AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 Hei! Dere som spiser mat for 500-600 kr per uke, kan dere vise meg en typisk handleliste? Har så lyst til å bruke mindre penger på mat, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å komme så billig fra det.. Anonymkode: 79fce...502
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dere som spiser mat for 500-600 kr per uke, kan dere vise meg en typisk handleliste? Har så lyst til å bruke mindre penger på mat, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å komme så billig fra det.. Anonymkode: 79fce...502 Bønner og linser til ca 100 kr, egg for ca 50, frosne grønnsaker for ca. 50, havregryn og melk, ca 60, FP-brød og pålegg, ca. 60, en sjokolade for kos, ca 30, da er vi oppe i 350. Så kan du legge til etter behov, krydder, fisk, en flaske med tran osv. Eller bare gjøre som meg, prøve å klare deg på 250 i uka. Anonymkode: df1e5...bf9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Du må nesten leve sunt på lavbudsjett, det er det fine. Du får i deg akkurat det du trenger og har ikke råd til å fråtse i mer. Anonymkode: df1e5...bf9
Amistad Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Nå bruker vi mye mer for vi er flere, men for en person: Frist price: koteletter 2 middager pølser 2 middager karbonader 2 middager sekk poteter 7 til syv middager frosne grønnsaker 2 middager PR pose frossen eller gårsdagens brød 2 3 dager PR brød stor hvitost pluss 3 4 andre sorter pålegg gjerne folkets En 12 pk egg En 2 liter juice og to liter melk. Men pose chips og en stor brus. Noe av dette går videre til neste uke, så da handler du mindre. Hsr mange flere forslag.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Du må gjøre en mer helhjertet innsats, handlelista mi vil ikke kunne hjelpe deg. For det første, er du mann eller dame? Aktiv eller stillesittende? Har du et fungerende kjøkken, fryser, tid til å lage mat? Allergier eller intoleranser? Det har noe å si for hvor mye du må regne med å bruke på mat. Jeg vet ingenting om deg, men en person som skal spise billig og sunt, må skaffe seg basiskunnskaper om ernæring, lære seg å lage mat/komponere måltider, og så lage en del av maten sin selv, se etter gode tilbud, lære seg hva gode tilbud er, så h*n ikke blir lurt, være kreativ og fleksibel mht kombinasjoner av ingredienser, bli kjent med hvor h*n får tak i billig mat som h*n liker og kan bruke, ikke være kresen, ikke lage mer enn h*n spiser opp, og spise opp alt. Bygg opp et lager av basismatvarer som holder seg. Planlegg måltidene dine. Utover dette er det mange nyttige teknikker og strategier du kan bruke, avhengig av din unike livssituasjon og personlighet. Anonymkode: 6014b...ae3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Handlelisten min sier egentlig lite, siden jeg sørger for å aldri spise meg ned til tomt kjøleskap, sånn at jeg har tid til å skaffe ting billigst mulig hele veien. Kjøpte typisk 2 kg ost i forrige uke til 70 kr kg, i stedet for over 100 per kg fordi de uasett er holdbar flere måneder og er forbruksvare for meg. Jeg skriver ned både ting jeg er tom for og ting jeg kommer til å gå tom for snart, på handlelisten. Handleliste i dag: tomater+gulrot+agurk+banan+sylteagurk+egg+salat. Der utsatte jeg typisk egg og salat fordi jeg ikke fant gode priser på det noe sted. Hvis jeg kan: utsetter jeg ting jeg ikke finner billig der og da, til jeg kan få tak i det billig. Jeg handler alt fra 1 til 3 ganger per uke. Betaler summer som dette til maks 250. Pris Cherrytomat: 10x2pk=20 (tilbud) Gulrot: 15 Agurk: 16 Banan: 21 (1,3 kg) Sylteagurk: 18 = 90 Her kunne jeg fått banan enda billigere om jeg hadde kjøpt den som "omplassert frukt". Men det var tomt, så da ble det billig-bananene til Extra i dag til 15 kr kg. Men jeg er fattig og MÅ handle smart. Anonymkode: aa47b...f93
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #7 Skrevet 14. februar 2019 40 kr - 400 g kjøttdeig 30 kr - 1 biff på ca. 150 g (kiwis helgemiddag) 100 kr - 1 kg kylling 20 kr - 1 pk peperoni 10 kr - 1 boks kikerter 10 kr - 1 boks bønner 55 kr - 2 kartonger melk på 1.75 l 20 kr - 1 rømme 20 kr - 1 kartong juice 40 kr - noen kesam / yoghurt 30 kr - 12 egg 20 kr - 1 pk bacon 15 kr - 1 pk havregryn 30 kr - 1 brød (skjæres opp i butikken og fryser ned så jeg har ferske skiver hver dag) 15 kr - 1 smør 15 kr - 1 skinke 80 kr - 1 kg ost 20 kr - nugatti 20 kr - pose kaffe 20 kr - saft 40 kr - diverse frosne grønnsaker 20 kr - 1 pose bananer 20 kr - 1 kg epler/pærer/frukt 10 kr - 1 pk tacolefser 20 kr - pasta 20 kr - ris 20 kr - poteter 20 kr - salat 20 kr - 1 agurk 10 kr - 2 tomater 10 kr - tomatsaus 15 kr - 3 pk mais Veldig ca. priser. Jeg vet at dette ble over 600 kr, men jeg kjøper ikke ost, havregryn, 1 stor pose kyllingfileter, poteter, pasta, ris, smør, hermetikk osv. hver uke. På en uke verken kjøper eller spiser jeg ikke alt på lista der - det er bare varer jeg pleier å handle. Mel, gjær, olje, krydder og slike småting kjøpes ikke ofte så det er ikke liftet opp. Jeg får ikke i meg mer enn 100 g kjøtt, eller 150 g biff, til middag. Spiser heller ikke 12 egg på en uke, f.eks. Jeg spiser 2-3 enkle måltider utenom middag. Det kan hende du har et helt annet utgangspunkt enn meg, og spiser mer enn meg. Jeg går etter de billigste merkene som regel. Som regel finner jeg noen datovarer i uka, og jeg benytter meg av salg. Noen uker er det frukt til 10 kr kiloet, da går jeg for det. Er flere butikker som har yoghurt til 10 kr nå f.eks. Jeg følger med og velger ting som har rimelige priser. Middagsmenyen kan se slik ut for meg. Jeg er ikke så komplisert i matveien, så menyen ser sikkert kjedelig ut for mange 😂 Mandag og tirsdag: taco med kjøttdeig, kylling og/eller bønner, ost, salat. 400 g kjøttdeig varer i 3-4 dager hos meg da, så har gjerne litt taco til overs til lunsj en dag. Onsdag og torsdag: stor hjemmelagd pizza (lag bunnen selv) med peperoni, bacon, ost, tomatsaus. Evt. kylling eller kjøttdeig. Salat ved siden av. Jeg klarer ikke spise en stor pizza på to dager, så blir gjerne noen stykker til overs som jeg har til lunsj. Fredag: 150 g biff med poteter og kokte grønnsaker. Lørdag: kyllingfilet, pasta, tomatsaus. Søndag: wok med kyllingfilet, frosne grønnsaker og ris. Frokoster, lunsj, kvelds: havregrøt, brød, egg og bacon, omelett, kesam, yoghurt, eventuelle middagsrester, frukt, toast, smoothie. Jeg drikker melk, vann, saft og kaffe. Anonymkode: f3699...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå