Gå til innhold

Noe ulemper med å spise masse appelsiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har spist masse appelsiner den siste tiden, eller masse og masse, men det blir 2 appelsiner pr dag, ca hver dag. Er det noe ulemper ved det? Er jo mye fruktsukker der?

Anonymkode: 11a88...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye C-vitaminer også, noe som er bra om vinteren. Ser ikke noe galt i å spise et par appelsiner om dagen.

Anonymkode: 55ef4...32c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. Jeg har spist masse appelsiner den siste tiden, eller masse og masse, men det blir 2 appelsiner pr dag, ca hver dag. Er det noe ulemper ved det? Er jo mye fruktsukker der?

Eneste ulempen er å kjøpe appelsinene, skrelle dem og få kastet skrellet i søpla. Spis i vei. 

Anonymkode: bf3f3...491

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med fruktsukkeret igjen, virker som du overlevde granateplene, det er bra. Jeg ville heller tenkt på om det blir optimal variasjon, enn på fruktsukkeret. Ingen bekymrer seg vel over å drikke et glass juice om dagen? Du får i tillegg med deg fiber når du spiser frukten istedenfor å bare drikke saften.

Anonymkode: b735b...a77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du med fruktsukkeret igjen, virker som du overlevde granateplene, det er bra. Jeg ville heller tenkt på om det blir optimal variasjon, enn på fruktsukkeret. Ingen bekymrer seg vel over å drikke et glass juice om dagen? Du får i tillegg med deg fiber når du spiser frukten istedenfor å bare drikke saften.

Anonymkode: b735b...a77

Juice hver dag er jo ikke spesielt sunt. Men appelsiner daglig gjør ingenting. Bon appetit, ts.

Anonymkode: df443...2eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Emaljen på tennene dine kommer til å ta skade om du spiser mye av det. Jeg fikk streng beskjed av tannlegen at jeg spiste for mye syrlig frukt som appelsiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juice hver dag er jo ikke spesielt sunt. Men appelsiner daglig gjør ingenting. Bon appetit, ts.

Anonymkode: df443...2eb

Klart et glass appelsinjuice hver dag er sunt, hvis du trenger C-vitaminer, f.eks. Det er den vitamin-bomben!

Tror ikke det er noe problem å spise to appelsiner hver dag. Bortsett fra at det blir jo j*lig klissete! 

Anonymkode: e1395...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart et glass appelsinjuice hver dag er sunt, hvis du trenger C-vitaminer, f.eks. Det er den vitamin-bomben!

Tror ikke det er noe problem å spise to appelsiner hver dag. Bortsett fra at det blir jo j*lig klissete! 

Og ødelegger tannemaljen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Merricat skrev:

Emaljen på tennene dine kommer til å ta skade om du spiser mye av det. Jeg fikk streng beskjed av tannlegen at jeg spiste for mye syrlig frukt som appelsiner

Det varierer veldig. Jeg drikker juice og/eller spiser syrlig frukt hver dag. Har gjort det i mange år. Får ikke annet enn skryt når jeg er hos tannlegen. Ingen syreskader. Jeg har nok sterke tenner. 

Anonymkode: 5b5b4...8b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ødelegger tannemaljen.

Tøv! Det er ingenting som tilsier at man ødelegger tannemaljen mer av appelsinjuice og sitrusfrukter som er c-vitaminer i naturlig form, enn av c-vitaminer i tablettform. C-vitaminer må man ha, man kan ikke la kroppslig helse gå på bekostning av forfengelige hensyn.

Men man kan godt innta appelsinjuice og sitrusfrukter sammen med annen mat, skylle munnen med vann og unngå tannpuss rett etter. 

Skal man passe på tannemaljen kan man heller holde seg unna brus, vin, kaffe og te :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merricat skrev:

Da hadde jeg byttet tannlege for det er rent tull. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et glass juice fra butikken er lite sunt. De fleste næringsstoffene har gått bort i prosessen. Derimot hjemmelagd juice som drikkes med engang (med mindre man har slow juicer) er veldig sunt. Spesielt med grønnsaker. 

Anonymkode: 91997...e56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg byttet tannlege for det er rent tull. 

Et glass juice fra butikken er lite sunt. De fleste næringsstoffene har gått bort i prosessen. Derimot hjemmelagd juice som drikkes med engang (med mindre man har slow juicer) er veldig sunt. Spesielt med grønnsaker. 

Kilder?

Jeg har lest at appelsinjuice inneholder mer c-vitaminer enn appelsiner. Og da går jeg ut fra det var butikk-juice det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder?

