Gå til innhold

Blir jeg trekt pause uansett om jeg velger å ikke ta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg blir trekt i pause uansett om jeg tar pause eller ikke på jobben. Jobber i matbutikk, hvordan fungerer slike krav egt?

kan jeg spørre sjefen om å slippe pause å få betalt isteden? 

Anonymkode: c607e...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du blir trukket uansett fordi det er et krav om at ansatte skal ha pause i løpet av en arbeidsdag. Så det er faktisk ikke tillatt å droppe pausen sin. Dette er ihvertfall den informasjonen jeg fikk av min leder en gang. 

Anonymkode: 19269...82f

• Liker 4
Skrevet

Du blir trukket uansett. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at du blir trukket uansett fordi det er et krav om at ansatte skal ha pause i løpet av en arbeidsdag. Så det er faktisk ikke tillatt å droppe pausen sin. Dette er ihvertfall den informasjonen jeg fikk av min leder en gang. 

Anonymkode: 19269...82f

Det du sier er helt korrekt :)   

Anonymkode: 87430...9c7

Skrevet

Ja. Du blir trukket uansett så det er bare å ta den. Svært få jobber har betalt pause. Min er en av de. Jobber på sykehuset som sykepleier, hender vi må gå fra brødskive om pasienten ringer på. Eller at vi ikke rekker å ta den i det hele tatt. Derfor er vår betalt. 

Skrevet

Du skal ha pause så lenge arbeidets art tillater det, så du blir trukket uansett.

Anonymkode: 33314...9ec

Skrevet

Det har ikke sjefen lov til å tillate deg. I butikken jeg jobber så hender det at vi ikke rekker å ta pause, og da får vi betalt for den halvtimen, men dette er unntaket. Det er lovpålagt å ta pause. 

Anonymkode: 2886f...19b

Skrevet
54 minutter siden, sonush skrev:

Ja. Du blir trukket uansett så det er bare å ta den. Svært få jobber har betalt pause. Min er en av de. Jobber på sykehuset som sykepleier, hender vi må gå fra brødskive om pasienten ringer på. Eller at vi ikke rekker å ta den i det hele tatt. Derfor er vår betalt. 

Nå mener jeg ikke betalt pause men at man dropper pausen. 😊

Anonymkode: c607e...0b3

Skrevet

Så lenge du VELGER å droppe pausen, så blir du uansett trukket for den. Du kan ikke styre din egen arbeidstid slik at du kan gå tidligere fordi du ikke tok pause, eller få betalt for en halvtime mer fordi du ikke tok pause.

Dersom du TVINGES til å droppe pausen, må det vurderes om dette er så vanlig at du har rett på betalt pause (og 30 min kortere dag) eller om det er et engangstilfelle. I så fall kan evt. sjefen velge å betale deg overtid for den halvtimen, eller la deg gå før.

Loven er klar. Du SKAL ha 30 min pause, så lenge det er mulig å gjennomføre det. Dette er ikke noe du og sjefen kan avtale dere bort fra.

Anonymkode: c1c30...4f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...