Gå til innhold

Vært utenfor arbeidslivet i 10 år. Nå har jeg kommet til intervju. Men har ikke referanse! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: jeg har vært ute av arbeidslivet på grunn av sykdom, så studier, så 10 måneders nav- praksis, så sykdom, så studier, så barn, så studier. Jeg er 40 år, og nå er jeg endelig frisk! Men i fortvilelse over å ha så lite arbeid på cv (men masse utdanning) satt jeg og grein hos en karriereveileder jeg går til via navtiltak. Karriereveilederen skulle egentlig skaffe meg en praksis, men det har tatt månedsvis, så jeg satte meg ned og skrablet en søknad som vikar, trodde ALDRI jeg skulle høre noe. Så ble jeg to dager etterpå innkalt til et telefonintervju til et bemanningsbyrå! 

Men de krever 2 stk referanser og jeg har ikke det 😩Karriereveilederen sa tidligere at hun kunne være referanse, men jeg er så redd for at sammenbruddet mitt der jeg satt og grein vil gjøre at hun ikke vil anbefale meg. Og hva i alle dager gjør jeg med referanse nr. 2. 

Nav- praksisen jeg hadde for noen år siden førte til sammenbrudd så jeg kan ikke bruke referanse derfra. Jeg kan heller ikke bruke noen fra studiet, det er så stort at ingen vet hvem jeg er. Jeg driver ikke med noen form for trening eller aktivitet. Jeg er bare mamma og arbeidssøker. Og jeg vil så utrolig gjerne ha en jobb! Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 8aa3b...1a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karriereveilederen din kan du bruke. Hun vil ikke si noe negativt fordi du hadde sammenbrudd. Hun er vant til at folk sliter og klarer helt sikkert å se dine styrker. Det er også mulig lederen din fra praksisplassen klarer å se forbi sykdommen din. De fleste er faktisk fornuftige mennesker og det kan hjelpe å ta en prat med vedkommende og si at du nå er frisk. Evt. Har du en du har samarbeidet med i kollokvie eller en tidligere kollega du kan bruke? Eller noen med lederansvar som ikke var din nærmeste som du stoler på?

De som har innkalt deg til intervju har sett CVen din og vet du har vært utenfor arbeidslivet. De har likevel kalt deg inn, husk det!

Anonymkode: 42583...e6d

• Liker 8
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karriereveilederen din kan du bruke. Hun vil ikke si noe negativt fordi du hadde sammenbrudd. Hun er vant til at folk sliter og klarer helt sikkert å se dine styrker. Det er også mulig lederen din fra praksisplassen klarer å se forbi sykdommen din. De fleste er faktisk fornuftige mennesker og det kan hjelpe å ta en prat med vedkommende og si at du nå er frisk. Evt. Har du en du har samarbeidet med i kollokvie eller en tidligere kollega du kan bruke? Eller noen med lederansvar som ikke var din nærmeste som du stoler på?

De som har innkalt deg til intervju har sett CVen din og vet du har vært utenfor arbeidslivet. De har likevel kalt deg inn, husk det!

Takk for svar! Jeg var en voksen student, 10-15 år eldre enn medstudentene, jeg føler det blir rart å be en av dem om å være referanse. Studiene er ferdige, så jeg har ikke kontakt med dem i dag. Lederen fra praksisplassen tør jeg ikke kontakte, det blir for vanskelig for meg.

Men du har rett i at karriereveilederen min forhåpentligvis kan være en ok referanse. Og ja, de vil jo snakke med meg iallefall. Får ta det positivt. Det står mye på cvn min, bare ikke jobb 😔

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg var en voksen student, 10-15 år eldre enn medstudentene, jeg føler det blir rart å be en av dem om å være referanse. Studiene er ferdige, så jeg har ikke kontakt med dem i dag. Lederen fra praksisplassen tør jeg ikke kontakte, det blir for vanskelig for meg.

Men du har rett i at karriereveilederen min forhåpentligvis kan være en ok referanse. Og ja, de vil jo snakke med meg iallefall. Får ta det positivt. Det står mye på cvn min, bare ikke jobb 😔

Jeg synes du skal hoppe i det og ta en prat med lederen fra praksisplassen. Det at det var en praksisplass tyder jo på at det er en person som skjønner at ikke alle er A4? Du gjorde sikkert en bedre jobb enn du tror frem til du fikk sammenbrudd. Det er i hvert fall min erfaring. Det verste som skjer er at du ikke får referanse og at du aldri snakker med vedkommende igjen. Er ikke det det samme som du har i dag? 

Og en ting til - hvis det er et vikariat du har søkt, så vil det være lettere for arbeidsgiver å satse på noen! 

• Liker 1
Skrevet

Er du foreldrekontakt? Trener? Sanitetsforening? Der kan du bruke referanser.

Veileder på bachelor/master opg? Slik fikk jeg min første referanse.

Anonymkode: 44c2e...533

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du foreldrekontakt? Trener? Sanitetsforening? Der kan du bruke referanser.

Veileder på bachelor/master opg? Slik fikk jeg min første referanse.

Anonymkode: 44c2e...533

Ah. Veileder var i utgangspunktet en god idè. Jeg skrev masteroppgave. Men leverte alltid for sent til tidspunktet vi avtalte, delvis på grunn av aleneansvar for barn, delvis fordi jeg hadde store problemer med å vurdere hvor lang tid jeg kom til å bruke (dvs alltid lenger tid enn jeg trodde). Så jeg vet ikke hvor varme anbefalinger hun vil gi meg...vi møttes heller aldri personlig, veiledningen ble gjort per e- post og på telefon.

Jeg er ikke foreldrekontakt, men det er en lokal sanitetsforening her. IOGT og Aleneforeldreforeningen har også muligheter til å jobbe frivillig. Så jeg kan melde meg inn der. Jeg er imidlertid redd for å binde meg til noe som jeg ikke klarer å følge opp. Det har jeg gjort før, og det ender ikke bra...Men jeg kan avtale med meg selv at dersom denne arbeidsplassen ikke vil ha meg pga manglende referanser, så MÅ jeg faktisk engasjere meg i noe frivillig for å få det. Så får jeg stå i det ca et år, mens jeg søker jobb, sånn at referansen blir ganske solid og basert på at de har kjent meg ei stund.

Skrevet

I dette tilfellet ville jeg rett og slett fabrikkert en referanse. Har du ikke venner eller familien som kunne stilt opp?

Anonymkode: 4798d...b7e

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet ville jeg rett og slett fabrikkert en referanse. Har du ikke venner eller familien som kunne stilt opp?

Anonymkode: 4798d...b7e

Nei, hva enn du gjør, ikke det.0

Anonymkode: 47c32...1e5

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo si de som det er , at referansene dine er for gamle til at de kan brukes nå. Jeg står i det samme nå hvis jeg skal søke jobb. Jeg har ikke referanser og jeg har heller ikke attest fra siste arbeidsgiver. Jeg har vert syk lenge og jobben jeg hadde før jeg ble syk har byttet ut leder og den ene ansatte jeg potensielt kunne spurt. De to som fortsatt jobber der snakker veldig dårlig norsk og har ingen utdannelse. Jeg må rett og slett bare være ærlig. 

Anonymkode: bc8ef...e77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...