Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrytt.

Anonymkode: d6744...973

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppskrytt.

Hvorfor det?

Skrevet
2 minutter siden, Halohalo skrev:

Hvorfor det?

Fordi det er karakterinflasjon ved skolen. Elevene er flinke ja, men ikke så flinke som karakterfordelingen skulle tilsi. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er karakterinflasjon ved skolen. Elevene er flinke ja, men ikke så flinke som karakterfordelingen skulle tilsi. 

Så det er enkelt å få god karakter på NHH? Er det fordi de må feste så mye?

Skrevet
Just now, Halohalo said:

Går du der ikke selv?

Anonymkode: 4d7e6...408

Skrevet
1 minutt siden, Halohalo skrev:

Jeg er nesten tilbøyelig til å si ja på det spørsmålet. Eller la meg omformulere, det ville blitt veldig dårlig stemning blant studentene hvis professorene gikk over til å bruke normalfordeling. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten tilbøyelig til å si ja på det spørsmålet. Eller la meg omformulere, det ville blitt veldig dårlig stemning blant studentene hvis professorene gikk over til å bruke normalfordeling. 

Nei, jeg har gått på UiT. Så studentene styrer NHH?

Skrevet
2 minutter siden, Halohalo skrev:

Nei, jeg har gått på UiT.

Her siterer du feil AB.

Sitat

Så studentene styrer NHH?

Jeg vil tro de har mer makt enn ellers i akademia. Både indirekte og direkte ved at NHH er en viktig institusjon i Norge, med mange mektige personer blant alumni. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her siterer du feil AB.

Jeg vil tro de har mer makt enn ellers i akademia. Både indirekte og direkte ved at NHH er en viktig institusjon i Norge, med mange mektige personer blant alumni. 

Sorry,  var ikke meningen! 

Det er sant! Hva tenker du er typisk NHH-studenter?

Skrevet

Bodde rett ved NHH en gang. Har cært på noen fester med dem, bodd med flere av dem i kollektiv, og vært på senter rett i nærheten av skoleb hvor mange av de trener. Mange overlegne klyser, som har et ræva syn på kvinner. På en fest var det en guttegjeng som dro av kjolene og bhene til jenter, og tok bilder av brystene deres. Nekta å slette bildene også! Skrøt av at de hadde en hemmelig hjemmeside som de delte med andre gutter. Kjenner mange andre i Bergen også som ikke har et så godt inntrykk av flertallet av studentene. Virker som de har en vgs-mentalitet, at kun de kuleste kan være med på fest, i foreninger og sportsgrupper.

Dette er veldig generaliserende, jeg vet. Har møtt noen kjekke folk, men flertallet har jeg ikke likt.

Anonymkode: 2a855...6ea

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en fest var det en guttegjeng som dro av kjolene og bhene til jenter, og tok bilder av brystene deres. Dette er veldig generaliserende, jeg vet.

Du smører ikke litt vel tykt på? Dette hadde jo åpenbart aldri blitt akseptert av et oppegående menneske. Det er også rart at du sier at de har et ræva syn på kvinner da det har vært rundt 50% kvinnelige studenter der de siste årene.

Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Du smører ikke litt vel tykt på? Dette hadde jo åpenbart aldri blitt akseptert av et oppegående menneske. Det er også rart at du sier at de har et ræva syn på kvinner da det har vært rundt 50% kvinnelige studenter der de siste årene.

Nei, det gjør jeg ikke. Hvorfor skulle jeg lyge om det? Jeg skjelte ut de guttene og ba om å få bildene slettet, og de bare lo av meg og syntes jeg var prippen. De gikk rundt med et speilreflekskamera og hadde det moro på jenters bekostning. Trodde det var åpenbart at jeg snakket om gutter med dårlig kvinnesyn. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Hvorfor skulle jeg lyge om det? Jeg skjelte ut de guttene og ba om å få bildene slettet, og de bare lo av meg og syntes jeg var prippen. De gikk rundt med et speilreflekskamera og hadde det moro på jenters bekostning. Trodde det var åpenbart at jeg snakket om gutter med dårlig kvinnesyn. 

Speilrefleks også ja, de hadde ikke med seg lysteknikere også?

