Gå til innhold

Ved hvilken alder forstår barn hva det betyr å få et bilde av seg selv publisert på en åpen SoMe-profil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpenbart forstår ikke en treåring som svarer "JA, JIPPI!" hva det vil si at foreldrene tar bilder og legger ut så alle med internett-tilgang i teorien har tilgang til bildet. Så ved hvilken alder forstår barn dette? Vil f.eks en syvåring forstå? En tiåring? Først i tenårene?

Det innebærer jo ikke bare å forstå at et bilde av seg selv blir lagt ut så andre mennesker kan se på det, men også dette med at ingenting forsvinner fra internett og at man mister kontrollen over hvem som stjeler bildet, hva det eventuelt vil brukes til og når det kanskje dukker opp senere i livet ved andre anledninger.

Barn er forskjellige, men sånn generelt, ved hvilken alder er det forventet at de forstår hva det betyr at de sier "ja" neste gang mamma eller pappa vil legge ut et bilde, eller bare ha tillatelse til å ha allerede utlagte bilder liggende der?

Anonymkode: be82b...06d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysteri. Et helt vanlig bilde nå og da på SoMe skader ingen! Såklart det er forskjell på å bombardere SoMe med bilder av barna, men at barnet ditt sitter og smiler pent alene ved skolepulten sin første skoledag burde da være helt legitimt? Såklart, er man redd alt mulig og tror fæle ting skjer med hvert bilde som posten, så syns jeg man heller sletter seg fra SoMe. Da er man helt trygg. Tror du. Det er ikke bare på SoMe man må passe på. X antall barnehage saker er bevis på det. Og «snille onkel Frank». Så, ja....i min verden er et fint bilde av barna med flagg på 17.mai en av mine mindre bekymringer.  🤷🏼‍♀️

(Og nei, jeg tenker ikke på barna som lever i skjul, det blir noe helt annet.)

Anonymkode: 7e55a...c55

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri. Et helt vanlig bilde nå og da på SoMe skader ingen! Såklart det er forskjell på å bombardere SoMe med bilder av barna, men at barnet ditt sitter og smiler pent alene ved skolepulten sin første skoledag burde da være helt legitimt? Såklart, er man redd alt mulig og tror fæle ting skjer med hvert bilde som posten, så syns jeg man heller sletter seg fra SoMe. Da er man helt trygg. Tror du. Det er ikke bare på SoMe man må passe på. X antall barnehage saker er bevis på det. Og «snille onkel Frank». Så, ja....i min verden er et fint bilde av barna med flagg på 17.mai en av mine mindre bekymringer.  🤷🏼‍♀️

(Og nei, jeg tenker ikke på barna som lever i skjul, det blir noe helt annet.)

Du svarer ikke på det jeg spør om: Ved hvilken alder forstår barnet hva det vil si å ha bilder av seg selv liggende ute på nett, ved hvilken alder forstår barnet hva det sier "ja" til når mamma spør om hun kan poste bilder av det på sin åpne IG-profil.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor jeg lurer på dette er irrelevant, så jeg håper at de som velger å svare gjør det fordi de har et svar på det jeg spør om, ikke fordi de antar at jeg spør av den eller den grunnen og så forteller meg ting jeg ikke lurer på eller bekymrer meg over.

• Liker 1
Skrevet

Ja, hva mener du med «hva det vil si»? At de vet at det er bilder av dem en plass andre kan se det, eller konsekvensene av det mange er redd skal skje med bildene?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva mener du med «hva det vil si»? At de vet at det er bilder av dem en plass andre kan se det, eller konsekvensene av det mange er redd skal skje med bildene?

Begge deler. At bildet blir liggende på nett der hvem som helst i hele verden med internett har tilgang til det og at man for alltid mister kontrollen over hvor bildet havner og hva det eventielt blir brukt til i fremtiden. At hvis man som enda større barn/ungdom angrer på tillatelsen man ga, er det ikke så enkelt som å bare slette bildet og så forsvinner det fra internett for alltid. At tanter, onkler, venner, venner av venner, klassekamerater, Norges befolkning for øvrig, hele verden i teorien, får vite hvordan du så ut som nervøs pjokk som klamret seg til pappa på første skoledag, eller hvordan du så ut som verdens stolteste storesøster da du fikk holde lillebror for første gang.

Ting som dette.

Skrevet

Er jo mange bloggere som ikke ser ut til å vite dette, så kanskje rundt 30 år? 

