Gå til innhold

Løpere her inne - spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å løpe (eller jogging var det vel i starten) på sommeren 2017. Da jeg begynte så klarte jeg ikke jogge mer enn 2 km sammenhengende, men etter kort tid så klarte jeg 5 km. Og så økte jeg distanse og fart litt etter litt. Etter et halvt år så perset jeg på 5k med 23,5 min, og på 10k på 50 min. Men jeg har liksom bare blitt der siden. Et år år siden jeg perset på disse distansene, men jeg løper ikke noe raskere. Er det vanlig å nå et platå når man ikke trener supermålrettet?

Løper 3 ganger i uken - 1 langtur på 12-17 km og resten raskere turer på 5-10 km. Liker ikke intervalltrening, så det skjer ikke så ofte. 

Har ikke noe konkurransemål med treningen utover å holde meg i form, hjelper på psyken, komme seg ut i naturen, gir glede og runners high ect.

Lurte bare på hvorfor jeg ikke blir raskere når formen steg så fort i starten. 

Er 29 år, normalvektig kvinne. 

Anonymkode: 822a3...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det klassiske gi det lille ekstra-platået. Man blir fornøyd med en pers og holder seg der. Men du klarer å gi mer, fortsatt, du må bare løpe hardere.

Anonymkode: 52e7a...a88

Skrevet

Jeg tror du på en måte må bestemme deg for om du løper for treningens del/vel-følelse eller for å bli god. Jeg vil si du er en meget solid løper som ligger godt over en vanlig mosjonist ut i fra tidene og distansene du tilbakelegger. Veldig få mosjonister som løper nesten en halvmaraton 1 gang i uka😉 

Hva med å rett og slett satse på å løpe en halvmaraton (som i offisielt løp)? Og trene mot det?

Anonymkode: b9595...c4d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det klassiske gi det lille ekstra-platået. Man blir fornøyd med en pers og holder seg der. Men du klarer å gi mer, fortsatt, du må bare løpe hardere.

Anonymkode: 52e7a...a88

Sier noe der. I starten så var det vondere, gikk mer på ren viljestyrke, og jeg pushet meg hardere. Nå nyter jeg mer godfølelsen gjennom økten. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å rett og slett satse på å løpe en halvmaraton (som i offisielt løp)? Og trene mot det?

Anonymkode: b9595...c4d

God ide. Skal sjekke løp i distriktet. Har ikke meldt meg på før fordi jeg har litt prestasjonsangst, og føler jeg kanskje ville bli mer oppslukt og nervøs, og at det ville fjernet løpegleden. Men det er en dum tanke, for hvem bryr seg om tiden min, utenom meg selv da.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier noe der. I starten så var det vondere, gikk mer på ren viljestyrke, og jeg pushet meg hardere. Nå nyter jeg mer godfølelsen gjennom økten. 

Eller du er på et platå i forhold til den treningsmengden og intensiteten du nå er på. For å forbedre deg videre må mengden økes og/ eller intensiteten endres. 

Anonymkode: 7245e...45a

Skrevet

Tror jeg ville økt med en økt i uken samt lagt inn intervalltrening minst en dag. Med fokus på å må målet ditt! Sett deg korte delmål, snevre inn med ti sek. Noen uker etterpå tyve sek. osv.

Men jeg holder en knapp på intervall. 

Skrevet

Jeg ble ikke raskere før jeg begynte å legge inn gode intervalløkter👍 og jeg hatet dem, som deg. Nå elsker jeg det💪

Skrevet
1 minutt siden, Pearl2.0 skrev:

Jeg ble ikke raskere før jeg begynte å legge inn gode intervalløkter👍 og jeg hatet dem, som deg. Nå elsker jeg det💪

Hva slags intervaller løper du? Bruker du tredemølle eller ute?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags intervaller løper du? Bruker du tredemølle eller ute?

Tredemølle for intervaller. Begynte med 4x4min og 6x2min bare for å starte et sted. Etter hvert som formen steg, og jeg skulle trene fem mot langløp begynte jeg å innføre 4x2 kilometer og til slutt 3x3 kilometer. Jeg gikk fra å kunne løpe 12 km på en time til nesten 15. Løp også en halvmaraton på 1.26 samme år🙂

Skrevet
8 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Tredemølle for intervaller. Begynte med 4x4min og 6x2min bare for å starte et sted. Etter hvert som formen steg, og jeg skulle trene fem mot langløp begynte jeg å innføre 4x2 kilometer og til slutt 3x3 kilometer. Jeg gikk fra å kunne løpe 12 km på en time til nesten 15. Løp også en halvmaraton på 1.26 samme år🙂

Wow, du er rå! Ser at du hadde kommet på topp 10 på NM i halvmaraton med den tiden. Men mulig at du deltok 😉

Skal prøve meg på intervaller i morgen. Er ikke så glad i å ha det vondt, men 4 min er korte drag, så det må man tåle. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, du er rå! Ser at du hadde kommet på topp 10 på NM i halvmaraton med den tiden. Men mulig at du deltok 😉

Skal prøve meg på intervaller i morgen. Er ikke så glad i å ha det vondt, men 4 min er korte drag, så det må man tåle. 

Tusen takk🙂 anbefaler å starte med et tempo du er komfortabel med, og øke litt etter litt. Tror jeg løp dragene i første økta på 13 km/h, deretter 13,2 osv. Men alt etter utgangspunkt så klart. Tvi tvi🤞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...