Gå til innhold

Kjenner du eller vet du om noen som har jukset med CV og kvalifikasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa du ifra?

Anonymkode: aeb5c...64b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope, sjefen fant det ut. Ingen av oss visste det før hun begynte å vi skjønte at hun absolutt ikke hadde jobbet med det hun sa. 

Anonymkode: ff2c5...e5a

Skrevet

Alle på jobben til min mann er overbevist om at en ganske ny kollega ikke har den erfaringen eller utdanning papirene viser. Hun kan ikke noe, og skal liksom ha flere års erfaring, før hun videreutdannet seg innen feltet. De må stadig redde henne fra feil helt ferske personer i bransjen gjør. Ting en med erfaring og utdanning ikke ville finne på å gjøre. 

Sjefen ansatte henne imidlertid rett før en stor nedbemanning, så det er også mistanker om at papirene hennes ikke betyr så mye som... tja sjarm. ;)

Anonymkode: ff031...cc7

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg har blitt beskyldt for å lyve. Jeg sa fra start en at jeg begynner fra scratch, så begynner sjefen å beskylde meg for at jeg har sagt at jeg kan alt om dette. På jobben begynte de å stille spørsmål om jeg kunne noe av dette fra før av, jeg svarte nok en gang at det kan jeg ikke. 

Så en stund trodde alle og sikkert mange som ennå tror at jeg har løyet om kvalifikasjoner. Egentlig så har jeg faktisk ikke det, men selvfølgelig stoler ingen på meg. 

Anonymkode: 36ac5...3ca

Skrevet

Hørt om det sånn via, via, men ikke noen jeg har kjent personlig. Personen måtte slutte. 

Anonymkode: 92307...a38

Skrevet

En venninne av meg forfalsket erfaringen sin da vi var veldig unge. Hun fikk sparken da det ble oppdaget.

Skrevet

Kan se for meg at det er ganske utbredt i USA. De lyver jo om alt. 

Anonymkode: c131e...20b

Skrevet

En kompis fortalte i fylla at han hadde photoshoppet karakterene sine opp et par hakk, og brukt dette til å lande sin første internship / praktikantstilling. 

Firma han jobbet for hadde vist aldri spurt om noen offisiell utskrift fra skolen, og han fullførte engasjementet som da varte et par mnd. 

I ettertid brukte han denne erfaringen som springbrett videre, men dog med sine faktiske karakterer. 

Anonymkode: a027e...e67

Skrevet

Gjennom jobben min på universitet har jeg sett tidligere studenter som har blitt fersket og anmeldt for forfalskning av vitnemålet sitt. Vi har tilgang på alle karakterer og arbeidsgivere ringer jevnlig for å dobbeltsjekke.

Trist å starte karrieren sin slik. Syns forøvrig at personlighet, motivasjon og erfaring fra verv/ sommerjobb burde tillegges mer vekt enn karakterer. 

Anonymkode: 8e978...2bf

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa du ifra?

Anonymkode: aeb5c...64b

Den typen saker har media omtalt i flertall. Bruk google. 

Anonymkode: 35178...d06

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gjennom jobben min på universitet har jeg sett tidligere studenter som har blitt fersket og anmeldt for forfalskning av vitnemålet sitt. Vi har tilgang på alle karakterer og arbeidsgivere ringer jevnlig for å dobbeltsjekke.

Trist å starte karrieren sin slik. Syns forøvrig at personlighet, motivasjon og erfaring fra verv/ sommerjobb burde tillegges mer vekt enn karakterer. 

Anonymkode: 8e978...2bf

Arbeidsgivere kan vel ikke bare ringe å spørre om karakterer? 

Om jeg husker rett, så må studenter samtykke/gi fullmakt for at en tredjepart skal få tilsendt eller bekreftet noen karakterutskrift. Før betydde det at skolen sendte et stemplet eksemplar til den som var interessert, mens i dag har det kommet en slags web app / portal som gjør samme jobben. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere kan vel ikke bare ringe å spørre om karakterer? 

Om jeg husker rett, så må studenter samtykke/gi fullmakt for at en tredjepart skal få tilsendt eller bekreftet noen karakterutskrift. Før betydde det at skolen sendte et stemplet eksemplar til den som var interessert, mens i dag har det kommet en slags web app / portal som gjør samme jobben. 

Det er i så fall merkelig. Alle kan jo utgi seg for å være en potensiell arbeidsgiver og be om informasjon om andres akademiske resultater. 

Anonymkode: ce81f...1e6

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet at sjefen min har blåst opp CVen sin og påstått at han har ledererfaring det er helt åpenbart at han ikke har. Toppledelsen merker ikke hvor dårlig leder han er, bare hvordan han konstant leverer for sent og for dårlig. Men siden han likevel er på ledelsens godside, så er vi stuck med ham. 

Anonymkode: b5b6a...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...