Gå til innhold

Umoden og krevende 12-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen gode råd/erfaringer? Føler jeg er en tålmodig person, men 12-åringen min har begynt å oppføre seg skikkelig dårlig mot oss hjemme ( lillebroren og oss foreldre). På skolen og hos andre oppfører hun seg eksemplarisk, men når hun kommer hjem er det skriking, klaging, ingenting er bra nok m.m. Vi prøver å beholde roen og snakke med henne, men ender ofte opp med å måtte heve stemmen for å nå igjennom. Det ene øyeblikket er vi verst i verden, det andre trenger hun oss sårt. Verst er det at det går utover lillebroren. Hun er flink på skolen, i idrett, har gode venner, men det er ofte vanskelig å få henne til å lytte til det vi sier hjemme. Er på mange måter mer umoden enn lillebroren. Skjønner det er en vanskelig alder, men blir glad om noen vil komme med råd/erfaringer. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg tror nok hun er i puberteten og at det er hormonene som snakker. Hvis dette vedvarer så vil jeg råde henne til å snakke med helsesøster på skolen. 

Skrevet

Kan det tenkes at hun har aspergers syndrom?

Anonymkode: 8c3d0...dff

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Slutt med slikt tøv.

Anonymkode: 12a65...a33

• Liker 27
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trakk du den konklusjonen?

Skrevet

Dette høres ut som mens.

Anonymkode: 81816...ac4

• Liker 1
Skrevet

Nei, hun har nok ikke Asperger syndrom. Har lest mye om det siden jeg har flere venner med barn med diagnosen, og har derfor også møtt flere barn med Asperger. Hun er veldig god på å lese kroppssråk/mimikk, særlig flink med eldre mennesker (se hva de trenger og på å ha et godt samspill med dem), flink sosialt med venner i deres hjem og på skolen, samvittighetsfull, hjelpsom. God på å tolke andre menneskers følelser. Tror nok at det er en følsom alder og at hun strekker seg langt i å være snill og samvittighetsfull ute, og at hun avreagerer når hun føler seg helt trygg hjemme. Det er da rullegardinen går ned noen ganger. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Smilefjes1 skrev:

Er det noen som har noen gode råd/erfaringer? Føler jeg er en tålmodig person, men 12-åringen min har begynt å oppføre seg skikkelig dårlig mot oss hjemme ( lillebroren og oss foreldre). På skolen og hos andre oppfører hun seg eksemplarisk, men når hun kommer hjem er det skriking, klaging, ingenting er bra nok m.m. Vi prøver å beholde roen og snakke med henne, men ender ofte opp med å måtte heve stemmen for å nå igjennom. Det ene øyeblikket er vi verst i verden, det andre trenger hun oss sårt. Verst er det at det går utover lillebroren. Hun er flink på skolen, i idrett, har gode venner, men det er ofte vanskelig å få henne til å lytte til det vi sier hjemme. Er på mange måter mer umoden enn lillebroren. Skjønner det er en vanskelig alder, men blir glad om noen vil komme med råd/erfaringer. 

Jeg har en venninne med et sånt barn, og da barnet ble uspiselig, begynte venninnen min å ta igjen med nøyaktig samme mynt.

Skrek datteren til moren om noe, skrek moren tilbake. Var det klaging på maten eller andre ting, klagde moren tilbake. Altså moren oppførte seg nøyaktig mot datteren, som datteren gjorde mot moren. Den første tiden fikk datteren hakeslepp, men så gikk det knapt tre uker, så forstod datteren hvor lite koselig det var med sånn oppførsel. Skal legge til at dette kun var et opprør og la oss kalle det tenåringshormoner, nå er jenta voksen og helt "normal". Dette funket veldig bra på henne. Sier ikke at det er fasit på noe som helst, men kanskje verdt et forsøk. 

Anonymkode: 3839f...2e4

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne med et sånt barn, og da barnet ble uspiselig, begynte venninnen min å ta igjen med nøyaktig samme mynt.

Skrek datteren til moren om noe, skrek moren tilbake. Var det klaging på maten eller andre ting, klagde moren tilbake. Altså moren oppførte seg nøyaktig mot datteren, som datteren gjorde mot moren. Den første tiden fikk datteren hakeslepp, men så gikk det knapt tre uker, så forstod datteren hvor lite koselig det var med sånn oppførsel. Skal legge til at dette kun var et opprør og la oss kalle det tenåringshormoner, nå er jenta voksen og helt "normal". Dette funket veldig bra på henne. Sier ikke at det er fasit på noe som helst, men kanskje verdt et forsøk. 

Hva sier pedagoger om denne måten å håndtere utfordrende adferd på da? De blir neppe imponert. 

Anonymkode: badb1...45a

• Liker 1
Skrevet

Min 12-åring er klin lik. Jeg tilskriver det pubertet. Hun har alltid vært eksplosiv, men nå er det ekstremt. Jeg lar det gå. Her en dag klikket hun over middagen, da fikk hun spise brødskiver senere. Det er ikke noen big deal under store og hele. Nå skal det sies at hun er mest hyggelig og omtenksom altså, men så kommer det noen voldsomme utbrudd iblant. Og hun er aldri ufin mot andre når hun raser. Derfor synes jeg ikke det er så farlig. Men jeg ser allerede nå at hun blir mer tenåring på den måten der enn både eldre søsken og stesøsken 😄😅

Anonymkode: 65f93...00f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva fikk deg til å si det? 

Ellers, ts, dette høres ut som alderen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier pedagoger om denne måten å håndtere utfordrende adferd på da? De blir neppe imponert. 

Det vet jeg. Men det tok en måned, så oppførte jentungen seg eksemplarisk igjen. Hun ble ikke akkurat mishandlet, men fikk igjen med samme mynt. Noen ganger kan det faktisk få opp øynene til noen, hvis man virkelig ser hvordan man oppfører seg. 

Lillebroren min beit alle da han var et par år gammel, mor gjorde alt for å få ham til å slutte. Ingenting hjalp. Han beit onkelen sin til blods i låret, da fikk mor nok. Og beit tilbake. Etter det var det helt slutt på bitingen. Tror heller ikke det er riktig i følge boka, men du verden som det funka. 

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle skal ha en diagnose? 

Diagnosen er «pubertet».

Anonymkode: e4128...466

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg. Men det tok en måned, så oppførte jentungen seg eksemplarisk igjen. Hun ble ikke akkurat mishandlet, men fikk igjen med samme mynt. Noen ganger kan det faktisk få opp øynene til noen, hvis man virkelig ser hvordan man oppfører seg. 

Lillebroren min beit alle da han var et par år gammel, mor gjorde alt for å få ham til å slutte. Ingenting hjalp. Han beit onkelen sin til blods i låret, da fikk mor nok. Og beit tilbake. Etter det var det helt slutt på bitingen. Tror heller ikke det er riktig i følge boka, men du verden som det funka. 

Speiling er ikke så dumt!

Anonymkode: 93f59...e32

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, i jøss, må man gjøre som pedagogene sier alltid da? Jeg gjør ikke akkurat alt pedagogisk riktig hele tiden, og det driter jeg en lang marsj i.

Anonymkode: 66edc...b81

• Liker 6
Skrevet

Hva on denne oppførselen har vært siden seksårsalder? Oppfarende, klarer ikke høre når vi snakker normalt om hvordan ting skal og ikke skal være, avbryter eller blir sint akkurat når vi kommer til selve poenget. Eller svarer at hun drømte seg bort og derfor ikke fikk med det siste vi sa. Vi snakker ikke veldig mye heller, prøver bruke få ord. Vært hos bup 2 ganger (2 henvisninger), er ikke adhd eller Asperger. Hva kan det være da? 11 nå og det tiltar igjen, med større «kraft».

Anonymkode: 7ee7d...84c

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker det, så funker det. 

Pedagog 

Anonymkode: e48ee...96f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...