal velge??

Anonymkode: 701b8...1bc

Eiendomsmegler er, som utgangspunkt, en ett-trinns jobb med potensiale for grei lønn. De aller fleste tjener dog ikke mye når man måler det opp mot timer brukt. Det er mye ettermiddags- og helgejobbing, så ofte krasjer dette med et fornuftig familieliv. 

Ingeniør er nok «kjedeligere» som utgangspunkt, men her kan man gjerne, som utgangspunkt, forvente hyggeligere arbeidstider, mer progressiv og normal lønnsutvikling samt gode utviklingsmuligheter. 

Jeg har jobbet 9 år som megler og er ikke i tvil om at ingeniør er bedre. Eneste som bør gjøre motsatt er de som aldri stiller spørsmålet du nå gjør. Etter min mening. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er anonym over. 

T.O.  Jeg har jobbet som bygningsingeniør  i over 12 år, og må si at eindomsmegler er mye bedre. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingeniører tjener mindre enn eiendomsmeglere. Ingeniørjobb ER KJEDELIG. Du sitter og jobber med PC stort sett hele dagen. Eiendomsmegler jobber med mennesker. 

Snittlønna for ingeniører er vesentlig høyere enn for meglere. Det er en del meglere som tjener bra, men de fleste tjener middels til dårlig. I tillegg er inntekten veldig uforutsigbar.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Brunello skrev:

Snittlønna for ingeniører er vesentlig høyere enn for meglere. Det er en del meglere som tjener bra, men de fleste tjener middels til dårlig. I tillegg er inntekten veldig uforutsigbar.

Men man kan ikke velge yrke kun basert på lønn. Synes slike spørsmål er så rare... Det er som regel helt forskjellige mennesketyper dette. Jeg har jobbet som ingeniør, og de fleste ingeniører jeg kjenner er ganske... trauste. Innadvendte og veldig fornuftige og saklige og a4. En eiendomsmegler bør jo være det motsatte? 🤔 altså ekstrovert og kreativ? tenker de jeg kjenner som er meglere hadde kjedet seg til døde som ingeniør. Og de fleste jeg kjenner som er ingeniører hadde hatet å jobbe som megler. Finnes noen unntak, selvfølgelig.

Anonymkode: d7b98...97a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan ikke velge yrke kun basert på lønn. Synes slike spørsmål er så rare... Det er som regel helt forskjellige mennesketyper dette. Jeg har jobbet som ingeniør, og de fleste ingeniører jeg kjenner er ganske... trauste. Innadvendte og veldig fornuftige og saklige og a4. En eiendomsmegler bør jo være det motsatte? 🤔 altså ekstrovert og kreativ? tenker de jeg kjenner som er meglere hadde kjedet seg til døde som ingeniør. Og de fleste jeg kjenner som er ingeniører hadde hatet å jobbe som megler. Finnes noen unntak, selvfølgelig.

Anonymkode: d7b98...97a

De ingeniørene jeg kjenner, og det er mange, er stort sett helt vanlige folk i det øvre sjiktet intellektuelt. Kjenner også mange meglere. Stort sett vanlige folk det også. Enig i at meglere ofte er litt mer hyper og snakkesalige.

Skrevet

Jeg jobber som byggingeniør (altså «kun» bachelor) og tjener rett under millionen i året. Variert arbeidsdag og oppgaver har jeg også. Tjohei :) 

Anonymkode: 7926b...690

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som byggingeniør (altså «kun» bachelor) og tjener rett under millionen i året. Variert arbeidsdag og oppgaver har jeg også. Tjohei :) 

Kan du utdype litt mer hva arbeidsdagen din består av? 🤓

Skrevet
På 25.12.2019 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype litt mer hva arbeidsdagen din består av? 🤓

Ja! Jobber i et lite privat konsulentfirma med både private og kommunale kunder. Vi arbeider innen kommunalteknikk og har prosjekt over hele landet. Får utdelt egne prosjekt som vi prosjekterer, legger ut på anbud og følger opp gjennom hele byggefasen. I prosjektene er vi ofte med på oppstartsmøte hos kunden, befaring, innmåling, byggemøter, kontraktsmøter osv. Kontakt med leverandører, naboer, koordinering med andre etater (Arbeidstilsynet, SVV, kabeletater etc.). 

I tillegg til «standard» prosjektering, prosjektledelse og byggeledelse driver vi med risiko og beredskap for vann og avløp, utarbeidelse av instrukser/rutiner osv., holder øvelser... Kjempegøy og spennende :) Får reist mye rundt og sett mye av landet. Trives så utrolig godt!

Skrevet

Ihvertfall ikke eiendomsmegler. 

Bare kjipe arbeidstider, ingen rammer opp mot kundene og ikke nødvendigvis godt betalt så lenge du ikke driver for deg selv. 

Anonymkode: b6593...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...