Det er nok ganske selvsigende at det var mennene du mente hadde dårlig kvinnesyn. Men jeg skulle vise hvor galt det bildet av NHH som du prøvde å male var, noe som også er ganske selvsigende.

Skrevet

Vet ikke om det er noen karakterinflasjon ved NHH, men man må jo tenke på noen faktorer: 

1) Studenter som blir tatt opp til NHH har i utgangspunktet veldig gode karakterer fra VGS -> Da er det jo rimelig å anta at de også vil få bedre karakterer på høgskolen. 

2) Dersom man transformerer karakterene deres (via normalfordeling f.eks), så vil de jo fortsatt ha bedre karakterer relativt til andre skoler. Dersom f.eks 100% av studentene på NHH får A og B, og disse da skal transformeres til en normalfordelt A - E skala, så betyr det jo at den svakeste B studentene (som nå blir E) fortsatt er en B student, men ikke relativt til sine egne medelever. 

Akkurat slik transformering ("curving") liker ikke jeg, da det danner et misvisende bilde av hva en student kan. Om jeg husker riktig, så innførte NHH noen regler som dette på Masteroppgaver, der bare x% studenter skal kunne får toppkarakter. 

3) Karakterinflasjon er som regel et fenomen man ser i private skoler, ikke offentlige. Hovedsaklig fordi færre studenter er villige til å betale mye penger for å potensielt sitte med kjipt vitnemål. 

Anonymkode: c94ad...558

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er noen karakterinflasjon ved NHH, men man må jo tenke på noen faktorer: 

1) Studenter som blir tatt opp til NHH har i utgangspunktet veldig gode karakterer fra VGS -> Da er det jo rimelig å anta at de også vil få bedre karakterer på høgskolen. 

2) Dersom man transformerer karakterene deres (via normalfordeling f.eks), så vil de jo fortsatt ha bedre karakterer relativt til andre skoler. Dersom f.eks 100% av studentene på NHH får A og B, og disse da skal transformeres til en normalfordelt A - E skala, så betyr det jo at den svakeste B studentene (som nå blir E) fortsatt er en B student, men ikke relativt til sine egne medelever. 

Akkurat slik transformering ("curving") liker ikke jeg, da det danner et misvisende bilde av hva en student kan. Om jeg husker riktig, så innførte NHH noen regler som dette på Masteroppgaver, der bare x% studenter skal kunne får toppkarakter. 

3) Karakterinflasjon er som regel et fenomen man ser i private skoler, ikke offentlige. Hovedsaklig fordi færre studenter er villige til å betale mye penger for å potensielt sitte med kjipt vitnemål. 

1.) Da skulle man tro at andre studier som har like god studentmasse produserte like gode resultater. F.eks de fleste siv.ing (NTNU) er det ikke slik, og der har samtlige linjer høyere poenggrense enn NHH. Et annet eksempel er rettsvitenskap.

2.) Litt usikker på om jeg forstod det du prøvde å forklare, men det jeg har uthevet er det som er vanlig praksis hvertfall på mitt studium. Her blir eksamensoppgaver laget slik at ståkarakterene skal være noenlunde, men ikke helt, normalfordelt. 

3.) Ja, i utlandet (USA) er det gjerne slik, men i Norge er faktisk NHH en av verstingene på dette. BI blir ofte beskyldt for å gi "enkle gode karakterer", men statistisk sett er det ikke tilfelle. 

Skrevet

Men når det er sagt, så tror jeg det finnes mange dyktige studenter ved NHH. 

Jeg tror dog at det er en vis gammeldags elitisme bundet opp mot skolen, og rekrutteringen derfra. Veldig mange i Norsk næringsliv har sin utdannelse derfra, og deres sjefer hadde sin utdannelse derfra, osv. Da blir det en vis "like barn leker best" effekt, hvor de som ansetter foretrekker kandidater derfra, kanskje mer på magefølelsen enn på data. Det samme ser man jo med Sivilingeniører fra NTNU, der eldre Ingeniører og ledere fortsatt har veldig romantisk syn på folk fra "NTH". 

