AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Er det å bryte taushetsplikten hvis man deler informasjon om en pasient uten å bruke navnet deres? Anonymkode: a4520...681
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 Det kommer an på om opplysningene eller omstendighetene for øvrig gir grunnlag for identifikasjon av pasienten. Anonymkode: 1c903...5bc 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Det kommer helt an på hva som blir delt og hvem du deler det til.. Du kan fortelle til naboen at du hadde en tung vakt på jobb, det kom inn mange pasienter med influensa. Men du kan ikke si at det kom inn en eldre mann fra nedi gata med heftige influensasymptomer som fikk den og den medisinen og hadde med seg den unge kona si fra Thailand. Anonymkode: 71a67...623 14
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 Hvis man kan identifisere pasienten så er det det. Man skal generelt være veldig forsiktig med å utlevere opplysninger om pasienter til noen som ikke har noe med det å gjøre. Anonymkode: 872d6...82e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #5 Skrevet 15. februar 2019 Man kan ikke gi opplysninger som kan identifisere pasienten, og derfor må man passe deg veldig siden den man snakker med kan kjenne pasienten (og dermed trenge mindre opplysninger for å identifisere). Jeg kan si ''huff, var en grusom dag i dag. Kom inn en pasient som har prøvd å ta selvmord''. Jeg kan ikke si ''kom inn en 16 år gammel jente i dag som har kuttet seg opp etter begge armene, ruset på amfetamin. Tror hun går på X skole''. Skjønner? Ingen av setningene inneholder navn, men den første er ok og den andre er ikke. Og det varierer selvsagt fra arbeidsplass og sted. Hadde jeg bodd et lite sted med 500 innbyggere, hadde jeg ikke sagt det første heller. Men i og med at jeg bor i en stor by og jobber på et av landets travleste legevakter anser jeg det som greit. Men taushetsplikt er vanskelig, i enkelte tilfeller kan man si ekstremt mye uten å bryte den, i andre tilfeller kan man omtrent ikke si noe. Derfor pleier ikke jeg å si noe til utenforstående om jobben min, for å være på den sikre siden. Vanskelige situasjoner jeg trenger å snakke om tar jeg med kollegaene mine Anonymkode: 31079...52b 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #6 Skrevet 15. februar 2019 Det sikreste er å ikke si noe. Kun på den aktuelle jobben, med folk som har med denne personen å gjøre, kan man snakke om relaterte ting, men ikke ellers. Vis respekt for folks rett til privatliv og vis respekt for yrket du antagelig har som medfører taushetsplikt! Anonymkode: b044f...ba8 2
Ullvott Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Bruk regelen «Er du i tvil, så er det ingen tvil!». Si heller for lite enn for mye. Det skal veldig lite til for å identifisere noen, selv om man ikke bruker navn. Uskyldige ting som «På denne tiden er det en del influensapasienter.» er selvsagt greit, men generelt bør man unngå å nevne enkeltpasienter, selv om man omtaler dem veldig generelt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 Kan pasienten identifiseres med det du sier? Tenker det er menneskelig å snakke om jobbe, gleder og sorger, men så lenge det ikke er identifiserende så må gjerne psykologen min snakke om meg til kona si. Kanskje han synes jeg er kjempeirriterende og slitsom, men så lenge hun ikke finner ut at det er meg det er snakk om så driter jeg i det:P Ikke at jeg tror han synes det, men uansett. Anonymkode: f7fe2...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 Anonymisering er stikkordet, personen skal ikke kunne identifiseres. Men alle som har gått gjennom opplæring i taushetsplikt har også lært seg uttrykket "in appearance". Det vil si, hvordan opplysningene kan oppfattes av andre. Derfor skal man helst ikke snakke om taushetsbelagte tema overhodet, for selv om innholdet er anonymisert kan det bli oppfattet eller tolket feil. Vi har begge krevende stillinger med taushetsplikt, og det å snakke med hverandre hjemme er en god måte å bearbeide på. Vi anonymiserer selvfølgelig, men er da ikke like opptatt av "in appearance" delen av det som det vi ville vært om vi snakket med venner eller bekjente. Anonymkode: acbe3...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #10 Skrevet 15. februar 2019 Jeg håper alltid det er studenter som stiller denne type spørsmål. Jeg droppet ut av VGS og til og med jeg forstår taushetsplikten. Bor du i en liten bygd kan det være greit å snakke minst mulig om pasientene, evt endre på små faktum. Bor du i en større by er det lettere å si at du hadde en eldre mann som gjorde slik eller sånn, så lenge det ikke er så uvanlig og spesifikt av mannen kan gjenkjennes. Greit å si gammel mann med alzheimer bæsja på seg. Ikke greit å si gammel mann flyttet hit fra Bodø med langt, rosa skjegg bæsja på seg på bursdagen sin den 15. februar der hele familien var til stedet. Bedre å feile på den sikre siden, om du er usikker. Spør deg selv hvorfor du deler informasjonen. Er det viktig at andre får vite dette? Er det viktig for deg? Er det kun for å fortelle en god historie og er det verdt det? Anonymkode: 98fc8...f29
mummitroll1 Skrevet 15. februar 2019 #11 Skrevet 15. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det å bryte taushetsplikten hvis man deler informasjon om en pasient uten å bruke navnet deres? Anonymkode: a4520...681 All den informasjonen står i kontrakten din.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #12 Skrevet 15. februar 2019 1 minutt siden, mummitroll1 said: All den informasjonen står i kontrakten din. Det sto ikke i min kontrakt. Det sto det bare en setning om at man har taushetsplikt. Anonymkode: 49110...51b 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #13 Skrevet 15. februar 2019 3 minutter siden, mummitroll1 skrev: All den informasjonen står i kontrakten din. Det er jo ikke spesifisert. Det står at man har taushetsplikt, er vel en maks to setninger. Men arbeidsplassen har helt sikkert retningslinjer man kan be om, om man er usikker. Anonymkode: 872d6...82e 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #14 Skrevet 15. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det å bryte taushetsplikten hvis man deler informasjon om en pasient uten å bruke navnet deres? Anonymkode: a4520...681 Hvorfor skal du dele personlige opplysninger med noen utenfor arbeidsplassen, i det hele tatt? Anonymkode: a9fe4...b32 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #15 Skrevet 15. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper alltid det er studenter som stiller denne type spørsmål. Jeg droppet ut av VGS og til og med jeg forstår taushetsplikten. Bor du i en liten bygd kan det være greit å snakke minst mulig om pasientene, evt endre på små faktum. Bor du i en større by er det lettere å si at du hadde en eldre mann som gjorde slik eller sånn, så lenge det ikke er så uvanlig og spesifikt av mannen kan gjenkjennes. Greit å si gammel mann med alzheimer bæsja på seg. Ikke greit å si gammel mann flyttet hit fra Bodø med langt, rosa skjegg bæsja på seg på bursdagen sin den 15. februar der hele familien var til stedet. Bedre å feile på den sikre siden, om du er usikker. Spør deg selv hvorfor du deler informasjonen. Er det viktig at andre får vite dette? Er det viktig for deg? Er det kun for å fortelle en god historie og er det verdt det? Anonymkode: 98fc8...f29 For å oppklare her så snakker jeg ikke om meg selv, jeg er bekymra for om en jeg kjenner kanskje er i gråsona for hva som er okei å prate om med utenforstående. Anonymkode: a4520...681
Oppgitt78 Skrevet 15. februar 2019 #16 Skrevet 15. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å oppklare her så snakker jeg ikke om meg selv, jeg er bekymra for om en jeg kjenner kanskje er i gråsona for hva som er okei å prate om med utenforstående. Anonymkode: a4520...681 Det er dessverre ikke helt uvanlig.. Har jobbet i flere sektorer der taushetsplikten gjelder, og det er likevel alltid mange som bryter denne i hytt og pine.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 5 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Det er dessverre ikke helt uvanlig.. Har jobbet i flere sektorer der taushetsplikten gjelder, og det er likevel alltid mange som bryter denne i hytt og pine. Det jeg reagerer mest på er at det ikke bare er prat men også bilder. Ikke av personer, men av papirer eller beslaglagte eiendeler også bare "tusja" vekk navnet på bildet. Det gjør meg veldig ukomfortabel å få den infoen.. Anonymkode: a4520...681
Oppgitt78 Skrevet 15. februar 2019 #18 Skrevet 15. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg reagerer mest på er at det ikke bare er prat men også bilder. Ikke av personer, men av papirer eller beslaglagte eiendeler også bare "tusja" vekk navnet på bildet. Det gjør meg veldig ukomfortabel å få den infoen.. Anonymkode: a4520...681 Da tar du det videre med sjefen til vedkommende.. Det er dessverre ikke alle som evner å ha stillinger der de har oversikt/makt over andres hverdag, og de som holder på slik bør lukes ut så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det å bryte taushetsplikten hvis man deler informasjon om en pasient uten å bruke navnet deres? Anonymkode: a4520...681 Helsepersonell skal ikke diskutere pasienter eller dele pasientsensitiv info med noen. Selv ikke kollega eller ektefelle Kollegadeling er avhengig av om begge har pasientkontakt og behovet for deling er nødvendig for å ivareta pasientens helse. Så ja, det er nrudd på taushetsplikt å dele info uten å dele navn. Anonymkode: 5d037...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå