Gå til innhold

Fødselsdepresjon - utrolig misvisende uttrykk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor heter det egentlig fødselsdepresjon?

Som om det er noe som kommer fallende ned fra himmelen, i samme båt som ruptur, eller haste-ks. 

Jeg måtte bli ganske voksen før jeg forsto at fødselsdepresjon ikke var noe som direkte var koblet til fødselen. Høres jo ut som man primært får en hormonforstyrrelser 🤔

Realiteten er jo at babytida for mange er veldig tøff, og så er noen litt bedre rustet til å klare dette, noen har mer støtte, mindre andre problemer i tillegg. Og for noen blir det helt overveldende grusomt, og de trenger omfattende behandling. 

Når jeg hører tall som at 1/3 av mødre viser tegn på fødselsdepresjon, så tenker jeg: Hallo! Kanskje det er på tide å være LITT mer ærlige om dette her, og kalle en spade for en spade. 

Hva med babytiddepresjon? barseldepresjon? småbarnstidsdepresjon? 

Eller bare innse at svært begrenset søvn etc. er en psykisk påkjenning for de fleste. 

Hører stadig om kvinner som f. eks. forteller at de fikk barn nr 2 og 3 på løpende bånd i løpet av få år, og så forteller de med like stor undring, at når nr 3 kom, og nr 1 og 2 fortsatt var i bleiene, fikk de PLUTSELIG (virker det som) en fødselsdepresjon. Nei, du sier ikke det? Merkelig med det 🤔

Anonymkode: 2f342...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt svangerskapsdepresjon, hvorfor er ikke det et tema? Selvsagt omstendigheter rundt det også, men likevel mer disponert for depresjon i svangerskapet av en eller annen grunn..

Anonymkode: 70986...66e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt svangerskapsdepresjon, hvorfor er ikke det et tema? Selvsagt omstendigheter rundt det også, men likevel mer disponert for depresjon i svangerskapet av en eller annen grunn..

Anonymkode: 70986...66e

Men svangerskapsdepresjon er jo et begrep, da, i alle fall. I 3 år etter fødsel, havner jo alle vansker i en kvinnes liv under kategorien fødselsdepresjon virker det som 🤔

Men dette blir jo mye av det samme. Jeg følte meg skikkelig deppa første 3 mnd av svangerskapet, fordi jeg var utrolig dårlig, sov ikke godt, spise var en kamp, kasta opp masse.. De resterende 6 mnd var helt fabelaktige, men da hadde jeg jo heller ingen fysiske symptomer. 

Skrevet

Depresión posparto heter det på spansk. «Depresjon etter fødsel»

Anonymkode: 51e2c...174

Skrevet

Jøss hva folk kan undres over. Jeg fikk KG-depresjon av hovedinlegget.. 🤔

Anonymkode: fbbf1...991

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet ikke hvor langt man strekker fødselsdepresjon, er det opptil ett år etter fødsel? Barselsdepresjon hadde kanskje vært bedre? Men den perioden varer jo ikke så mange ukene den heller. 

Anonymkode: c8966...bbf

Skrevet

Skriver du virkelig her at de som får fødselsdepresjon er dårligere rustet til å få barn? Er de mentalt svake, mer sliten, genetisk disponert eller hva mener du? Folk som er tøffe og friske kan også få fødselsdepresjon, og folk som har historie med psykisk sykdom kan slippe unna. 

Anonymkode: 259c8...c09

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fødselsdepresjon med eldstemann. SKjønte ikke at det var det jeg hadde før det hadde gått nesten et år og jeg begynte å bli bedre. Ingen fanget det opp heller underveis. Enda vi hadde tett oppfølging fordi han var så liten da han ble født. Jeg er tildels enig i at det er misvisende. Det er riktig fordi det kommer etter en fødsel, men det er ikke selve fødselen som er utslagsgivende. Noe jeg helt oppriktig trodde selv. Med yngstemann var jeg så fast bestemt på at jeg skulle forebygge en ny fødselsdepresjon, at svangerskapsdepresjonen gikk meg hus forbi. Det burde vært mye mer kunnskap hos jordmødre og leger om hva hormoner, søvn og formen kan gjøre med deg under og etter et svangerskap. 

Skrevet

Jeg ble deprimert med begge barna når de var rundt 6 mnd. Det hang sammen med at da hadde søvnmangel og isolering foregått så lenge at jeg bare falt sammen. Så den testen de tar i uke 8 på hs var altfor tidlig for min del.

Anonymkode: 21370...2c3

Skrevet
1 time siden, Jadzia skrev:

Jeg hadde fødselsdepresjon med eldstemann. SKjønte ikke at det var det jeg hadde før det hadde gått nesten et år og jeg begynte å bli bedre. Ingen fanget det opp heller underveis. Enda vi hadde tett oppfølging fordi han var så liten da han ble født. Jeg er tildels enig i at det er misvisende. Det er riktig fordi det kommer etter en fødsel, men det er ikke selve fødselen som er utslagsgivende. Noe jeg helt oppriktig trodde selv. Med yngstemann var jeg så fast bestemt på at jeg skulle forebygge en ny fødselsdepresjon, at svangerskapsdepresjonen gikk meg hus forbi. Det burde vært mye mer kunnskap hos jordmødre og leger om hva hormoner, søvn og formen kan gjøre med deg under og etter et svangerskap. 

Ja, jeg tenker at begrepet kan være problematisk, også derfor: at noen kvinner ikke skjønner at de har depresjon i bsbytida, nettopp fordi de tenker at fødsel ikke var relevant for depresjonen. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble deprimert med begge barna når de var rundt 6 mnd. Det hang sammen med at da hadde søvnmangel og isolering foregått så lenge at jeg bare falt sammen. Så den testen de tar i uke 8 på hs var altfor tidlig for min del.

Anonymkode: 21370...2c3

Ja, og det er jo fult forståelig! Har selv opplevd hvor tærende søvnmangel og isolering kan være på psyken. 

Men det har jo ikke noe med fødsel å gjøre. For mange er dette noe som naturlig følger av det å ha baby, desverre. 

Ja, 8 uker er nok alt for tidlig for mange. 

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du virkelig her at de som får fødselsdepresjon er dårligere rustet til å få barn? Er de mentalt svake, mer sliten, genetisk disponert eller hva mener du? Folk som er tøffe og friske kan også få fødselsdepresjon, og folk som har historie med psykisk sykdom kan slippe unna. 

Anonymkode: 259c8...c09

Nei, det skriver jeg ikke. 

Men, ja. All forskning underbygger at noen er mer disponert for depresjon enn andre.

Ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor heter det egentlig fødselsdepresjon?

Som om det er noe som kommer fallende ned fra himmelen, i samme båt som ruptur, eller haste-ks. 

Jeg måtte bli ganske voksen før jeg forsto at fødselsdepresjon ikke var noe som direkte var koblet til fødselen. Høres jo ut som man primært får en hormonforstyrrelser 🤔

Realiteten er jo at babytida for mange er veldig tøff, og så er noen litt bedre rustet til å klare dette, noen har mer støtte, mindre andre problemer i tillegg. Og for noen blir det helt overveldende grusomt, og de trenger omfattende behandling. 

Når jeg hører tall som at 1/3 av mødre viser tegn på fødselsdepresjon, så tenker jeg: Hallo! Kanskje det er på tide å være LITT mer ærlige om dette her, og kalle en spade for en spade. 

Hva med babytiddepresjon? barseldepresjon? småbarnstidsdepresjon? 

Eller bare innse at svært begrenset søvn etc. er en psykisk påkjenning for de fleste. 

Hører stadig om kvinner som f. eks. forteller at de fikk barn nr 2 og 3 på løpende bånd i løpet av få år, og så forteller de med like stor undring, at når nr 3 kom, og nr 1 og 2 fortsatt var i bleiene, fikk de PLUTSELIG (virker det som) en fødselsdepresjon. Nei, du sier ikke det? Merkelig med det 🤔

Helt enig med deg. Blir også feil uttrykk mtp at menn også kan få depresjon i babytiden. Og de har jo ikke født

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Helt enig med deg. Blir også feil uttrykk mtp at menn også kan få depresjon i babytiden. Og de har jo ikke født

Ja, veldig godt poeng! Det at menn er ekstra utsatt i denne perioden, understreker jo virkelig at fødsel er en av de mindre relevante faktorene. 

Så klart kan jo en vanskelig og traumatisk fødsel være en komponent, men det er jo heller unntaket. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...