Før i tiden, så lærte studenter det som ble lært bort på skolene, av folket der, de bøkene som var tilgjengelige, o.l. Veldig mye av det du lærte var en sum elementer fra skolen. 

I dag har studenter tilgang til ca. hele verden - alt av verktøy, litteratur, forelesere. Du kan sitte på den mest avdanka høgskolen, og se på forelesninger fra Harvard, Stanford, Oxford, osv. og løse problemsettene som blir lagt ut på deres sider. For mange studenter, så er skolen bare et sted der du møter for å avlegge eksamen - og ikke nødvendigvis det stedet der du lærer alt. 

Poenget er at det nok finnes mange studenter av høyt kaliber i Norge, som nødvendigvis ikke er studenter ved NHH. Det at de studerte ved en annen skole, betyr ikke nødvendigvis at de er av lavere kvalitet. Med alle de mulighetene en har, så blir det også for komplekst å sammenligne studenter ved forskjellige skoler. 

• Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når det er sagt, så tror jeg det finnes mange dyktige studenter ved NHH. 

Jeg tror dog at det er en vis gammeldags elitisme bundet opp mot skolen, og rekrutteringen derfra. Veldig mange i Norsk næringsliv har sin utdannelse derfra, og deres sjefer hadde sin utdannelse derfra, osv. Da blir det en vis "like barn leker best" effekt, hvor de som ansetter foretrekker kandidater derfra, kanskje mer på magefølelsen enn på data. Det samme ser man jo med Sivilingeniører fra NTNU, der eldre Ingeniører og ledere fortsatt har veldig romantisk syn på folk fra "NTH". 

Før i tiden, så lærte studenter det som ble lært bort på skolene, av folket der, de bøkene som var tilgjengelige, o.l. Veldig mye av det du lærte var en sum elementer fra skolen. 

I dag har studenter tilgang til ca. hele verden - alt av verktøy, litteratur, forelesere. Du kan sitte på den mest avdanka høgskolen, og se på forelesninger fra Harvard, Stanford, Oxford, osv. og løse problemsettene som blir lagt ut på deres sider. For mange studenter, så er skolen bare et sted der du møter for å avlegge eksamen - og ikke nødvendigvis det stedet der du lærer alt. 

Poenget er at det nok finnes mange studenter av høyt kaliber i Norge, som nødvendigvis ikke er studenter ved NHH. Det at de studerte ved en annen skole, betyr ikke nødvendigvis at de er av lavere kvalitet. Med alle de mulighetene en har, så blir det også for komplekst å sammenligne studenter ved forskjellige skoler. 

Det at de har preferanse for de skolene med linjene med høyest inntakskrav er ikke nødvendigvis så dumt. Da korrelasjonen mellom videregåendekarakterer og universitetskarakterer er på 0.7-0.8, og korrelasjonen mellom videregåendekarakterer og iq er på omtrent 0.7. Noe som vil tilsi at kandidatene fra de linjene statistisk sett vil være mer kompetente basert på de målene. 

Så selv om du kan lære alt, hvor som helst, er det de fra de linjene som kan lære mest, raskest.

Skrevet
27 minutter siden, Fjeud skrev:

Speilrefleks også ja, de hadde ikke med seg lysteknikere også?

Det er nok ganske selvsigende at det var mennene du mente hadde dårlig kvinnesyn. Men jeg skulle vise hvor galt det bildet av NHH som du prøvde å male var, noe som også er ganske selvsigende.

Jeg er skuffet over at de ikke hadde med lysteknikere. Skulle trodd at de var mer seriøse hobbyfotografer enn som så! Hva får deg til å tro at jeg kommer med en oppdiktet historie? Har du aldri hørt om sider som AnonIB, eller kommet over artikler som handler om (high school-) studenter som tar/sprer bilder? Hvorfor synes du at det er så usannsynlig? Er du en som blir skeptisk og tror at alle kvinner som forteller om historier hvor de har blitt krenket på et eller annet vis, bare overdriver og smører på?

Jeg svarte på ts sitt spørsmål, og jeg kunne ha uttrykt meg bedre ja. :) Jeg personlig har møtt flere frekke enn hyggelige NHH-studenter, og har venner som mener det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...