Gå til innhold

Oppsigelsestid under mammapermisjon ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei dere! 

Jeg fikk oppsigelse grunnet nedleggelse av firmaet mens jeg er på mammapermisjon. Ifølge det som står på oppsigelsen løper oppsigelsenstida som er 3 månadér nå når jeg er hjemme med babyen min... den er ferdig før jeg er ferdig med mammapermisjonen og har ikke noe sted å komme meg til jobb tilbake. Hvem som skal betale for oppsigelsestiden? Jeg vet at det ikke er NAV (får nok dagpenger etter 3 månader som jeg skulle jobbe på oppsigelsestiden)  Kan dere gi meg råd hva jeg skal gjøre ? Har noen av dere vært i lignende situasjonen? På forhånd takk... 

Anonymkode: 4e0d3...241

Skrevet

Du får foreldrepenger fra nav så lenge du er i permisjon, uavhengig om oppsigelsestiden er ferdig eller ikke. Så må du søke dagpenger slik at du mottar dette etter permisjonen din er ferdig

Leit at jobben skal nedlegges 

Anonymkode: d438d...d67

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at Nav i situasjoner da du har krav på oppsigelsestid ikke utbetaler dagpenger i den perioden. Dvs at om jeg har 3 måneders oppsigelsestid så nav forventer at arbeidsgiver skal betale for det. Jeg ringte arbeidstilsynet og de sa at det ikke er riktig at oppsigelsestiden løper under permisjonen 😒 ... men hva skal jeg gjøre nå som firmaet legges ned ? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsigelsestiden skal begynne å løpe etter permisjon.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2018/01/Foreldrepermisjon-og-oppsigelsestid

Anonymkode: 4c5aa...27a

Men når bedriften er lagt ned er det jo ikke noe lønn å hente etter permisjonen er over. Blir det da lønnsgarantifondet TS må henvise seg til? For der tar det jo evigheter før man får noe utbetalt. Eller kan NAV utbetale arbeidsledighetstrygd fra dag 1?

Anonymkode: 44395...890

• Liker 1
Skrevet

Bedriften kan ikke  bare "legge ned" uten å betale/oppfylle de forpliktelsene den har etter avtale. Dersom bedriften ikke er i stand til å betale arbeidstakerne sine ut oppsigelsestiden, må bedriften begjæres konkurs. 

NAV vil anse at du er dekket av lønn frem til oppsigelsestiden er over. Hva du og arbeidsgiver avtaler dere i mellom er irrelevant. Arbeidsgiver har en plikt til å dekke lønn hele oppsigelsestiden. Det vil si at du ikke har krav på dagpenger i oppsigelsestiden. 

Dette gjelder ikke dersom bedriften går konkurs. Da er det andre regler, og man kan få dagpenger fra konkursåpningsdato (eller første dagen etter endt foreldrepermisjon). 

Anonymkode: 7876c...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...