AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Jeg svarte at jeg har modellen under den hun ønsker som hun kan få gratis, men den trenger ny skjerm. Hun svarte med en haug med spørsmål og virket rett og slett fornærmet over at det ikke er en 100% strøken telefon uten bruksspor jeg vil gi bort. Jeg svarte derfor litt skrapt at telefonen har vært brukt snaue to år, så bruksspor har den jo, som riper, men at den fungerer fint bortsett fra at skjermen har sprekt og bør byttes. Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Anonymkode: e0491...699 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 Jeg tenker at det er helt normalt å spørre om telefonen har mange bruksspor ja. Selv om du gir den bort gratis, kan du ikke forvente at folk skal hoppe i taket hvis den ser godt brukt ut. Å bytte skjerm koster dessuten en god del.. At du mener hun virket fornærmet er jo også dun subjektive mening, det er ikke sikkert at hun faktisk var det 🙂 Anonymkode: c5838...ae1 13
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Det var jo dette hun ønsket, ikke modellen under og en som til og med er ødelagt. Så hun er i sin fulle rett til å stille spørsmål og du har ingen grunn til å bli snurt.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 Veldig vanskelig å bedømme tonen hennes uten å se nøyaktig hva hun skreiv. Men ut fra det du skriver høres dere ut som umodne tenåringsjenter. I alle fall en av dere. Ikke helt sikker på hvem, eller om det er alle. Anonymkode: 05d9c...412 7
Whistler Skrevet 15. februar 2019 #5 Skrevet 15. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Gratis er tydeligvis ikke det det en gang var hvis du er kjip og gnien ved å gi bort noe. 13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #6 Skrevet 15. februar 2019 Det er jo hyggelig du vil gi bort en godt brukt og ødelagt telefon, men hun er jo i sin fulle rett til å takke nei også. En telefon som er full av riper og har en ødelagt skjerm er jo ikke pent brukt. Klart hun har tvil og stiller spørsmål om telefonen. Anonymkode: 717bf...a94 5
skruf Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Jeg skjønner henne litt. Selv om du er snill å gir bort telefonen gratis så kan det medføre endel utgifter hvis det er en gammel telefon som det må gjøres mye med; f,eks bytte skjerm og evt bytte batteri hvis det er en gammel modell som et brukt mye. Da kan det lønne seg å heller bruke penger på en brukt men nyere modell som ikke krever at man bruker penger på å reparere den. Men jeg forstår også deg, at du ble skuffet over manglende glede og begeistring, for det var snilt og generøst av deg å tilby henne telefonen gratis. 12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 I Norge er vi vant til å få alt. At folk klager og sutrer til og med på dem som gir dem gratis penger, gjør at jeg nesten forventer at folk klager om de får en gratis telefon. Anonymkode: 6e068...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er helt normalt å spørre om telefonen har mange bruksspor ja. Nei, det er du som er ukjent med normal oppførsel. Er det et kjøp, vil man vite slikt, men dette var snakk om en GAVE. En gave takker man ja eller nei til; ferdig med det. Anonymkode: bd319...a20 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #10 Skrevet 15. februar 2019 Men hva skal man med en ødelagt gratis tlf lurer da jeg på? Mener folk virkelig at man skal takke pent og smile når folk tilbyr ting gratis selv om tingen er ødelagt? Med tanke på at en mobil faktisk er noe man er avhengig av til tider så er spørsmål helt innafor. Aldri i livet om jeg hadde tatt i mot en gratis mobil når skjermen er ødelagt. Det koster jo fort over 1000 kr eller mer. Da virker det som du bare vil bli kvitt søppel. Anonymkode: 37f7f...c8d 5
Belima Skrevet 15. februar 2019 #11 Skrevet 15. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal man med en ødelagt gratis tlf lurer da jeg på? Mener folk virkelig at man skal takke pent og smile når folk tilbyr ting gratis selv om tingen er ødelagt? Med tanke på at en mobil faktisk er noe man er avhengig av til tider så er spørsmål helt innafor. Aldri i livet om jeg hadde tatt i mot en gratis mobil når skjermen er ødelagt. Det koster jo fort over 1000 kr eller mer. Da virker det som du bare vil bli kvitt søppel. Anonymkode: 37f7f...c8d Hvis noen vil kjøpe en brukt mobil, så er det sjelden en får kjøpt en nyere mobil for under 1000,-kr. De jeg har sett ligger et par tusen under ny pris. Da er det vel lite å måtte betale en god tusenlapp for å bytte skjerm. Da får en jo en grei mobil for den prisen det koster med skjermbytte. Så jeg synes ofte folk forventer mye for lite penger. Jeg hadde tatt i mot et så flott tilbud. