Gå til innhold

Kan skolen kreve at barn blir med på isfiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk skriv i går og ikke satt opp alternativ. Hele trinnet drar.

Jeg lærer barna å ikke gå på isen så dette blir jo helt feil.

Har selv mistet en jeg var glad i på den måten.

Anonymkode: f5aa7...45f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist, men det kan du ikke la gå utover barna dine. Det er mange mennesker med, og barn lager mye lyd hvis noen blant dem faller i vannet. Det går fint. 

Anonymkode: bc834...d75

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trist, men det kan du ikke la gå utover barna dine. Det er mange mennesker med, og barn lager mye lyd hvis noen blant dem faller i vannet. Det går fint. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å lære barna når isen er trygg?

Anonymkode: 8e89b...6ef

Hvorfor må en på død og liv ut på isen? Skjønner det bare ikke. Og han som gikk gjennom jobbet med is. Den isen var liksom trygg.

• Liker 12
Skrevet

Du kan jo snakke med læreren og sjekke hvilken kompetanse de har for å sjekke at isen er trygg (hos oss sjekker kommunen de store vannene), at de voksne som er med har livredningsprøven, at de har en plan for hvor barna skal kunne gå, at de har med utstyr for å få noen opp av vannet og holde de varme etterpå osv. Kan jo hende læreren ikke har tenkt godt nok gjennom slike ting, om han/hun har det burde det ikke være noe problem og håper at svarene du får beroliger deg. 

Anonymkode: de853...898

• Liker 26
Skrevet

Du kan jo snakke med læreren og sjekke hvilken kompetanse de har for å sjekke at isen er trygg (hos oss sjekker kommunen de store vannene), at de voksne som er med har livredningsprøven, at de har en plan for hvor barna skal kunne gå, at de har med utstyr for å få noen opp av vannet og holde de varme etterpå osv. Kan jo hende læreren ikke har tenkt godt nok gjennom slike ting, om han/hun har det burde det ikke være noe problem og håper at svarene du får beroliger deg. 

Anonymkode: de853...898

TS.. isen er rimelig trygg nå på denne tiden av året. Er du klar over at den de fleste steder er over 0.5 m tykk? Nesten 1 m?  Dvs at lastebiler kan fint kjøre over isen. 

Skjønner at du er redd pga tidligere opplevelse, men ikke la det gå ut over barna. Isfuske er kjempegøy og en fin opplevelse.. 

Det er nesten som at du skulle nekte barna dine å sitte i en bil pga noen har dødd i en bilulykke. Verden funker ikke slik. 

Hilsen en som har vært på mange isfusketurer 😂

Anonymkode: ce208...851

• Liker 31
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du også lære barna å holde seg unna vannet dersom du kjenner noen som har druknet?

Det er bedre å lære barnet respekt for forholdene og at de tar sine forholdsregler.

Skrevet

TS.. isen er rimelig trygg nå på denne tiden av året. Er du klar over at den de fleste steder er over 0.5 m tykk? Nesten 1 m?  Dvs at lastebiler kan fint kjøre over isen. 

Skjønner at du er redd pga tidligere opplevelse, men ikke la det gå ut over barna. Isfuske er kjempegøy og en fin opplevelse.. 

Det er nesten som at du skulle nekte barna dine å sitte i en bil pga noen har dødd i en bilulykke. Verden funker ikke slik. 

Hilsen en som har vært på mange isfusketurer 😂

Vet ikke hvor du bor. Men her har det vært varmegrader og litt regn i over en uke. Vi snakker opp til 10 varmegrader. Ingen av mine barn får lov til å gå på isen nå ihvertfall. 

Anonymkode: ebe38...37c

• Liker 14
Skrevet

Vet ikke hvor du bor. Men her har det vært varmegrader og litt regn i over en uke. Vi snakker opp til 10 varmegrader. Ingen av mine barn får lov til å gå på isen nå ihvertfall. 

Anonymkode: ebe38...37c

Å herre... stålis dannes allerede i desember og januar. Jeg vet det har vært plussgrader, men vær så snill ikke legg deg opp i noe du ikke forstår. Her i landet kan plussgradene komme i februar og mars. Og i allefall april. Men så er det slik at isen ikke forsvinner før i slutten av april eller starten av mai. De plussgradene du snakker om np har ikke påvirket usen en drøyt... 

• Liker 3
Skrevet

Sjansen er større for å dø i klasserommet.

• Liker 4
Skrevet

Det er viktig at de voksne som skal være med barna, kjenner lokale forhold. Gjør de det, er det ingen fare.

Isen er tynnere der hvor det er strømmer i vannet, som ved bekker/elver, og det kan også være andre steder med strømmer. Som en annen har skrevet: forsikre deg om at de som følger barna vet hva de driver med. Ved isfiske borrer de jo hull, så de ser hvor tykk isen er.

Anonymkode: b5aaf...85e

• Liker 4
Skrevet

Dette skal skolen ha underskrift på om de får lov av foreldrene. 

Mine har ikke fått lov. 

Anonymkode: 6168d...111

• Liker 7
Skrevet

Herregud! Nye snowflakes blir formet på grunn av foreldres angst, hører jeg!

Anonymkode: 27ef8...3ef

• Liker 28
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal skolen ha underskrift på om de får lov av foreldrene. 

Mine har ikke fått lov. 

Anonymkode: 6168d...111

Way to ga mama!

• Liker 6
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 

Dette, ts er din frykt. Du må lære deg forskjellen på deg og dine barn. Dere er helt uavhengige personer. Og å overføre, påføre eller pådytte egen frykt på et barn er ikke ok - da må du søke proff hjelp til å bli en mer ok forelder.

Det er heller ikke ok å begrense barnets tilgang på helt normale aktiviteter bassert ikke på barnets egen frykt men på noe så irrelevant som mors frykt. Barna skal verken merke eller vite om at du er redd for irrasjonelle ting. Å ta børen av frykten på seg selv uten å involvere barnet er en del av å være en ansvarlig voksen. 

Det du gjør er å begrense et annet menneske fordi DU føler ikke-begrunnet frykt. Veldig moralsk ugreit.

Anonymkode: 8d938...fd1

• Liker 30
Skrevet

Jeg er også veldig, veldig skeptisk til å gå på is. Synes det er forferdelig skummelt. Dog hadde jeg nok følt meg mye tryggere når barna var med skolen på isen enn når jeg skal ta avgjørelsen. Jeg innrømmer nemlig gjerne at jeg ikke vet hva jeg skal se etter, sånn egentlig. 

Anonymkode: 181cd...5a5

• Liker 4
Skrevet

Her har de faktisk advart om ustabil is flere steder den siste tida. Nettopp fordi det har vært oppi 10 varmegrader og strålende sol. Så jeg hadde aldri sendt ungene mine på isfiske nå. Det handler ikke om frykt fordi man har mistet noen, men ren sunn fornuft. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt barna mine gå ut på isen. Synes det er rart at skolen finner på sånne ting, det er da masse annet man kan gjøre som er moro for barn. 

Anonymkode: a0bcf...35c

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde heller ikke latt barna mine gå ut på isen. Synes det er rart at skolen finner på sånne ting, det er da masse annet man kan gjøre som er moro for barn. 

Legger til at jeg ikke synes at isfiske er en normal dagligdags aktivitet.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på kompetansen til læreren og de voksne som blir med, tenker jeg. Er de fullstendig amatører eller erfarne med is?

Ser for meg at det kan være belastende for isen om et helt skoletrinn skal utpå der samtidig?

Anonymkode: 4aec9...25c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...