AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Er det utelukkende «ressurssvake» foreldre som sliter med å mestre grensesetting og god oppdragelse? Er det beskjedne og introverte foreldre? Ser man tydelig på barnas adferd at de ikke har fått tydelige grenser? Helsestasjonene burde satse mer på veiledning i forhold til grensesetting og oppdragelse og det burde ikke være tabu å slite med dette i vår tid. Ikke alle foreldre vet på forhånd hvor krevende det er å oppdra barn. Anonymkode: 5bfaf...b11 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 De som tror det å være foreldre er en popularitetskonkurranse. Anonymkode: f2520...245 19
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Etter hva jeg har lagt merke til i bhg er det heller de foreldrene som har høy utdanning som oppdrar pappas lille prinsesse som får viljen sin hele tiden. Kan være tilfeldig, men sånn er det hvertfall her. Anonymkode: a56da...9b8 17
GammelKaktus Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg har lagt merke til i bhg er det heller de foreldrene som har høy utdanning som oppdrar pappas lille prinsesse som får viljen sin hele tiden. Kan være tilfeldig, men sånn er det hvertfall her. Anonymkode: a56da...9b8 Samme har jeg registrert både i skole og barnehage. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #5 Skrevet 15. februar 2019 Nå har jeg en 18 åring, og 13 åring. Min erfaring er at det er veldig varierende hvem som ikke har grenser for barna sine. Og selvfølgelig får det konsekvenser, og for barnet blir det verre jo eldre de er. For tilslutt så vil ingen være venner med de. For det er ikke like sjarmerende med en 15 åring, som skal grine og trasse seg til å få viljen sin, og som lager drama for alt og ingenting. Anonymkode: 7ae4a...a31 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #6 Skrevet 15. februar 2019 De kommer fra alle lag, og oppstår av ulike årsaker. Noen vet ikke bedre, noen skjemmer bort på tross av bedre vitende, noen vet ikke helt hvordan, noen tør ikke av redsel for avvisning og sikkert flere ulike årsaker. Anonymkode: 0db91...374 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Jeg opplever at de som (føler de) er mye borte fra barna sine sliter med grensene. De "vil ikke bruke tiden vi har sammen på krangel og ufred" og føyer seg for kosens del. Dette er ofte samme gruppe som AB..9b8 beskriver. Anonymkode: 4b9e9...e7c 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg har lagt merke til i bhg er det heller de foreldrene som har høy utdanning som oppdrar pappas lille prinsesse som får viljen sin hele tiden. Kan være tilfeldig, men sånn er det hvertfall her. Anonymkode: a56da...9b8 Som ei i barnehagen. Får alt hun vil ha. Forventer å være sjefen og få viljen sin blant venner. Sutrer og gråter viljen sin gjennom. 😝 Anonymkode: cfb83...1ce
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever at de som (føler de) er mye borte fra barna sine sliter med grensene. De "vil ikke bruke tiden vi har sammen på krangel og ufred" og føyer seg for kosens del. Dette er ofte samme gruppe som AB..9b8 beskriver. Anonymkode: 4b9e9...e7c Moren er borte hele uka 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg har lagt merke til i bhg er det heller de foreldrene som har høy utdanning som oppdrar pappas lille prinsesse som får viljen sin hele tiden. Kan være tilfeldig, men sånn er det hvertfall her. Anonymkode: a56da...9b8 Faren gir datteren alt hun vil ha. Anonymkode: cfb83...1ce
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. februar 2019 #10 Skrevet 15. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det utelukkende «ressurssvake» foreldre som sliter med å mestre grensesetting og god oppdragelse? Er det beskjedne og introverte foreldre? Ser man tydelig på barnas adferd at de ikke har fått tydelige grenser? Helsestasjonene burde satse mer på veiledning i forhold til grensesetting og oppdragelse og det burde ikke være tabu å slite med dette i vår tid. Ikke alle foreldre vet på forhånd hvor krevende det er å oppdra barn. Anonymkode: 5bfaf...b11 Min oppfatning er at de såkalte ressurssterke, ikke har grensesetting og oppdragelse. Så da seiler ungene sin egen sjø, og det blir lite konflikter, nettopp fordi ungene gjør som de vil. Den dagen de møter motstand, forstår de ingenting og aner ikke hvordan de skal takle det. De evner ikke løsninger som ikke gagner andre enn dem selv.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #11 Skrevet 15. februar 2019 På skolen til barna våre er det ofte barn fra andre kulturer som ikke klarer å forholde seg til regler. Spesielt guttene. Det er mulig at gutter har så høy status i enkelte etniske grupper at de får frie tøyler hjemme, og sliter med å forholde seg til regler ute i samfunnet, og ikke har respekt for lærere. Det er relativt mange flyktningebarn og fremmedkulturelle barn på skolen "vår", omtrent 1/3 i hvert trinn. Jeg tror mye av informasjonen på helsestasjonene om grensesetting er myntet på våre nye landsmenn. Anonymkode: f4ebe...b52 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #12 Skrevet 15. februar 2019 Jeg tenker en del i den TIO gruppen på fb kommer til å slite med årene. Det er en fin balanse mellom å møte barns følelser og å være en tydelig voksen. Anonymkode: 4e771...912 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #13 Skrevet 15. februar 2019 Interessant å lese at de med høy utdanning som er ressurssterke kan ha problemer med grensesetting, det hadde jeg ikke trodd. Er selv «midt på treet» utdannet, har en bachelor og har en sønn som utfordrer meg mye med viljen sin. Jeg og mannen jobber mye sammen med å sette tydelige grenser. Ts Anonymkode: 5bfaf...b11 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #14 Skrevet 15. februar 2019 Minstejenta mi (snart 3) går på barnesang + gym (3-5 åringer). Jeg er helt sjokka over hvordan noen (mange!) barn oppfører seg. Foreldrene bryr seg ikke, de ser på mobilen eller er opptatt med å snakke med de andre voksne. Barna er ikke vant til å bli krevd noe som helst fra eller å bli irettesatt virker det som. Enkle instruksjoner som: vær stille, sitt ned, vent på tur, ikke ødelegg mattene/instrumentene/lekene, alt dette går rett inn et øre og ut det andre. I tillegg er oppmerksomhetsbehovet enormt, barna er utrolig frekke og "meg, meg, meg" tankegangen dominerer. Jeg er helt sjokkert, som sagt 😕 Dette er barn fra typisk middelklassefamilier. Jeg har flere ganger (desverre) måttet si i fra til noen av barna under frilek, da de har drevet med alt fra vandalisme, mobbing og andre ufordrageligheter. Da så det ut som de hadde sett et spøkelse... Synes det er ubehagelig å "kjefte" på barn jeg ikke kjenner, men synes det er enda vanskligere å si i fra til foreldrene. Anonymkode: 18695...2bf 6
Sylveon Skrevet 15. februar 2019 #15 Skrevet 15. februar 2019 Oohh. Det er så variabelt. Vi har borti både ressurssterke og ressurssvake som sliter med grenser. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #16 Skrevet 15. februar 2019 All skilsmisse og. Kosehelg. Lekeland. Gaver. Fordi foreldre har dårlig samvittighet. De er så lite med egne barn. De står opp 6.30 og plasseres 7 i bhg eller sfo. Hentes igjen 16. Da er foreldre trett og slitne. Da er det barna som bestemmer middag og aktiviteter. Køene på burger king og McDonalds er kjempelang. Trist utvikling og det blir nok bare verre. Anonymkode: 075d2...993 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 Har møtt foreldre i alle kategorier som sliter med grensesetting. Virker som om mange av dem ikke vil være uvenner med barna sine, de tror barna vil hate dem om de setter grenser. Det er en tanke som er helt snål i mitt hode. Javel, så er barnet sint på meg for jeg sa i fra. Det går over. Anonymkode: 7970d...b8f 6
Sylveon Skrevet 15. februar 2019 #18 Skrevet 15. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har møtt foreldre i alle kategorier som sliter med grensesetting. Virker som om mange av dem ikke vil være uvenner med barna sine, de tror barna vil hate dem om de setter grenser. Det er en tanke som er helt snål i mitt hode. Javel, så er barnet sint på meg for jeg sa i fra. Det går over. Anonymkode: 7970d...b8f Det er det jeg tenker og. Det går over og mine eldste barn respekterer mange av grensene som noen av klassekameratene deres syns er døøøødsteite. «Må dere gjøre lekser...?» «Får dere ikke spise godteri på ukedagene...? Vi kan jo bare ta i skapene, trenger ikke fortelle det til dem». «Får dere ikke spille spill med 18-års grense???» «Har dere innetid?» «Må dere gå ut med søpla...?» 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant å lese at de med høy utdanning som er ressurssterke kan ha problemer med grensesetting, det hadde jeg ikke trodd. Er selv «midt på treet» utdannet, har en bachelor og har en sønn som utfordrer meg mye med viljen sin. Jeg og mannen jobber mye sammen med å sette tydelige grenser. Ts Anonymkode: 5bfaf...b11 Du må for all del ikke tolke disse svarene som noen form for statistikk. Anonymkode: 4e771...912 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #20 Skrevet 15. februar 2019 Jeg tenker det er de som bruker en oppdragerstil som eskalerer situasjonen og skaper avstand til barna. Anonymkode: bd951...df6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå