Gå til innhold

Hvor mye skal vi stryke med hårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Blir litt sånn tankefull her inne iblant. Nå tror jeg at litt kritikk og korreksjon er av det gode. Mulig fordi jeg liker det selv, og vi snakker vel ofte om ut fra egen målestokk. Det vil ikke si det samme som at alle er like, og jeg har forståelse for at en går i forsvarsposisjon noen ganger. En har jo rett til å forsvare seg selv, og jo mer kritikk en får, jo mer selvforsvar kan en bygge opp. Det er lett å skjønne det. Men! Noen ganger er det faktisk viktig at folk tør og vil si fra. En vokser så klart på støtte, men en vokser like mye på korrigering og tilbakemeldinger som bør få en til å tenke litt etter. Er så lei folk som ikke kan se det, og faktisk sette pris på at andre viser såpass engasjement og respekt at de sier fra.

Jeg liker ikke når folk setter seg i offerrollen. Det er utrolig destruktivt. Når noen i et innlegg skriver fks "Jeg gråter så mye" osv, og deretter skriver ting som faktisk bør korrigeres, så oppleves det manipulerende å skrive nevnte. Fordi vi som er normalt utrustet med empati ol vil jo ikke såre. Vi vil jo ikke gjøre ting verre. Men igjen! Når de deretter gir uttrykk for ting som ikke er særlig konstruktivt, som er destruktivt og onanerende mot andre, så må en få reagere. Uten at vedkommende går helt i spinn, uten at de blir dødsfornærmet og tilmed aggressive. Hva med å tenke etter litt? Kanskje den som er kritisk, den som vil nyansere litt, har et poeng?

Jeg skjønner heller ikke de som påstår at det er urettferdig at de sliter. Hvordan er det urettferdig? Er det andre som burde slitt mens du slapp unna?? Hvorfor skulle du slippe unna mer enn andre? Når det er sagt så har jeg vært gjennom et helvete selv. Jeg snakker ikke gjerne om det, for jeg er ikke ute etter sympati. Jeg vil ikke at andre skal se meg i lys av det, jeg vil ha ærlige tilbakemeldinger på det jeg står for her og nå. Og driter jeg meg ut, så skal ingen unnskylde meg med hva jeg har opplevd! 

Folk må gjerne dele. Det er viktig at en gjør det også. Men ikke formulert det på en måte som gjør at andre ikke tør eller vil si fra fordi du fremstiller deg som ekstremt sårbar. For å bli vært et med rett og slett. Vær saklig og ha som motiv å få andre til å forstå. Fremfor å ha som motiv at andre skal kun syns synd på deg og stryke deg med hårene. Husk at ingen går gjennom livet uten sår og arr. Det er ingen konkurranse om hvem som har det verst! 

Wtf! Burde lest gjennom før jeg la ut. Onanerende?! Haha, nei. Manipulerende skulle det være 😄

Endret av SoWhat?
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Når jeg leser i en tråd og svarer så har jeg alltid med i betraktningen at jeg ikke vet alt om livet til den på andre siden. Jeg vet ikke hva de har gjennomgått og hva de sliter med. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å bruke forumet til oppmuntring, forståelse og gode ord til de som sliter med fysisk og psykisk sykdom. Det er urettferdig at mennesker blir syke, det er noe ingen fortjener. 

Jeg kan aldri vite hvor sårbar den andre er. Jeg kan aldri vite hva som tipper dem over stupet. Jeg vet faktisk aldri noe mer enn det som fremkommer i HI, så jeg prøver å vise forståelse. 

:hjerte::hjerte::hjerte:

Skrevet
26 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Når jeg leser i en tråd og svarer så har jeg alltid med i betraktningen at jeg ikke vet alt om livet til den på andre siden. Jeg vet ikke hva de har gjennomgått og hva de sliter med. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å bruke forumet til oppmuntring, forståelse og gode ord til de som sliter med fysisk og psykisk sykdom. Det er urettferdig at mennesker blir syke, det er noe ingen fortjener. 

Jeg kan aldri vite hvor sårbar den andre er. Jeg kan aldri vite hva som tipper dem over stupet. Jeg vet faktisk aldri noe mer enn det som fremkommer i HI, så jeg prøver å vise forståelse. 

:hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg ser godt hva du mener. Jeg er nok skarpere i kantene enn deg 🙂

Jeg mener bare at en må ta ansvar. For hvordan en uttrykker seg, og for hva en vil oppnå. Kommunikasjon er så viktig! For å forstå hva en formidler, og ikke minst hvordan mottager tar i mot. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg ser godt hva du mener. Jeg er nok skarpere i kantene enn deg 🙂

Jeg mener bare at en må ta ansvar. For hvordan en uttrykker seg, og for hva en vil oppnå. Kommunikasjon er så viktig! For å forstå hva en formidler, og ikke minst hvordan mottager tar i mot. 

Sant at vi alle har ansvar for eget liv. Noen ting er rett og slett ikke lurt å poste her fordi man aldri vet hvordan man vil bli møtt. 

Skrevet
8 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Sant at vi alle har ansvar for eget liv. Noen ting er rett og slett ikke lurt å poste her fordi man aldri vet hvordan man vil bli møtt. 

Men man har litt ansvar for hvordan en blir møtt 🙂 jeg har fått kjeft og ene med det andre her. Jeg skjønte at jeg ville få det 🙂 Det bare underbygget det jeg tenkte og mente. En må være bevisst på hva en vil formidle. Viktig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...