Anonymkode: 1fd39...bf1

• Liker 4
Skrevet

Er jo temmelig mange godt voksne mennesker som tydeligvis aldri begriper dette. 

Så hvordan skal små barn egentlig kunne forstå seg på noe slikt? 

Anonymkode: de6fd...41c

• Liker 2
Skrevet

Alt for sent til at diverse bloggere burde fått lov til å bruke ungene sine til å tjene penger. Jeg er jaggu glad for at det ikke ligger en kronologisk dagbok fra hele mitt liv inkludert bilder ute på nettet. Snakk om ufrivillig tap av privatliv! For å si det sånn, som voksen så hadde jeg ikke latt en venn eller familiemedlem som var blogger få lov til å ta bilder og legge ut en bunch med poster om meg. Jeg misliker folk som "snapper" i tide og utide og deler med en haug folk jeg ikke kjenner. Hadde hatet å ha hele barndommen min offentlig! Ikke fordi det var noe galt med den, men jeg vil da virkelig ikke ha titusenvis av fremmede folks nese i min private sfære.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

man for alltid mister kontrollen over hvor bildet havner og hva det eventielt blir brukt til i fremtiden

Og så? Alle kan da bruke bilder av meg til hva pokker de vil, det spiller ingen rolle for meg. Tror du at jeg tar skade av det om de bruker bilde av meg som blink, for eksempel? 

Anonymkode: dacc7...b69

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så? Alle kan da bruke bilder av meg til hva pokker de vil, det spiller ingen rolle for meg. Tror du at jeg tar skade av det om de bruker bilde av meg som blink, for eksempel? 

Anonymkode: dacc7...b69

Så det hadde vært greit om noen i for eksempel Russland eller USA  hadde brukt bilde av deg i en raisistisk propagandakampanje  for "hvite supremacy" ?

Anonymkode: 2bd7d...37b

Skrevet

Min 6 åring forstår i alle fall noe ang hvem bildet sendes til, og er selektiv angående hvem i familein/venner jeg får lov til å sende bildet til på Snap. 

Hadde jeg forklart henne at ALLE dvs læreren, mammaen til alle på skolen, søskenbarna hennes og alle de store guttene kunne se bildet hadde hun nekta. Nå som 6 åring hadde hun totalt nekta meg (om jeg forklarte omfanget av hvem som har kunnet sett og at bildene enda lå ute) å legge ut noe som helst og blitt fly forbanna når hun skjønnte hva som lå der ute. Hun er ikke mer enn 6 år, for henne hadde det vært helt hjerteknusere at jeg kunne gjøre noe slikt. Her må jo bildene som selv mormoren får sjekkes av henne for godkjenning, og jeg får noen ganger bildeforbud

Anonymkode: eab2b...bab

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 6 åring forstår i alle fall noe ang hvem bildet sendes til, og er selektiv angående hvem i familein/venner jeg får lov til å sende bildet til på Snap. 

Hadde jeg forklart henne at ALLE dvs læreren, mammaen til alle på skolen, søskenbarna hennes og alle de store guttene kunne se bildet hadde hun nekta. Nå som 6 åring hadde hun totalt nekta meg (om jeg forklarte omfanget av hvem som har kunnet sett og at bildene enda lå ute) å legge ut noe som helst og blitt fly forbanna når hun skjønnte hva som lå der ute. Hun er ikke mer enn 6 år, for henne hadde det vært helt hjerteknusere at jeg kunne gjøre noe slikt. Her må jo bildene som selv mormoren får sjekkes av henne for godkjenning, og jeg får noen ganger bildeforbud

Hvorfor er 6-åringen din så utrulig redd for at andre skal se bilde av henne? Høres helt vilt ut. Har hun angst diagnose? Høres ikke normalt ut for en 6-åring å være så paranoid....

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er 6-åringen din så utrulig redd for at andre skal se bilde av henne? Høres helt vilt ut. Har hun angst diagnose? Høres ikke normalt ut for en 6-åring å være så paranoid....

Helt normalt å få sjenanse når man er 6 år, veldig mange i den alderen vil ikke bli tatt bilder av. Når jeg sier til andre at jeg ikke får ta bilde av henne svarer de "åå å ja, hun har kommet dit ja" med gjenkjenne de stemme. 

