AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Hei! Jeg er ferdigutdannet i slutten av mai og driver og ser og søker på jobber med oppstart rundt da. En ting som jeg har lagt merke til er at utrolig mange stillingsannonser har ikke oppgitt noe info om ca. oppstart. Betyr dette rett og slett at oppstart sannsynligvis er tenkt kort tid etter søknadsfrist og intervju? Er det i det hele tatt vits for meg å søke på stillinger når jeg ikke har mulighet til å starte opp før 1.juni, når det ikke står søknadsfrist på i stillingsannonsene? Hva tenker dere? Vil det irritere den som leser søknader når oppstarten ikke er oppgitt? Anonymkode: 01a51...25e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 Mest sannsynlig er det fordi de er mer opptatt av å få tak i rett person, enn å diktere akkurat når denne forventes å starte. Det vil de antagelig avtale med den de velger, og ha som en av vurderingene når de sammenligner folk etter intervju. Kommer du på intervju får du antagelig spørsmål om når du kan starte. Anonymkode: ee9a6...fa9 3
Ullvott Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Jeg vil heller si at det er motsatt: de tenker IKKE at det er kortest mulig tid fra intervju til oppstart. De stillingene der akkurat det er et poeng står det gjerne noe slikt som «for raskest mulig oppstart søker vi etter en medarbeider innen....». Med mindre det er vikariater eller en arbeidsplass der det nærmest brenner pga underbemanning, er oppstartstidspunkt på noen uker/et par måneder fra eller til av mindre betydning. Tidsperspektivet er jo gjerne at du skal jobbe der en stund, så da er det viktigere at de ansetter den best egnede kandidaten. På stillinger som er utlyst nå er det derfor bare å søke. Du er i alle fall ikke for tidlig ute i så måte. Alle arbeidsgivere vet jo at de fleste søkere har tre måneders oppsigelsestid der de er, så de fleste søkere vil ha tidligste oppstart i mai/juni uansett. Selve prosessen tar jo også den tiden den gjør, så du bør egentlig ikke bruke oppstartstidspunkt som et viktig kriterium når du sjekker utlyste stillinger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå