Gå til innhold

Pusse gammelt antikk, skal man pusse vekk rust eller slipe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått fri tilgang til å gjøre hva jeg vil i samboers fjøs. Det er et hav av gammelt verktøy og utstyr. Noe er like gammelt som fjøsen, altså over 250 år gammelt. Ingenting er tatt skikkelig vare på og finner blant annet sau bjeller og hestesko som morfar mener er fra 1700 tallet. Selvfølgelig ekstremt mye rust.

Jeg har begynt å fjerne rust, ved å bare legge det i eddik og pusse vekk med stålkost og sandpapir. Men det blir liksom ikke blank da, pg av alle porene som rusten har laget. Er det ok å slipe vekk overflaten med vinkelsliper f eks eller ødelegger man på en måte antikken da?

Anonymkode: 3f4b7...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis meningen er å beholde verdien høres det ut som du har gått til verks i hardeste laget allerede.

Anonymkode: cc47d...61b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av disse gjenstandene kan være verdifulle om dere selger gjenstandene slik de er uten å pusse og slipe på de.

Anonymkode: 0dc64...6d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av disse gjenstandene kan være verdifulle om dere selger gjenstandene slik de er uten å pusse og slipe på de.

Anonymkode: 0dc64...6d6

Jo det kan vel hende det. Men det er jo så stygt, er tenkt som pynt i fjøsen da men samtidig uten å miste sin identitet helt. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Jo det kan vel hende det. Men det er jo så stygt, er tenkt som pynt i fjøsen da men samtidig uten å miste sin identitet helt. .

Men identiteten deres er jo gammel og rusten. :) Den er i alle fall ikke blank og glatt som ny, det blir bare feil. 

Anonymkode: 6f6f3...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Men identiteten deres er jo gammel og rusten. :) Den er i alle fall ikke blank og glatt som ny, det blir bare feil. 

Anonymkode: 6f6f3...4be

Nja, ikke om man gjør det riktig tror jeg. De ser ikke ny ut, selv om de nesten skinner. Men som "ny" handsmidd kanskje.

Hvis jeg ikke gjør noe, blir de jo til en rustklump til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit å fjerne rusten så skånsomt som mulig, men ellers vil jeg ikke anbefale å gjøre mer. Det er fort gjort å fjerne det som gjør gjenstanden autentisk, da er litt rustflekker, hakk og merker en del av pakka. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Har fått fri tilgang til å gjøre hva jeg vil i samboers fjøs. Det er et hav av gammelt verktøy og utstyr. Noe er like gammelt som fjøsen, altså over 250 år gammelt. Ingenting er tatt skikkelig vare på og finner blant annet sau bjeller og hestesko som morfar mener er fra 1700 tallet. Selvfølgelig ekstremt mye rust.

Jeg har begynt å fjerne rust, ved å bare legge det i eddik og pusse vekk med stålkost og sandpapir. Men det blir liksom ikke blank da, pg av alle porene som rusten har laget. Er det ok å slipe vekk overflaten med vinkelsliper f eks eller ødelegger man på en måte antikken da?

Kjøp en skikkelig rustfjerner, eddik tar for lang tid. Stålbørste til å sette på drill eller vinkelsliper er ikke dumt. Er det snakk om pyntegjenstander, så er vel patinaen litt av sjarmen, men er det noe som skal brukes, så må du nesten få det ned til bart metall igjen. Er det rustet nok, så kan det hende det ikke lar seg redde, stål og jern kan være veldig forskjellige sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...