Gå til innhold

Empati hos veterinærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt dyr i familien siden jeg var barn, og har hatt eget dyr selv i noen år. For det meste har jeg hatt en dyrlege som alltid har tatt hensyn til dyret og som har forstått hva som stresser dyret og hvordan minimalisere lidelse og stress. 

Men, her om dagen var jeg til en ny dyrlege, og jeg må si jeg ble overrasket. Dyrlegen behandlet kjæledyret mitt ganske røft. Dere har kanskje møtt bønder som dytter hardt på kuene sine? Det var sånn hun behandlet hunden min, som om det var et stort, dumt dyr som tålte mye. Hun tok ikke hensyn til stress og gjorde alle undersøkelse hun måtte på verst mulige måte. Jeg har vært med på mange dyrlegebesøk både med min mor og noen alene, og jeg har aldri opplevd en dyrlege som behandlet dyr så mekanisk og som om de nærmest var et objekt som skulle undersøkes og ikke følte stress, frykt eller ubehag. 

Dette fikk meg til å innse at evnen til medfølelse/ empati hos dyrlegen er veldig viktig for at dyret skal bli behandlet best mulig. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for om jeg må til samme klinikk neste gang, så kan jeg ikke akurat si jeg ønsker en annen dyrlege fordi hun var uempatisk, at jeg syntes dyret mitt led mer enn nødvendig. For eksempel var det en sterk lampe som lyste rett i min sløvede hund sine øyne (han var begynt våkne fra narkosen). Veterinæren viste ingen tegn på å fjerne dette ubehaget, min tidligere dyrlege hadde aldri latt lyset skinne direkte i ansiktet til dyret. En detalj, tenker du kanskje, men se for deg at du ikke klarer bevege deg ordentlig, klarer ikke lukke øynene skikkelig, og du kan ikke språket nok til å si at lyset direkte i øynene er ekkelt. Det endte selvsagt opp med at jeg vente lampen bort da jeg kunne. Slike små ting, og noen større, har gjort at jeg har blitt usikker på klinikken. Har man ikke god empati med dyr, så syntes jeg ikke man gir den beste behandling mulig heller

Anonymkode: 491c7...cc9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt ha gitt beskjed om at jeg ikke skulle tilbake til denne dyrlegen. En som behandler dyret ditt på den måten bør få høre hva du synes! Jeg har hatt opplevelser med uempatiske dyrleger selv, og vært helt fortvilet. I disse tilfellene har jeg sagt ifra til den som eier klinikken. Da har det blitt tatt seriøst, og vedkommende har fått en samtale med sjefen. En gang gjaldt det sjefen selv, da var det bare kjeft å få. Så dit går jeg aldri igjen. Nå bruker jeg en utrolig bra klinikk der det er eksperter på det meste. Men det er én dyrlege der jeg ikke vil gå til, og da har jeg lagt det fram for han som eier klinikken. Pakket det litt inn med at jeg synes det er vanskelig å bygge opp tillit til nye mennesker, pga mye dårlige erfaringer tidligere. Generelt sett blir folk veterinærer fordi de er oppriktig glad i dyr og empatiske, men dessverre finnes det noen unntak...

• Liker 7
Skrevet

Hvis du mener at veterinæren behandler dyret urettmessig kan du klage denne veterinæren inn til Mattilsynet. 

Legger ved link der du ser rutiner ved klagesaker:

https://www.vetnett.no/klagerutiner

Anonymkode: d6ee7...0bc

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mener at veterinæren behandler dyret urettmessig kan du klage denne veterinæren inn til Mattilsynet. 

Legger ved link der du ser rutiner ved klagesaker:

https://www.vetnett.no/klagerutiner

Anonymkode: d6ee7...0bc

Jeg tenker det er vanskelig å klage når det gjelder "filleting" som det med lampen. Hvem ville tatt det seriøst? Jeg har inntrykk av at mange mennesker behandler dyr noe røft, og at jeg ikke kan forvente den gode behandlingen av hunden min som jeg fikk hos den forrige, empatiske dyrlegen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for om jeg må til samme klinikk neste gang, så kan jeg ikke akurat si jeg ønsker en annen dyrlege fordi hun var uempatisk, at jeg syntes dyret mitt led mer enn nødvendig.

Seff. Skal dere ¨aldri¨ -ingen regel uten unntak, Les... Nød... TIL Den vett,n. igjen.

Men det er jo flere måter å Si en ting på. Trenger ikke ¨lage krig¨, men være litt taktisk,

-dyret er jo Pri. 1. 

Jeg har bare godt  si om alle jeg har vært borti, -og er Super-heldig med min lokale. Bare en tanke.