Jeg har lest at appelsinjuice inneholder mer c-vitaminer enn appelsiner. Og da går jeg ut fra det var butikk-juice det var snakk om.

Det er fordi mange produsenter tilsetter C vitamin i juicen. Mange juicer blir også lagd av pulver og tilsatt vann. Så fort man varmebehandler frukt og grønt (slik de gjør med de aller fleste juicer)  mister det mye næring. Det sier også seg selv at fersk mat er sunnere. 

Lager man juice hjemme i en juicer er det ofte to typer man bruker, slow juicer og hurtig juicer. Slow juiceren presser juicen og det blir ikke noe varme i prosessen. Næringen holder seg lengre og man kan lagre juicen i noen dager uten at det har så mye å si for næringen i juicen. 

Bruker man hurtig juicer (som er mest vanlig) bør man drikke juicen rett etterpå grunnet det blir en del varme i prosessen og mister dermed næring fortere. 

En annen ting er ikke minst smaken. Juice fra butikken smaker kunstig i forhold til å lage selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier også seg selv at fersk mat er sunnere. 

Nei, det gjør det ikke. Hvis man dyrker selv, muligens. Men mye frukt og grønt taper vitaminer både via frakt og oppbevaring i butikk, slik at frosne grønnsaker inneholder mer næring. Derfor ønsker jeg kilder på slike påstander. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fort man varmebehandler frukt og grønt (slik de gjør med de aller fleste juicer)  mister det mye næring.

Det er omvendt med f.eks. tomater, så det stemmer ikke. 

Jeg presser forøvrig appelsiner selv, i butikken, det presses uten bruk av varme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Hvis man dyrker selv, muligens. Men mye frukt og grønt taper vitaminer både via frakt og oppbevaring i butikk, slik at frosne grønnsaker inneholder mer næring. Derfor ønsker jeg kilder på slike påstander. 

Det er omvendt med f.eks. tomater, så det stemmer ikke. 

Jeg presser forøvrig appelsiner selv, i butikken, det presses uten bruk av varme. 

Nå snakket vi ikke om frosne grønnsaker men greit. Ja frosne grønnsaker er mye av næringen bevart og anbefales fordi frosne grønnsaker kommer ofte fra Norge. Det er bare det at tiningen av grønnsakene og tilbereding kan gjøre at de mister mye næring. Men tilbake til poenget.......

Juice fra butikk er ikke fersk mat. Juice laget av råvarer man kjøper i butikken er ferskere og mye mer naturlig. Så kan man så klart skille mellom appelsiner fra Spania på vinteren og grønnkål kjøpt rett fra bonden i Norge. Helt klart forskjell, men fortsatt bedre enn butikkjuice. 

Det med tomater som et eks: den mister fortsatt næring når den varmebehandles. Noen varmebehandlinger er selvfølgelig bedre enn andre. Poenget er at når den varmebehandles så tar kroppen opp næringen fra tomaten bedre pga et stoff den inneholder. Den får ikke mer næring når den kokes som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakket vi ikke om frosne grønnsaker men greit. Ja frosne grønnsaker er mye av næringen bevart og anbefales fordi frosne grønnsaker kommer ofte fra Norge. Det er bare det at tiningen av grønnsakene og tilbereding kan gjøre at de mister mye næring. Men tilbake til poenget.......

Juice fra butikk er ikke fersk mat. Juice laget av råvarer man kjøper i butikken er ferskere og mye mer naturlig. Så kan man så klart skille mellom appelsiner fra Spania på vinteren og grønnkål kjøpt rett fra bonden i Norge. Helt klart forskjell, men fortsatt bedre enn butikkjuice. 

Det med tomater som et eks: den mister fortsatt næring når den varmebehandles. Noen varmebehandlinger er selvfølgelig bedre enn andre. Poenget er at når den varmebehandles så tar kroppen opp næringen fra tomaten bedre pga et stoff den inneholder. Den får ikke mer næring når den kokes som du sier. 

Jeg kommer ikke til å diskutere videre hvis du ikke kan komme med kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen verdens ting galt med det. Frukt er sunt.

Men pass litt på tennene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen ulemper ved å spise masse appelsiner, det finnes derimot masse ulemper ved å spise lite frukt eller ikke spise det i det hele tatt. Frukt er vitaminbomber som inneholder rensende vann og livsviktige antioksidanter, uten det lever vi rett og slett kortere.

Anonymkode: 8aa48...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt er bra i små mengder, grønnsaker bør en helst bruke i STORE mengder. En appelsin eller en desiliter jus er passelig, da får en dekt halve C-vitaminbehovet. "Rensende" vann har man i springen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...