Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en som blir skeptisk og tror at alle kvinner som forteller om historier hvor de har blitt krenket på et eller annet vis, bare overdriver og smører på?

Anonymkode: 2a855...6ea

Dette er ikke bare utrolig frekt, men direkte feil. Det som er påsmorning er at du i det påfølgende innlegget la til at de gikk rundt med speilrefleks.

Om noen forteller en plausibel historie med tilstrekkelig bevis eller vitneutsagn som støtter det de sier, mener jeg selvfølgelig ikke at det er løgn. Om noen forteller en surrealistisk historie som bare blir mer og mer urealistisk så vil jeg som enhvert annet rasjonelt menneske tenke at det mest sannsynlig ikke er sant.

Om du vil ha en saklig debatt kan du spare deg for stråmannsargumenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Fjeud skrev:

Dette er ikke bare utrolig frekt, men direkte feil. Det som er påsmorning er at du i det påfølgende innlegget la til at de gikk rundt med speilrefleks.

Om noen forteller en plausibel historie med tilstrekkelig bevis eller vitneutsagn som støtter det de sier, mener jeg selvfølgelig ikke at det er løgn. Om noen forteller en surrealistisk historie som bare blir mer og mer urealistisk så vil jeg som enhvert annet rasjonelt menneske tenke at det mest sannsynlig ikke er sant.

Om du vil ha en saklig debatt kan du spare deg for stråmannsargumenter.

Jeg opplever at du er frekk selv, når du mener at jeg lyger, og kom med et oppriktig spørsmål. Jeg respekterer at du ikke tror på meg, og synes ikke at det er ikke nødvendig med en videre debatt. Det er bra at du bruker sunn fornuft, og det mener jeg virkelig. :) Jeg har ikke tenkt til å be venner av meg om å bekrefte hendelsen - for en fremmed person på et forum. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Speilrefleks også ja, de hadde ikke med seg lysteknikere også?

Det er nok ganske selvsigende at det var mennene du mente hadde dårlig kvinnesyn. Men jeg skulle vise hvor galt det bildet av NHH som du prøvde å male var, noe som også er ganske selvsigende.

Er du sikker på at du vet hva "selvmotsigende" betyr?

Anonymkode: b22d6...30a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du vet hva "selvmotsigende" betyr?

Ahh.. du mente å skrive "selvsagt". Beklager.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at du er frekk selv, når du mener at jeg lyger, og kom med et oppriktig spørsmål. Jeg respekterer at du ikke tror på meg, og synes ikke at det er ikke nødvendig med en videre debatt. Det er bra at du bruker sunn fornuft, og det mener jeg virkelig. :) Jeg har ikke tenkt til å be venner av meg om å bekrefte hendelsen - for en fremmed person på et forum. 

Det er ikke en opplevelse av frekkhet jeg snakker om, men at det objektivt er frekt å anklage noen for å ikke respektere andre og deres opplevelser på den måten du gjør. Jeg har heller ikke noe behov for å få venner av deg til å bekrefte det, det jeg sa var at vitneutsagn eller bevis måtte ligge til grunn for alvorlige anklagelser hvis en skal tro på de. Dette var som en svar til anklagelsen jeg siterte.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh.. du mente å skrive "selvsagt". Beklager.

Du har helt rett, uten at dette verken bidrar noe til diskusjonen eller tråden forøvrig, og var heller unødvendig å kommentere.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

1.) Da skulle man tro at andre studier som har like god studentmasse produserte like gode resultater. F.eks de fleste siv.ing (NTNU) er det ikke slik, og der har samtlige linjer høyere poenggrense enn NHH. Et annet eksempel er rettsvitenskap.

2.) Litt usikker på om jeg forstod det du prøvde å forklare, men det jeg har uthevet er det som er vanlig praksis hvertfall på mitt studium. Her blir eksamensoppgaver laget slik at ståkarakterene skal være noenlunde, men ikke helt, normalfordelt. 

3.) Ja, i utlandet (USA) er det gjerne slik, men i Norge er faktisk NHH en av verstingene på dette. BI blir ofte beskyldt for å gi "enkle gode karakterer", men statistisk sett er det ikke tilfelle. 

Anonymkode: d6744...973

Ja, ved NHH, men også ved BI får altfor mange enten A eller B. Mulig at NHH er "verstingen" her, men utifra det jeg har lest er det slik at både NHH og BI gir langt flere meget / svært gode karakterer enn de offentlige universitetene gjør på bachelornivå.

Det har nok noe med at NHH og BI er "konkurrenter" og ingen av disse to har lyst å praktisere "normalfordelingen". Som en annen nevnte tidligere i tråden, så hadde det blitt "rent opprør" om ledelsen praktiserte normalfordelingen. Dette er irriterende for oss som går ved et offentlig universitet på bachelornivå og må stresse vettet ut av oss for å få B (ca 25% får denne karakteren på studiet mitt), mens færre enn 10% får en A.

Du har rett i at det er spesielt ekstremt i USA der A gis altfor lett på et generelt grunnlag. Det er også slik i UK forøvrig. 

NHH og BI er mer orientert mot det "internasjonale" i den grad at det forventes at en høyere andel av deres studenter skal ta utveksling og / eller mastergrad i utlandet, og siden man da konkurrerer mot "hele verden", så mener de sikkert at det blir "urettferdig" med normalfordeling, men det er langt verre for oss som må lide under denne ekstreme normalfordelingen, slik at de som eventuelt ønsker å ta mastergrad i utlandet, får ikke de samme mulighetene til det.

NHH er spesielt ekstreme på utveksling - hele 57% av NHH studenter har vært på utveksling, mens snittet er på 15,5% for resten av landet.

https://khrono.no/diku-utveksling/hver-sjette-student-drar-utenlands-men-store-sprik-mellom-laerestedene/258336

Jeg husker at for noen år tilbake så klikket flere UiO-studenter og klaget over at UiO er så ekstreme med normalfordelingen og at det hindrer dem i å studere i utlandet siden mulighetene blir innskrenket med så mange C-er.

Så har jeg også lest om professorer ved UiO som skryter over at de ikke gidder å gi en A med mindre du er "PhD materiale". Selv ser jeg ikke noe særlig til forkjell mellom A og B, og har ikke sett mange andre som gjør det heller. Vi leser med jevne mellomrom på nettet der sensorer plutselig flytter karakterer 2 eller 3 hakk opp eller ned. 

Det kan også nevnes at NHH og BI er typisk orientert mot næringslivet og spesielt bransjer der karakterer teller en del. Du nevnte også rettsvitenskap og det er et typisk studium som er orientert mot bransjer der karakterer teller mye og det er ganske frustrerende når man må være student under et "normalfordelingsregime" ved et offentlig universitet, mens NHH og BI kjører eget løp på dette området.

Anonymkode: 1ccd5...887

• Liker 3
  • Nyttig 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
On 2/15/2019 at 5:11 PM, AnonymBruker said:

Ja, ved NHH, men også ved BI får altfor mange enten A eller B. Mulig at NHH er "verstingen" her, men utifra det jeg har lest er det slik at både NHH og BI gir langt flere meget / svært gode karakterer enn de offentlige universitetene gjør på bachelornivå.

Det har nok noe med at NHH og BI er "konkurrenter" og ingen av disse to har lyst å praktisere "normalfordelingen". Som en annen nevnte tidligere i tråden, så hadde det blitt "rent opprør" om ledelsen praktiserte normalfordelingen. Dette er irriterende for oss som går ved et offentlig universitet på bachelornivå og må stresse vettet ut av oss for å få B (ca 25% får denne karakteren på studiet mitt), mens færre enn 10% får en A.

Du har rett i at det er spesielt ekstremt i USA der A gis altfor lett på et generelt grunnlag. Det er også slik i UK forøvrig. 

NHH og BI er mer orientert mot det "internasjonale" i den grad at det forventes at en høyere andel av deres studenter skal ta utveksling og / eller mastergrad i utlandet, og siden man da konkurrerer mot "hele verden", så mener de sikkert at det blir "urettferdig" med normalfordeling, men det er langt verre for oss som må lide under denne ekstreme normalfordelingen, slik at de som eventuelt ønsker å ta mastergrad i utlandet, får ikke de samme mulighetene til det.

NHH er spesielt ekstreme på utveksling - hele 57% av NHH studenter har vært på utveksling, mens snittet er på 15,5% for resten av landet.

https://khrono.no/diku-utveksling/hver-sjette-student-drar-utenlands-men-store-sprik-mellom-laerestedene/258336

Jeg husker at for noen år tilbake så klikket flere UiO-studenter og klaget over at UiO er så ekstreme med normalfordelingen og at det hindrer dem i å studere i utlandet siden mulighetene blir innskrenket med så mange C-er.

Så har jeg også lest om professorer ved UiO som skryter over at de ikke gidder å gi en A med mindre du er "PhD materiale". Selv ser jeg ikke noe særlig til forkjell mellom A og B, og har ikke sett mange andre som gjør det heller. Vi leser med jevne mellomrom på nettet der sensorer plutselig flytter karakterer 2 eller 3 hakk opp eller ned. 

Det kan også nevnes at NHH og BI er typisk orientert mot næringslivet og spesielt bransjer der karakterer teller en del. Du nevnte også rettsvitenskap og det er et typisk studium som er orientert mot bransjer der karakterer teller mye og det er ganske frustrerende når man må være student under et "normalfordelingsregime" ved et offentlig universitet, mens NHH og BI kjører eget løp på dette området.

Anonymkode: 1ccd5...887

NHH normalfordeler så absolutt karakterer. Skjønner ikke hvor dere har fått det fra at de ikke gjør det. Jeg startet i 2016 og alle fag er normalfordelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Chloe12 skrev:

NHH normalfordeler så absolutt karakterer. Skjønner ikke hvor dere har fått det fra at de ikke gjør det. Jeg startet i 2016 og alle fag er normalfordelt.

Herregud, nei. 

Du kan ta en titt på denne lenken her, så våkner du kanskje:

Anonymkode: d6744...973

• 3 år senere...
Skrevet

Synes NHHere er flinke studenter. Men som matematiker så synes jeg at det er litt vel enkelt å få gode karakterer på økonomistudier. 

Anonymkode: 5574c...3b5

Skrevet (endret)

NHH er rangert som en ganske middelmådig skole. Problemet er at vi i Norge liker å tro vi er bedre enn andre. I så måte kommer NHH godt ut. Mange studenter blir lært opp til å tro de er flinke og det gir dermed en selvforsterkende effekt. Mange har også levd veldig beskyttede liv og tror de er en slags creme de la creme.

Hvem som helst kan fullføre en utdanning på NHH. Alt man trenger er et ok vitnemål fra vgs. Er man hardtarbeidende og ikke har lærevansker er det på ingen måte umulig å få det heller. Mer imponerende med studier der kunnskap og erfaring avgjør om man kommer inn eller ikke. Samtidig er det ikke noe galt med NHH. Grei skole til å være norsk og det er en del ok mennesker som har gått der- inkludert flere i familien min. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at få av de hadde klart å komme inn på en mba på harvard...

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...