Gå til innhold

Puss i øyet på 5 måneder gammel baby.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lidia ikke innlogget

Vet ikke helt hva det kan være, men noen ganger etter at datteren min har sovet, så har hun noe puss i øyet sitt. Dette har kommet nå de siste dagene. Jeg trodde det hadde gått over, men nå ser jeg igjen i dag at det har kommet tilbake. Tørker det bort med en fuktig klut.

Noen som vet om dette er en slags infeksjon eller noe? Eller skal jeg bare satse på at det går bort av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Høres ut som øyebetennelse. Krem kan fåes på respet hos legen.

Men prøv og kok og opp litt kamomille te og tørk forsiktig rundt øye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje barnet ditt har tett tårekanal. Det er mange som har det. Begge mine hadde det. Eldstejenta gikk det over av seg selv, minstekaren har det peridoevis ennå på tross av operasjon (!).

Om barnet har tett tårekanal, merker du det egentlig hele tiden ved at øyet ikke drenerer vekk tårevesken, slik at øyet er vått og blankt nesten hele tiden. Det kan også bli litt rødt i nederkanten, selv om det ikke er betent. Så kan det bli puss i øyet av og til, særlig ved småforkjølelser osv.

Du kan gjøre:

-Bruke reseptmidlet Kloramfenikol som du får hos lege. Bare dersom det blir alvorlig med puss i øyet. Må brukes med forsiktighet, fordi det ved bruk over lengre tid blir oppblomstring av andre bakterier i øyet.

-Bruke morsmelk i øyet for å "vaske ut".

-Viktig! Gni langs neseroten på barnet, opp mot øyet, for å klemme ut puss i kanalen, vaske dette bort, så skylle med saltvannsoppløsning (har jeg best erfaring med). Dette forhindrer pussdannelse.

-Har hørt at det skal hjelpe å skylle med te i øyet.. Den bør vel være kald! Har ikke prøvd det selv.

-massere forsiktig i øyekroken for å hjelpe tårekanalen til å åpne seg. Dette sier de skal hjelpe...

Dersom det ikke retter på seg til barnet er begynt å bli et par år, kan det opereres. Det er i narkose, og de stikker opp tårekanalen til barnet. Gutten min ble ikke bra etter denne operasjonen. Bare litt bedre. Han plages litt med det ennå når han blir forkjølet, men ikke noe av betydning. Han er 5 nå.

Det er jo slett ikke sikkert at det er tett tårekanal barnet ditt har. Fikk bare lyst å skrive ned mine erfaringer med dette. Det kan også være "trang" tårekanal som ved forkjølelse lett tetner til slik at det lett danner seg puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres dette ut som konjuktivitt.

Alle våre barn har hatt det og da har vi brukt bomull og varmt vann og da forsvant det av seg selv på ca 1 uke.

Det kan komme igjen, det har vi opplevd.

Det finnes to typer konjuktivitt, men det er litt vanskelig å se forskjell på dem.

Mer om dette kan du lese her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=22...0;4539;::10:0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Hvordan skal jeg evt tørke med kamillete? Rundt øynene bare, liksom?? Hun er litt snufsete om dagen, og nå tror jeg hun har fått det på det andre øyet også. Det kan nok hende hun har fått det som Kittykat nevner. Uff, synes det ser litt ekkelt ut, jeg... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...