AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 I alle statistikker jeg har lest om ungdom og psykisk helse, rapporter fra undersøkelser der det rapporteres om psykiske plager, så synes jeg utelukkende alle undersøkelsene går på hvorvidt ungdommene føler seg plaget av angst og depresjons-relaterte plager. Og så blir det alltid forklart med kroppspress, likhetssamfunnet, sosiale medier, press i alle kanter om å være best, størst og penest. Alt forklares som en reaksjon på samfunnet. Dette er selvsagt et viktig samfunnsperspektiv, og jeg er ikke det minste i tvil om at dette er mye av årsaken for mange, og at mange sliter med angst og depresjon som følge av at de sammenligner seg med andre og ikke føler seg gode nok. Dette er nok høyest reellt. Likevel så føler jeg at de mister mye av statistikken når de nesten utelukkende bare fokuserer på to diagnoser. Det finnes mange flere diagnoser enn angst og depresjon. Hvorfor er går ingen av rapportene på traumelidelser, psykoselidelser, personlighetsforstyrrelser, dissosiative lidelser, schizofreni og bipolare lidelser f.eks? Det finnes ungdom som strever med dette også. Det finnes ungdom som sliter med andre type plager som følge av traumatiske hendelser, mobbing, dødsfall eller sykdom i familien f.eks. Ikke alle ungdom sliter pga press i samfunnet, men alle undersøkelser konkluderer omtrent med dette. Hva med alle de andre diagnosene? Og alle de andre årsakene som IKKE omhandler sosiale medier og press? Anonymkode: cc51f...b91
Gjest theTitanic Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 De tenker kanskje at de andre lidelsene ville eksistert uansett, men at angst og depresjon blant unge har blitt et samfunnsproblem laget av samfunnet selv. At det ligger en nøkkel til å løse dette ved å ta grep om våre felles holdninger.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Tror en grunn er at noen av diagnosene du viser til gjerne ikke bryter gjennom før senere i livet, der den personen som ungdom gjerne ofte har symptomer som angst/depresjon. Der en faktisk har en mulighet til kan motvirke mer alvorlig psykisk sykdom senere om vedkommende blir plukket opp tidlig nok. Anonymkode: d6d05...f22 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 2 minutter siden, theTitanic skrev: De tenker kanskje at de andre lidelsene ville eksistert uansett, men at angst og depresjon blant unge har blitt et samfunnsproblem laget av samfunnet selv. At det ligger en nøkkel til å løse dette ved å ta grep om våre felles holdninger. Det var et godt perspektiv. Likevel tenker jeg at hvis de rapporterer om angst og depresjonsplager så kan det være at noen svarer at de har dette fordi de har opplevd f.eks et traume, men at dette blir tolket som om årsaken var samfunnet. Ts Anonymkode: cc51f...b91
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror en grunn er at noen av diagnosene du viser til gjerne ikke bryter gjennom før senere i livet, der den personen som ungdom gjerne ofte har symptomer som angst/depresjon. Der en faktisk har en mulighet til kan motvirke mer alvorlig psykisk sykdom senere om vedkommende blir plukket opp tidlig nok. Anonymkode: d6d05...f22 Det er sant. Selv hadde jeg en tydelig traumelidelse da jeg var liten etter alvorlig omsorgssvikt, alkoholisering, isolering, mulige overgrep og brudd hvor jeg ble plassert i fosterhjem. Har fortsatt denne lidelsen i voksen alder, vært innlagt og gått flere år i behandling. Er just runnet tenåringsfasen og har egentlig aldri følt noe særlig på kroppspress eller at jeg har følt meg dårlig av Instagram eller Facebook f.eks. Føler ikke jeg må ha en trent kropp, moteklær, den beste jobben og det fineste huset. Har heller ingen behov for å dokumentere alle lykkestunder på sosiale medier. Kanskje det er jeg som er unormal som ikke føler på dette samfunnspresset? Anonymkode: cc51f...b91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå