Gå til innhold

Hjelp til problemstilling. pedagogikk bachelor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey all, trenger litt hjelp med å finne en god problemstilling til bacheloroppgaven min i pedagogikk.

Jeg er ganske interessert i å skrive om sosiale forskjeller som blir skapt/opprettholdt av skolesystemet/utdanningspolitikken i Norge, men sliter med å formulere en fungerende problemstilling. Det jeg har kommet opp med som er de beste kandidatene hittil er:

- Bidro kunnskapsløftet til større forskjeller i skolesystemet?

- Har samfunnets forhøyning av krav i skolen skapt skoletapere?

 

Jeg er ganske usikker på om disse fungerer i en bacheloroppgave. Jeg setter stor pris på om dere har noen inspill å komme med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, BachelorPed skrev:

Hey all, trenger litt hjelp med å finne en god problemstilling til bacheloroppgaven min i pedagogikk.

Jeg er ganske interessert i å skrive om sosiale forskjeller som blir skapt/opprettholdt av skolesystemet/utdanningspolitikken i Norge, men sliter med å formulere en fungerende problemstilling. Det jeg har kommet opp med som er de beste kandidatene hittil er:

- Bidro kunnskapsløftet til større forskjeller i skolesystemet?

- Har samfunnets forhøyning av krav i skolen skapt skoletapere?

 

Jeg er ganske usikker på om disse fungerer i en bacheloroppgave. Jeg setter stor pris på om dere har noen inspill å komme med :)

Skal den leveres til våren? Har du ikke veileder? Burde jo ha kommet i gang nå....?

Anonymkode: 47082...1a2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal den leveres til våren? Har du ikke veileder? Burde jo ha kommet i gang nå....?

Anonymkode: 47082...1a2

Tema skal leveres som utkast på mandag, og veiledning begynner etter det, tenkte bare å se om noen hadde noen innspill jeg kunne bruke

Skrevet
9 timer siden, BachelorPed skrev:

Hey all, trenger litt hjelp med å finne en god problemstilling til bacheloroppgaven min i pedagogikk.

Jeg er ganske interessert i å skrive om sosiale forskjeller som blir skapt/opprettholdt av skolesystemet/utdanningspolitikken i Norge, men sliter med å formulere en fungerende problemstilling. Det jeg har kommet opp med som er de beste kandidatene hittil er:

- Bidro kunnskapsløftet til større forskjeller i skolesystemet?

- Har samfunnets forhøyning av krav i skolen skapt skoletapere?

 

Jeg er ganske usikker på om disse fungerer i en bacheloroppgave. Jeg setter stor pris på om dere har noen inspill å komme med :)

K06 er ikke evaluert grundig ennå, så den første ville jeg ha styrt unna. 

Anonymkode: de29b...921

Skrevet (endret)

Tja...bare som en inspirasjon til problemstilling. Hva med at barn og ungdom som er gode på praktisk anvendelse av div fag, men som ikke er så gode ved skrivepulten, gjennom flere generasjoner har blitt sett på som mer «mislykkede», enn noen som er flinke ved skrivepulten men upraktiske, når det gjelder å utføre f.eks praktiske oppgaver som f.eks å bygge noe etter mål? 

Finnes det et klasseskille her? 

Kan vi ha gått glipp av noen glimrende fagfolk, fordi det ikke legges tilrette for at førstnevnte gruppe, får nok  praktisk tilnærming til teoretiske fag, slik at de kan konkretisere det de kan i praksis, på et papir? 

Dvs: Er skolesystemet med på å holde tilbake de som har en kinestetisk eller taktil lærestil? Kan dette skape sosiale forskjelle? 

Endret av absinthia
Skrevet

Du må uansett omformulere til "hvorfor/hvordan" formulering. Eks "hvordan har k06 påvirket eleven i et sosiokulturelt utdanningsperspektiv"

Anonymkode: b255c...e97

  • Liker 1
Skrevet

Forskjeller starter allerede i barnehagen. Jeg kan ingenting om lærerutdanninga, men en del om pedagogikken.

Jeg aner ikke om jeg er på bærtur her, men dette tenker jeg om ditt HI: "Hvordan følger ulikhetene barna fra barnehagen til skolen? Er dette noe skolen bidrar til å opprettholde?" eller "Hvorfor blir gutter ansett som "tapere" i dagens skolesystem? Hvorfor gjør gutter det "dårligere" på skolen enn jenter?" "Hvordan kan skolen bidra til mindre forskjeller?" "Hvordan kan man forklare utviklingen av ulikheter etter skolereformen 97?" 

Jeg har mange tanker om blant annet skolereformen 97. Jeg tilhører det "offisielle" kullet som gikk på grunnskolen i 10 år. Da jeg begynte på skolen som 6 - åring var det hovedsaklig navnet vårt og grunnleggende elementer vi fokuserte på, som det å bli lest for, leke, lære oss bokstaver osv. I dag må 5 - 6 åringene lese lange, tunge setninger, skrive mange ord og pugge det, kunne opp og ned i mente, engelske ord, digital klokke og egentlig være små Einsteins. For meg virker det som det legges et enormt press på barna, og overgangen fra barnehage til skole er ufattelig tung for mange. Er dette noe som kan bidra til større forskjeller? Selvfølgelig. Barna opplever ikke mestring, faller ut, og blir frustrerte. Alt dette er jo egentlig knyttet til din andre problemstilling. Så jeg syns den er spennende og interessant! :) 

Anonymkode: b8ae1...cc9

Skrevet

Interessante tema du vurderer!

Ps. Problemstillingen kan ikke formuleres som et ja/nei spørsmål. Bruk veilederen din. Prøv heller å begyn med "Hvordan" f.eks.

Lykke til!

Anonymkode: 2d471...9d2

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...