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #12 Skrevet 15. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Jeg svarte at jeg har modellen under den hun ønsker som hun kan få gratis, men den trenger ny skjerm. Hun svarte med en haug med spørsmål og virket rett og slett fornærmet over at det ikke er en 100% strøken telefon uten bruksspor jeg vil gi bort. Jeg svarte derfor litt skrapt at telefonen har vært brukt snaue to år, så bruksspor har den jo, som riper, men at den fungerer fint bortsett fra at skjermen har sprekt og bør byttes. Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Anonymkode: e0491...699 Hun ønsker å kjøpe en telefon til en rimelig penge, som har litt levetid igjen (iPhone er jo kjent for bl.a. dårlig batteri etter litt tid, og at de slutter å støtte oppdateringer til gamle telefoner etter hvert.) Og så blir du fornærmet på at hun ikke ville ta over din gamle, brukte telefon, som både hun og du vet har en reparasjonskostnad på ca 1000kr for å i det hele tatt bli brukbar. Men hvor lenge er den brukbar da? Og hvor mye mer måtte hun betalt for en telefon som var brukbar mye lenger. (Fordi det er en nyere modell) Dersom du selv ikke mener det er verd det å bytte skjerm på den gamle telefonen din, men mer verdi i å kjøpe ny, så ikke men at venninna di er kjip fordi hun ikke ser verdien i dette hun heller. Tror du du hadde fått solgt telefonen for det det koster å bytte skjerm, dersom du hadde byttet skjerm på den selv? Jeg tenker dere begge kommuniserer på den dårlig måte og blir ufine mot hverandre for noe som var ment hyggelig. Men jeg tror også dere begge har litt rett. Anonymkode: b7421...bd2 3
ekkoet Skrevet 15. februar 2019 #13 Skrevet 15. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Jeg svarte at jeg har modellen under den hun ønsker som hun kan få gratis, men den trenger ny skjerm. Dette er greit. Hun vil kjøpe seg noe, du sier at hun kan få noe litt dårligere gratis, ev. må hun investere litt for at det skal bli bra. Helt greit fra begge. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun svarte med en haug med spørsmål og virket rett og slett fornærmet over at det ikke er en 100% strøken telefon uten bruksspor jeg vil gi bort. Hun har selvsagt lov til å forhøre seg om hva det er, det kunne jeg og gjort, men det var mest for at ikke jeg skulle ta i mot noe som jeg ikke kunne bruke, da hadde det vært bedre om opprinnelig eier kunne få beholde den (du). Uansett er det rart å være fornærmet over dette - mulig du misforstod hva hun var ute etter og hun formulerte seg dårlig da hun forklarte det. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarte derfor litt skrapt at telefonen har vært brukt snaue to år, så bruksspor har den jo, som riper, men at den fungerer fint bortsett fra at skjermen har sprekt og bør byttes. Så eskalerer du det ved å bjeffe tilbake.... 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Ingen liker å bli kalt sur - hun eskalerer det videre 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Igjen, du gjentar at du ikke liker måten hun oppfører seg på 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Anonymkode: e0491...699 Og hun svarer igjen at hun ikke liker måten du oppfører deg på. En hyggelig gest som utviklet seg til en krangel og kanskje uvennskap fordi folk ikke greier å lese/tolke hva den andre mener. Godt mulig at denne saken hadde vært unngått om dere hadde snakket sammen istedenfor å skrive til hverandre (mye stemning, mening og tonefall kan gå bort i tekst og tolkning) Vanskelig å si "hvem som har skyld", mye mulig begge to. Eneste jeg kan gjenta som ble nevnt over er at ingen som vil gi noe bort uoppfordret er kjip og gnien, det går ikke an. 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #14 Skrevet 15. februar 2019 Men gaven din, koster jo penger. Hun må jo bytte skjerm, som koster mer enn 1000 kr, så er det en dårligere modell enn hun ønsket. Da må kanskje batteri byttes og, og hun har den ikke så lenge. Da er det vel smartere av henne og bruke 2000 kr, på en bedre modell som hun ikke må reparere, og som hun kan ha lenger. Anonymkode: c0a9c...8d3 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #15 Skrevet 15. februar 2019 Dette minner meg om da en bekjent sa at jeg kunne kjøpe hennes babysete til bil for 500 kr. Det var snart syv år gammelt. Jeg sa at det var en av få ting vi vil kjøpe nytt, uten å legge ut om alle grunner til hvorfor. Da sa hun at jeg kunne få hennes gratis istedet. Nei takk for pokker! Hadde din mobil vært i såpass grei stand at noe ikke måtte byttes på den, så kunne du prøvd å selge den billig. Men det var jo ikke den modellen hun spurte etter, så. Bare behold den selv du, i reserve. Anonymkode: e5723...557 2