På mitt lokale legekontor, og Vet, klinikk er det ¨fotfolk¨- Legesekretærer, laborant, -på dyredoktorkontoret både Sekretær og dyrepleier. Om det er en mulighet for deg, og ok kontakt med de, gi beskjed til hen \ de... -Ønsker ikke time hos... OM Dette er en gjenngangs-melodi, -vil det bli lagt merke til. ¨Pævseroms-Prat¨ har kjibba ut mer enn en Råtten Sjukhus-Lege... -Veit jeg...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Jeg hadde aldri gått tilbake til denne dyrlegen om jeg ikke måtte. Har god erfaring med alternativbehandlere til hund, har aldri vært til veterinær med min noen gang faktisk.

Anonymkode: eaca6...fa2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at mange NOEN UBRUKELIGE mennesker behandler dyr noe røft, og at jeg ikke kan SELVFØLGELIG forventeR den SAMME gode behandlingen av hunden min som jeg fikk hos den forrige, empatiske dyrlegen. 

Sånn.

a.

Skrevet

Jobber det andre dyrleger på den klinikken? Du kan be om å bytte eller gå til en annen. Jeg ser på det som en selvfølge at en dyrlege er empatisk og behandler dyr med respekt

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil understreke at jeg er veldig enig med deg i at veterinærer med empati er utrolig viktig. Samtidig så vil jeg påpeke at en undersøkelse kan virke langt mer skremmende for en hundeeier enn det egentlig er for hunden. Å behandle røft, hva mener du da? Om det er risiko for å påføre dyret skade er dette selvfølgelig ikke greit. Men hunder som undergår undersøkelser hos veterinær opplever stort sett alltid stress, i ulik grad selvsagt. Det er ikke avslappende for en hund at veterinæren holder stetoskopet mot brystet sitt, selv om de forholder seg rolig under undersøkelsen. Det er ikke behagelig for en hund at det tas blodprøve, men de kan godta det likevel.

Dette du nevner med lys er selvsagt ikke bra, men det er ingen traumatisk hendelse og kan være en glipp rett og slett. Jeg har endel erfaring med veterinærer og har ikke opplevd noen som tar så lite hensyn som du beskriver. Derfor anbefaler jeg deg om å uttrykke ønske om en annen veterinær ved neste besøk, det er stor forskjell blant veterinærene. Jeg tror rett og slett denne veterinæren muligens er et sjeldent tilfelle.

Anonymkode: 7c95e...4ec

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt dyr i familien siden jeg var barn, og har hatt eget dyr selv i noen år. For det meste har jeg hatt en dyrlege som alltid har tatt hensyn til dyret og som har forstått hva som stresser dyret og hvordan minimalisere lidelse og stress. 

Men, her om dagen var jeg til en ny dyrlege, og jeg må si jeg ble overrasket. Dyrlegen behandlet kjæledyret mitt ganske røft. Dere har kanskje møtt bønder som dytter hardt på kuene sine? Det var sånn hun behandlet hunden min, som om det var et stort, dumt dyr som tålte mye. Hun tok ikke hensyn til stress og gjorde alle undersøkelse hun måtte på verst mulige måte. Jeg har vært med på mange dyrlegebesøk både med min mor og noen alene, og jeg har aldri opplevd en dyrlege som behandlet dyr så mekanisk og som om de nærmest var et objekt som skulle undersøkes og ikke følte stress, frykt eller ubehag. 

Dette fikk meg til å innse at evnen til medfølelse/ empati hos dyrlegen er veldig viktig for at dyret skal bli behandlet best mulig. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for om jeg må til samme klinikk neste gang, så kan jeg ikke akurat si jeg ønsker en annen dyrlege fordi hun var uempatisk, at jeg syntes dyret mitt led mer enn nødvendig. For eksempel var det en sterk lampe som lyste rett i min sløvede hund sine øyne (han var begynt våkne fra narkosen). Veterinæren viste ingen tegn på å fjerne dette ubehaget, min tidligere dyrlege hadde aldri latt lyset skinne direkte i ansiktet til dyret. En detalj, tenker du kanskje, men se for deg at du ikke klarer bevege deg ordentlig, klarer ikke lukke øynene skikkelig, og du kan ikke språket nok til å si at lyset direkte i øynene er ekkelt. Det endte selvsagt opp med at jeg vente lampen bort da jeg kunne. Slike små ting, og noen større, har gjort at jeg har blitt usikker på klinikken. Har man ikke god empati med dyr, så syntes jeg ikke man gir den beste behandling mulig heller

Jeg nekter en dyrlege på dyreklinikken vi bruker å behandle katten vår. Alle vet det for det har jeg sagt høyt og tydelig. Jeg har ikke noe respekt for dyrlegen ut fra hvordan hen behandlet katten og min familie da vi var der. Så i papirene til katten står det at vedkommende dyrlege IKKE skal behandle vår katt. Katten har også fått tildelt en egen dyrlege som tar alt av planlagte ting som sjekk og vaksiner. På vår dyreklinikk er det foreløpig ingen som har sagt noe på at vi nekter den ene dyrlegen å behandle katten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...