På ingen måte unormalt at en 6 åring bryr seg om hva andre får se og skjønner at en del ting er bare forbeholdt fristedet hjemme. Her utfolder vi oss, tøyser, synger og har teater men det er bare forbeholdt oss. Sjenanse er helt normalt i den alderen og ikke minst er det positivt at hun har egne grenser for sitt eget privatliv. Noe er privat og det skal ikke deles med alle, en fornuftig jente dette ikke en syk jente med diagnose eller angst nei

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Jeg tror ikke noen egentlig forstår omfanget før de er aktive på sosiale medier selv, og har vært det litt og erfart. Så i 20-årene en gang.

Men det betyr jo ikke at det er dumt å starte i tidlig alder å forberede barna på at de etter hvert skal gi samtykke til publisering, og etterspørre samtykke fra andre før publisering.

Som forelder har man rett til å bestemme over barna, og kan også uten barnas samtykke gjøre vurderinger om hva man legger ut på nett. Men det skader jo ikke å spørre barna om det er greit at andre får se bilde av dem. (Og bli vist bildet.) Eller at de får være med og bestemme hvilket bilde i en serie som er finest, og som de foretrekker at brukes. Dette kan de jo bidra med fra ganske tidlig.

Jeg har fått nei til publisering av bilder av 7-åringen på generelt grunnlag før. (Av ungen, til skolebruk) Mens når skolen spurte samme barn om lov til bruk av et spesifikt bilde, så var svaret ja.
Min tanke er at frem til 9-10års alder så er det lettere for dem å forholde seg til dette fra bilde til bilde, mens fra da kan de begynne å forstå generelle tillatelser.

For meg handler dette da altså også om å lære barna at de har medbestemmelsesrett hjemme, det har rett til å bli spurt før noen bruker bilder av dem, og de må spørre de det gjelder før de publiserer bilder av andre.

Skolen har nå innført iPad til alle barna som læringsverktøy. Men der har de fullt forbud om å TA bilder av andre uten samtykke.

Anonymkode: 68ffa...811

Skrevet

Min 7-åring forstår det i alle fall ikke. Noen i klassen hans har begynt å bruke TikTok ganske mye, og jeg har forklart ham at hvis noen lager videoer som han er med på, så skal jeg eller pappan spørres før dette legges ut. Han kunne ikke skjønne hvorfor... de lagde jo bare morsomme videoer.

Samtidig er han meget selektiv på hvilke bilder jeg får lov til å legge ut på familiegruppa på facebook. (Kun der jeg legger ut. Bare mine foreldre og søsken som er der.) Jeg følger selvsagt det han sier der, selv om jeg ikke er juridisk forpliktet til det. Husker selv hvor kjipt jeg syntes det var da mine foreldre satte dårlige og/eller pinlige bilder av meg i album og viste til andre.

Jeg tror ikke det er mulig å si noen bestemt alder der man forstår dette fullt ut, det er veldig individuelt. Ref. enkelte "voksne" bloggere som en annen nevner.

Anonymkode: 83c97...ace

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig du er av typen som elsker oppmerksomhet fra hvem som helst, men ikke alle gjør det. Og det må du bare respektere.

Skrevet

Helt ærlig - der ute i den virkelige verden har jeg ikke opplevd dette fokuset på «eksponering» og deling av bilder av barn på SoMe som finnes her inne på KG. ALLE jeg kjenner deler bilder av barna sine på SoMe. Folk har tilpasset seg tiden vi lever i og er ikke hysteriske for at et bilde de deler plutselig skal deles i mørke, pedofile kretser. Det er så lite sannsynlig at et bilde misbrukes at jeg forstår ikke hvorfor folk her inne klikker over dette. Det er ikke noe folk flest går og tenker over. 

Hva er dette hysteriet som råder her på KG?

Anonymkode: 693ab...f4e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig - der ute i den virkelige verden har jeg ikke opplevd dette fokuset på «eksponering» og deling av bilder av barn på SoMe som finnes her inne på KG. ALLE jeg kjenner deler bilder av barna sine på SoMe. Folk har tilpasset seg tiden vi lever i og er ikke hysteriske for at et bilde de deler plutselig skal deles i mørke, pedofile kretser. Det er så lite sannsynlig at et bilde misbrukes at jeg forstår ikke hvorfor folk her inne klikker over dette. Det er ikke noe folk flest går og tenker over. 

Hva er dette hysteriet som råder her på KG?

Anonymkode: 693ab...f4e

Jeg har også barns rett til et privatliv og å ikke bli krenket, i tankene. Hva tenker du om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...