Gjest O.G. Skrevet 15. februar 2019 #16 Skrevet 15. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Jeg svarte at jeg har modellen under den hun ønsker som hun kan få gratis, men den trenger ny skjerm. Hun svarte med en haug med spørsmål og virket rett og slett fornærmet over at det ikke er en 100% strøken telefon uten bruksspor jeg vil gi bort. Jeg svarte derfor litt skrapt at telefonen har vært brukt snaue to år, så bruksspor har den jo, som riper, men at den fungerer fint bortsett fra at skjermen har sprekt og bør byttes. Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Anonymkode: e0491...699 Hun er storforlangende og utakknemlig. Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å holde den kjerringa på en armlengdes avstand. Tiggere har ingenting med å begynne å kreve.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal man med en ødelagt gratis tlf lurer da jeg på? Mener folk virkelig at man skal takke pent og smile når folk tilbyr ting gratis selv om tingen er ødelagt? Med tanke på at en mobil faktisk er noe man er avhengig av til tider så er spørsmål helt innafor. Aldri i livet om jeg hadde tatt i mot en gratis mobil når skjermen er ødelagt. Det koster jo fort over 1000 kr eller mer. Da virker det som du bare vil bli kvitt søppel. I stedet for å kjøpe en brukt telefon til x tusen som fungerte 100%, fikk hun tilbud om en gratis telefon som hun riktignok i praksis måtte betale 1000 kr for. I stedet for å takke ja eller nei, begynner hun å mase om det er riper(!) på den. Ærlig talt... Du har rett i at telefonen er søppel slik den er pr. idag, men etter reparasjon vil den bli brukbar. Ikke for bortskjemte drittsekker, kan det virke som, men for normale mennesker. Anonymkode: bd319...a20 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #18 Skrevet 15. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er du som er ukjent med normal oppførsel. Er det et kjøp, vil man vite slikt, men dette var snakk om en GAVE. En gave takker man ja eller nei til; ferdig med det. Anonymkode: bd319...a20 Nå ble jeg såpass nysgjerrig på om dette virkelig er hvordan folk tenker at jeg har spurt hele vennegjengen fordi jeg er uenig i påstanden din og nei, det er da FULLT innafor å stille spørsmål vedrørende tingen! Jeg tror TS leste for mye mellom linjene da hun antok at venninnen ble fornærmet over tilbudet. Uansett synes jeg TS var for skarp i meldingen sin, enten venninnen ble fornærmet eller ikke. Her er ikke alle i vennegjengen enig med meg, for ordens skyld. Hun har derimot ingen grunn til å kalle deg gnien, absolutt ikke. Anonymkode: 3c1ba...f23 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 1 time siden, O.G. skrev: Hun er storforlangende og utakknemlig. Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å holde den kjerringa på en armlengdes avstand. Tiggere har ingenting med å begynne å kreve. Hun tigget jo ikke om å få en telefon gratis, hun ville kjøpe en brukt en som fungerte. Å kjøpe brukt er miljømessig smart og det er økonomisk, det er ikke tigging Er vel en ærlig sak å takke nei til et ødelagt produkt selv om det er aldri så mye gratis Anonymkode: 9e2e1...06e 8
The Kitten Skrevet 15. februar 2019 #20 Skrevet 15. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent av meg la ut på FB at hun ønsker å kjøpe en iPhone i god stand til en rimelig penge. Jeg svarte at jeg har modellen under den hun ønsker som hun kan få gratis, men den trenger ny skjerm. Hun svarte med en haug med spørsmål og virket rett og slett fornærmet over at det ikke er en 100% strøken telefon uten bruksspor jeg vil gi bort. Jeg svarte derfor litt skrapt at telefonen har vært brukt snaue to år, så bruksspor har den jo, som riper, men at den fungerer fint bortsett fra at skjermen har sprekt og bør byttes. Fikk til svar at jeg ikke behøver å bli sur for at hun stiller noen spørsmål, hun vil forsikre seg om at hun gjør det beste kjøpet. Jeg svarte at hun bare kan glemme tilbudet mitt når hun reagerer som hun gjør, jeg kan fint ha telefonen liggende som reservetelefon for noen som faktisk setter pris på å få en pent brukt, men litt sliten, iPhone gratis. Da fikk jeg høre at jeg er kjip og gnien av både henne og et par venner av henne. Hva tenker dere på KG? Anonymkode: e0491...699 Jeg hadde min forrige iPhone i nesten nøyaktig 6 år uten å få en eneste ripe i skjermen... Så den du tilbyr høres egentlig ikke pent brukt ut. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå