Gå til innhold

Oppdrett av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at oppdretterne planlegger ett kull på tispa i år uten at valpekjøpere får vite hvem hannhunden skal være? Er hannhund noe som bestemmes kort tid før parring? Trodde de visste hannhund sånn ca. Seks måneder før. «Nå fikk tispa mi løpetid så nå må jeg finne en hannhund» Eller «tispa mi venter løpetid om en måned og jeg må finne hannhund nå» 

Anonymkode: d4ce4...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hannhunden er hemmelig? eller så får vi ikke vite hvem det er før rett før parring? Pleier hannhund å være hemmelig. Jeg liker å planlegge i god tid og jeg vil vite hvem valpefaren er. 

Er det masete å spørre oppdretter om de har bestemt hannhund? Eller må man vente til oppdretter tar kontakt? Vil ikke mase heller hvis den er hemmelig.

Skrevet

Et slikt oppdrett virker useriøst for meg. De som driver oppdrett med formål å forbedre rasen vet ca når tispa kommer i løpetid og planlegger hann lenge før det etter hvilke linjer og individer som passer med tispa, med tanke på å forbedre rasen helsemessig, mentalt og/eller eksteriørmessig.

• Liker 3
Skrevet

En seriøs oppdretter pleier å vite god tid i forveien hva slags hann de vil bruke på tispa. Det er viktig å undersøke genetikk. Finne den hannen som er en god match for tispa etc. En oppdretter har også ca peiling på når tispa har løpetid så det er ikke sånn at de brått må hive seg rundt for å finne en ledig hann. 

Høres veldig useriøst ut om oppdretter ikke kan si noe om planlagt kull.

Anonymkode: b6fde...9f2

Skrevet

Behøver da ikke være useriøst selv om en ikke har lyst til å dele sine planer- da gjerne planer av ulike årsaker kan skjære seg. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, xinnia skrev:

Behøver da ikke være useriøst selv om en ikke har lyst til å dele sine planer- da gjerne planer av ulike årsaker kan skjære seg. 

Å hvis det skjærer seg så er det jo helt katastrofe å si ifra om det sant? 😱

Anonymkode: b6fde...9f2

Skrevet

Oppdrettern min vet gjerne rundt året i forveien, også er det greit å ha en eller to hanner på standby om det skjærer seg helt.

Anonymkode: c2a2c...0fb

Skrevet
På 14.2.2019 den 21.02, Tabris skrev:

Et slikt oppdrett virker useriøst for meg. De som driver oppdrett med formål å forbedre rasen vet ca når tispa kommer i løpetid og planlegger hann lenge før det etter hvilke linjer og individer som passer med tispa, med tanke på å forbedre rasen helsemessig, mentalt og/eller eksteriørmessig.

^ det hun sa!

Anonymkode: 5f85b...c26

Skrevet

Jeg spurte oppdretteren i dag og hun sa at hun ikke har bestemt hannhunden ennå.

Skrevet

Jeg har opplevd oppdrettere som vet hannhunden gjerne flere år i forveien, men av ulike grunner ikke ønsker å annonsere det før parringen har skjedd. Interesserte valpekjøpere får likevel vite hvilken kombinasjon oppdretter skal gjøre dersom de spør. 

Jeg har også opplevd oppdrettere som ikke sier noe som helst før parringen har skjedd. For min del vil ikke det være en aktuell oppdretter for meg, da jeg velger hund etter kombinasjon, ikke etter "hva som er ledig der og da". Slikt ønsker jeg selv også å planlegge god tid i forveien.

Oppdrettere som faktisk ikke bestemmer hannhund før tispa får løpetid er useriøst. Da er ikke kullet godt planlagt og man kan stille spørsmål ved hvorvidt denne tispa burde ha kull eller ikke. Er man seriøse og har gjennomført alle helsetester OG kommet frem til at tispa er en god representant for rasen burde man også strebe etter å finne en hannhund som matcher henne på de fleste punkter. Jeg har vanskelig for å se for meg at det skjer om man bestemmer seg to uker før parringen finner sted.

Nei, finn deg en annen oppdretter hvis du er på utkikk etter valp, TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...