Gå til innhold

Bo på Søm eller Grim med barn (Kristiansand)

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grim og Tinnheia er helt nydelig. Det er bedre priser der fordi det bor generelt folk med lavere inntekt der, men området har vokst veldig, og flere og flere barnefamilier velger å bosette seg der. Det er nært til byen. Søm blir fort langt, og rushen over brua er grusom. På Grim har du kjempefine turmuligheter, gode butikker og bruktbutikk hvor man kan finne mange skatter. Det bor mange der, så vet ikke om dere finner det så usjenert akkurat.

Grim er absolutt ikke slummen i Kristiansand! Det er bare flere som stemmer SV og Rødt som bor der. Jeg har opplevd en veldig varme fra folk, at det er trygt og godt for barnefamilier og at man bryr seg om fellesskapet. Vi måtte flytte på grunn av jobb, og savner Grim hver dag.

Anonymkode: 11daa...0b1

Helt enig. Grim er ikke slummen. Virker som det er god samhørighet der og julemarkedet er helt magisk 👌💓

Anonymkode: 45d64...a01

Skrevet

Ville valgt å bosette meg litt unna bykjernen, tenker da spesielt på ungdomsalderen for barna. Det har blitt mye gjenger med unge kriminelle gjenger, både på Lund og i sentrum. Senest i går (eller kanskje forgårs) var det 2 som ble rana i byen av fire ungdommer. 

Søm er litt langt unna byen, men er ikke det bare fint da? Fredelig og greit. Eller enda litt lenger unna på Tømmerstø? Nydelig nede ved sjøen, fine turområder er det og. 

Men rushen er jo slitsom om dere må gjennom den? Hvor skal dere jobbe? 

Anonymkode: ef612...877

Skrevet

Hva med Gimlekollen eller Kongsgård 2? Store tomter, fine hus og nærme byen. Ganske mye nærmere enn Søm.  Og bedre rykte enn Grim.  Både Prestheia og Fagerholt er ansett som gode skoler. 

Anonymkode: 26632...af4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med Gimlekollen eller Kongsgård 2? Store tomter, fine hus og nærme byen. Ganske mye nærmere enn Søm.  Og bedre rykte enn Grim.  Både Prestheia og Fagerholt er ansett som gode skoler. 

De har 5 millioner til å kjøpe hus. Tror at det er lite de får til den prisen på Gimlekollen eller Kongsgård 2. Men nå er detlenge siden jeg har vært hjemme. Denne tråden motiverer meg til å ta en tur hjem til gamle strøk igjen....

Anonymkode: cac77...ce4

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har 5 millioner til å kjøpe hus. Tror at det er lite de får til den prisen på Gimlekollen eller Kongsgård 2. Men nå er detlenge siden jeg har vært hjemme. Denne tråden motiverer meg til å ta en tur hjem til gamle strøk igjen....

F.eks dette på Gimlekollen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138362852

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

F.eks dette på Gimlekollen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138362852

Fint hus. Kunne tenke meg det selv. 

Men Hi har tre barn. Jeg ser tre soverom, ett til foreldrene og to til. Og det ene er veldig, veldig lite!  

Skrevet

Justneshalvøya er et godt forslag!

Anonymkode: 787e8...120

Skrevet

Søm/Dvergsnes er jo kjempefint. Og veldig barnevennlig. Men kommer an på hvor dere skal jobbe. Om dere kan gå eller sykle til jobben, så er jo det enklere. (det er NOV kontorer på Søm, f.eks, der jobber jo mange)

Anonymkode: 3741b...574

Skrevet

Man kan jo se på Vågsbygd eller Voiebyen? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Justneshalvøya er et godt forslag!

Anonymkode: 787e8...120

Justneshalvæya er et dårlig forslag, da Ts skriver at hun ønsker å ha det litt usjenert. Justneshalvøya har noen fine hus, men tettere kan man vel knapt bygge? De har mye innsyn der, og tomtene er knøttsmå.

Skrevet

Her er et hus på Kongsgård 2 innenfor budsjett.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=129762584

Ikke et av de fineste funkishusene med den fineste utsikten, men slettes ikke verst! Stor tomt, stort hus, grei utsikt, og med 1 million ekstra i budsjett får de pusset opp en god del! Og nært alt av busser i alle retninger. Det har flyttet endel barnefamilier dit i det siste, er et generasjonsskifte på vei, så det området tror jeg vil stige i popularitet. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint hus. Kunne tenke meg det selv. 

Men Hi har tre barn. Jeg ser tre soverom, ett til foreldrene og to til. Og det ene er veldig, veldig lite!  

Men priisantydning er jo 1,2 mill under budsjettet deres. De kan jo bygge på det litt antar jeg.

Skrevet

Vurdert Hellemyr? Der kikker jeg på hus nå! Veldig godt samhold, bra skole, idrettsmiljø for barna, nærme byen osv. 

Justneshalvøya hadde jeg styrt unna, bodde der før, du bor tett i tett i tett. Litt samme på Dvergsnes. 

Søm har jeg bare hørt mye godt om, har flere venner som bor der :) 

Ellers er Gimlekollen fint! 

Anonymkode: 535ca...009

Skrevet

Jeg synes Søm er et veldig fint område, med god plass rundt mange av husene 😊 Men hva med Nedre Hånes da? Bamåsen f.eks? 

Jeg er veldig fan av Lauvåsen, men vi har 2 ganger kapra gode tomter, som gir mye privatliv på tross av små størrelser. 

Anonymkode: d8b0b...d73

Skrevet

De jeg kjenner med barn som har bosatt seg på Søm har faktisk valgt å flytte derfra.

Det var ingenting negativt med selve nabolaget slik sett, men det er utrolig mye pensjonister som bor der - og opplevdes «dødt» for dem.

Jeg personlig planlegger å flytte hjem igjen til Kristiansand, og vurderer sterkt Grim. Søm er relativt uaktuelt for meg, men det har å gjøre med at det er litt for «dødt» og langt fra sentrum - uten å ha andre kvaliteter jeg er ute etter.

Jeg vurderer også deler av Vågsbygd.

Sørlandssenteret er helvete på jord spør du meg :P Neida, men altså. Jeg velger ikke bosted utfra hvor kjøpesenteret er - dit skal jeg forhåpentligvis ikke bruke fritiden min særlig ofte. 

Men for å ta frem litt fordommer slik jeg ser det (men det stemmer litt også):

Søm passer for de som er opptatt av Familien AS og ønsker seg sterkt enebolig i et strøk som er greit ansett, men som helst gjerne kunne bodd på Gimlekollen (men kanskje ikke har råd?). 

Grim passer for folk som stemmer rødgrønt, og er glad i kulturaktiviteter - og som trives med å gå på cafe og Kunstmuseet (jeg er typisk sånn, alle andre jeg kjenner som bor der og). Samme med Eg tildels. 

Justneshalvøya passer for de som er ute etter svært barnevennlig strøk, og ikke har noe imot at mange naboer er glad i å vise nyfunkisinteriøret sitt på Instagram.

Dvergsnes passer for de som ikke har noe imot fasade og veldig vestkantspreg. 

I Vågsbygd har du alt mulig, den bydelen representerer et snitt av byen egentlig. 

Anonymkode: 89348...aca

Annonse
Skrevet

Når jeg var ungdom (10 år siden) ble Grim regnet som den verste bydelen med tanke på ungdomskriminalitet og ungdomsfyll/rus, men vet ikke hvordan det er nå. På søm føler jeg det er en del eldre som bor, så jeg ville sjekket ut de fine store husene (fra 90-tallet, ikke den nye funkisdelen) på Tømmerstø/Odderhei om det ikke er for dyrt. Jeg vil personlig aldri bo noe annet sted enn Lund. 

Anonymkode: 8e8c2...12b

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grim skole har rykte for å være en av byens verste... 

Anonymkode: 8090e...938

Da jeg gikk på Grim Skole på 90 tallet så var det politi der nesten vær dag i en periode. På grunn av all slossinga som foregikk. 

Skrevet
På 15.2.2019 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Grim skole har rykte for å være en av byens verste... 

Anonymkode: 8090e...938

Nei, det stemmer ikke. Sønnen min går på den skolen og på foreldremøte med politiet sa de det er svært lite problemer på Grim skole. På Søm er det lite mangfold, etter min mening. 

Anonymkode: f7f06...3d7

Skrevet
På 15.2.2019 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Vurdert Hellemyr? Der kikker jeg på hus nå! Veldig godt samhold, bra skole, idrettsmiljø for barna, nærme byen osv. 

Justneshalvøya hadde jeg styrt unna, bodde der før, du bor tett i tett i tett. Litt samme på Dvergsnes. 

Søm har jeg bare hørt mye godt om, har flere venner som bor der :) 

Ellers er Gimlekollen fint! 

Anonymkode: 535ca...009

Hellemyr er bra! Flott turterreng og man kan sykle til byen over Grim. Litt negativt at fotballen står så sterkt der spesielt om man er gutt og ikke liker fotball. Da sliter man litt. 

Anonymkode: f7f06...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...