Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir tåkete og svimmel bare av idéen om at jeg blir tvunget til å være med kona under fødsel. Vi har ikke snakket så mye om det, men det virker som underforstått fra hennes side at jeg skal være med. Jeg har som sagt overhodet ikke lyst, men føler dette med at mannen skal være med på fødsel er noe som er så kulturelt forventet i dagens samfunn at du blir sett på som en forhistorisk raring hvis du ikke er med. Hva en mann kan bidra med å få ut den ungen, aner jeg dog virkelig ikke. Jeg kan ikke gjøre noe med riene, åpningen, blodet, skrikingen & vrælingen - og jeg kan i hvertfall gjøre noe med å få den tassen presset ut av vaginaen hennes.

Bør jeg bite tennene sammen og bli med, eller bør jeg sette foten ned og argumentere min sak for hvorfor det er helt fjollete at jeg skal være med på noe jeg ikke kan påvirke verken prosess eller utfall av?

Anonymkode: c285f...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerp deg. Støtt kona di og vær der for henne når hun føder barnet deres. Tross alt hun som må gjøre all jobben og det er en meget krevende og psykisk vanskelig situasjon hun er i under fødsel. Det er det minste å forvente av deg.

• Liker 42
Skrevet

Du er jo der for å støtte henne. Altså være er trygghet.

Anonymkode: 2ba94...9b8

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet

En*

Anonymkode: 2ba94...9b8

Skrevet

Du skal bli pappa, de fleste ønsker å overvære det. Og de fleste kvinner regner med å ha mannen der som støtte. Hadde min mann antydet at han ikke skulle være med under fødselen, hadde jeg blitt så lei meg at jeg vet ikke hva jeg skulle gjort. Jeg hadde nok fått panikk over at jeg skulle ha barn med en SÅNN mann.. 

Anonymkode: 9b4f5...103

• Liker 48
  • Hjerte 1
Skrevet

Du bør bli med og forsøke å støtte din kone så mye som muli. Hente drikke. Trøste. Underholde mellom riene. Tørke panne. Vise omsorg for en person som opplever de jævligste smertene du kan tenke deg for å føde deres barn. 

Anonymkode: 3a46b...0c6

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kan godt forstå at noen synes det er vanskelig å være med på en fødsel og helst vil slippe.

Når det er sagt synes jeg du er ganske respektløs i en del av det du skriver her.

Anonymkode: 33182...335

• Liker 9
Skrevet

Hun vil heller sikkert ikke være der...

Selv om du ikke kan gjøre så mye med selve fødselen, så kan du være der for kona di. Trygge henne og støtte henne. 

Anonymkode: 31f72...0d8

• Liker 25
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror du hun har "lyst" til å gå gravid med smerter i 9 mnd, "lyst" til å føde med enda mer smerter, "lyst" til å revne hele vaginaen sin og kanskje helt bak til rumpehullet under fødsel så hun bare har ett hull der og måtte operere dette i tre omganger i etterkant, "lyst" til å ødelegge kroppen sin osv?

Det handler ikke om hva du har lyst til. Mann deg opp og bli med på fødselen, du skal støtte , betrygge, beundre og være der for kona di såklart! Makan!

Anonymkode: 9ffb6...bb1

• Liker 30
Skrevet

Har ikke lyst til å være tilstede når barnet ditt kommer til verden?

Anonymkode: d6eab...191

• Liker 7
Skrevet

Slapp av ts, det er ikke så ille. Vræling, blod og gørr? Ikke så ille som du skal ha det til. Du trenger ikke glo opp i glufsa heller. Det er tross alt ikke du som har mest ubehag i den situasjonen. Kona di skal sette deres barn til verden. Fokuser på det heller ! 

Anonymkode: 3b96e...16b

• Liker 6
Skrevet

Vi er alle ulike, og noen menn takler slikt veldig dårlig. Har et par kompiser som ikke taklet det i det hele tatt.. Svimte av flere ganger, osv.. Da er det like greit å la det være.

For min del, så har det kun vært fine opplevelser på fødestua!

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke stå og ta i mot ungen liksom, men at du er på sykehuset, henter mat og drikke, holder i hånda, snakker med henne og sånt, det må du regne med. Fødsel,selv om alt går bra, kan være ganske traumatisk for mor, hun trenger at noen er der for henne så hun blir tryggere. Av og til må mor opereres i forbindelse med fødsel og da må jo du være der og passe barnet. 

Anonymkode: f016d...5f7

• Liker 3
Skrevet

Har en mann virkelig store problemer med sykehus og å være i den settingen så syns jeg han skal få slippe. Venninnen min har en mann hun tvang med og hun angret fort da han begynte å kaste opp og besvime og alle måtte ta vare på ham fordi han fikk helt panikk. Han hadde sagt ifra at han kom til å reagere sånn. 

Men du er bare respektløs, du sier det er fjollete at du skal være der, det sier meg at du ikke eeegentlig har noe problemer med fødselen, du bare gidder ikke. 

Anonymkode: aff2f...7b8

• Liker 5
Skrevet

Min mann var en fantastisk støtte under fødselen, og jeg var veldig avhengig av ham for å støtte meg, og ikke minst snakke for meg når jeg var så preget av smerter at jeg ikke klarte å uttrykke det selv. Så det er feil at du ikke kan bidra med noe. For min del var det stor hjelp å få høre at jeg var halvveis i en rie feks, for da visste jeg det verste var overstått. Jeg hadde heller aldri fått epidural hvis det ikke var for ham. Så jo, det er ting du kan bidra med som vil støtte din kone. Du må rett og slett tenke at hun selv ikke under noen omstendigheter kan velge dette vekk, så hvorfor skulle du gjøre det? Blod er det som regel lite av under en vanlig fødsel, og det går fint an å holde seg i den trygge sonen rundt hodet til mor. Ingen grunn til at du skal måtte se noe du ikke er komfortabel med. 

For meg var det også viktig at mannen var med slik at han forstod hvorfor jeg trengte hjelp til det meste de første ukene. 

Anonymkode: 38ad8...51e

• Liker 3
Skrevet

Min samboer har skikkelig legeskrekk og tåler ikke synet av blod. Likevel har han ingen intensjon om å droppe fødselen. Det kunne ikke falt han inn uansett hvor ubehagelig det er. Kona di trenger ikke bare hjelp med det medisinske, hun trenger også støtte, motivasjon, en hånd og klemme.. det er mye mer veden fødsel enn bare "blod, skriking og vræling". Det er jo tross alt ditt barn hun har båret i 9 måneder med de plager det medfører.. nå skal hun gjennom et smertehelvete.. da kan du bite tenna sammen. Tror ikke hun har noe mer lyst til å være der enn deg.

Anonymkode: 00d4d...28d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan knapt huske at mannen min var tilstede under fødselen. Det gikk så fort. Jeg var så fokusert på hva som skjedde mellom beina mine. Jeg holdt han ikke i hånden, men grep tak i sengekanten og et stativ som sto der og presset.

Det hele var unnagjort på 1½ time fra vi ankom sykehuset.

For min del hadde ikke mannen min trengt å være tilstede. Jeg klarte det fint selv. Han kunne kommet inn etterpå når alt var unnagjort. Men han var veldig interessert i hele greia, og takket ivrig ja til jordmoras tilbud etterpå om å få studere morkaka som kom ut. Hun klasket den på et trillebord og så sto de der og glodde på den og pirket i den. Så forsøkte hun å trille den ekle greia bort til meg på et trillebord, og jeg bare vrælte:"Få den ekle greia vekk fra meg!" og holdt hånden over øynene.

Anonymkode: 1d7bc...c33

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke merket særlig til om mannen var der eller ei. Jeg hadde ikke lyst på kos og trøst, så hva han holdt på med under fødselen vet jeg faktisk ikke. Klikket veldig godt med jordmor, som var den eneste som fikk lov til å ta på meg under fødselen :) Snakk med partneren din om tankene dine! 

Anonymkode: 40c78...bbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde heller ikke hatt behov for å ha mannen der under mine to fødsler. Ikke fordi han ikke er støttende og bare vil gjøre ting riktig men fordi fokuset mitt ikke var på han. Og når smertene var som verst så hjelper det lite for min del med "støttende" ord eller klut i panna. Nå skal vi ha nr tre og regner med han ønsker å være med. Men om han var av typen som blir skikkelig dårlig hadde jeg ikke tvunget han fordi det skal rettferdiggjøre at jeg har hatt et langt og vondt svangerskap. Han stiller mer enn nok opp ellers. Men hvis det bare er fordi du ikke gidder,så bør du trå varsomt med hvordan du ordlegger deg om hun gjerne ønsker deg der. 

Anonymkode: 8cf67...021

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...