Albafrau Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 Det skrives og synes så mye om bildedeling av barn i sosiale media. De har rett til privatliv osv. I hele denne debatten er det noen ting som går meg så innmari på nervene som jeg må få ut. Og jeg lurer derfor på, er jeg bare veldig vanskelig eller er ikke meningene mine om dette hel feil? Vi var på teater med barnet vårt for noen uker siden. Så her sitter vi i salen og har ingen behov for å ta bilde av oss selv sammen med barnet vårt for å vise til alle andre at vi er på teater med barnet vårt. MEN det er det veldig mange som har stort behov for. Alt skal taes bilde av. Det satt blant annet noen foran oss, og moren tok utallige bilder sammen med sine barn. Da hun tok bilder så jeg skjermen på telefonen da hun satt en rad lengre ned. Og med i bildet var da vi! Jeg blir faktisk veldig provosert, jeg vil ikke at vi som familie skal bli tatt bilde av og sendt sendt rundt på hennes sosiale media. Barnet vårt var tydelig med i bildet. Er dette OK? Jeg ble litt satt ut av at jeg ble så provosert og siden barnet vårt var med ville jeg ikke si til moren foran om at jeg ikke ville at vi skulle være med i bildene hennes. Det var også en fotograf fra den lokale avisen som tok bilder utover i salen. Har han spurt 2-300 barns foreldre om godkjenning til å ta bilde av barna og legge ut på nett? Nei.... skal man bare for at man velge å gå på teater i det offentlige rom godta å bli tatt bilde av og lagt ut på Internett? Det er da ingen som har spurt oss om vi ønsket å bli fotografert? Jeg angrer på at jeg ikke sa til kvinnen foran, og at jeg ikke sa til fotografen at dette ønsket jeg ikke. På vegne av barnet vårt. Så himla feig jeg er. Er jeg vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 Du er på et offentlig arrangement, da kan hvem som helst ta bilder av dere uten tillatelse. Anonymkode: d278b...2c2 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Det er ikke stort du får gjort med dette, da må du holde deg hjemme. Når man ferdes i offentlige rom, så kan du risikere bli avbildet. Det kreves ikke tillatelse til dette, med mindre det er du som er i fokus på bildet. At jeg og mine hadde havnet i bakgrunn på noens selfie hadde jeg ikke hengt meg så opp i. Det er jo ikke dere det fokuseres på og det var nok heller ikke intensjonen. Hvis jeg feks får tilsendt et bilde av en venninne med barna, så legger jeg ikke merke til hvem som står bak dem. Anonymkode: 1744f...aed 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Herregud det kunne like gjerne vært oss. Vi var på teater med barnet vårt og valgte å ta en selfie, ikke fordi jeg lever på å eksponere barn på SoMe men for å ha et koselig minne fra tur til teateret. Dessuten kanskje jeg ville sende bildet til faren som ikke var med men var å passet vår andre små barn hjemme og syntes det er koselig med en liten oppdatering. Hvis du er så redd for å bli med på et fellesbilde så må du prøve å aldri gå ut noen plass. Hadde skjønt det om noen bevisst tok bilde av kun ditt barn, men her er det jo ikke tilfelle i det hele tatt. Anonymkode: 530af...0fd 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Sitat Fotografi som avbilder en person, kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 33 andre ledd eller § 37 tredje ledd. Som du ser er det mange unntak til loven. Jeg jobber selv i lokalavis, og jobben vår ville blitt veldig vanskelig hvis vi måtte spørre alle som går i 17. Mai toget, alle som er til stede på fotballkampen og alle som er i salen på en forestilling for at man skal kunne ta bilder. Så lenge fotografen ikke trykker kamera helt opp i trynet på deg og tar bilde av bare ditt barn alene, så synes jeg helt ærlig at du er vanskelig. Hvis det sistnevnte er tilfelle kan du jo bare si fra at du ikke vil at ditt barn skal være «hovedfokuset» i bildet. At man blir avbildet i folkemengder feks, det må man regne med. Journalister/fotografer er bare folk som har en jobb og gjøre. Det er klart lokalavisa må få skrive om teaterforestillingen og ta bilder der, selv om ditt barn sitter i salen. Men det er vel neppe barnet ditt som er det mest interessante i den sammenhengen uansett. Det er ulogisk hvis akkurat ditt barn skal få mye oppmerksomhet i artikkelen, så det er sikkert bare snakk om et «oversiktsbilde» fra salen? Blir de mer nærgående enn det kan man jo bare si fra. Men så er det jo spesielle tilfeller der barn feks bor på hemmelig adresse. Altså har en god grunn for ikke å bli fotografert. For dem har jeg bare et råd egentlig - snakk med avisa/fotografen. Barnet kommer til å være med på en masse 17. Mai tog og fotballturneringer, så bare ha dialog med avisa. Vær offensiv og hjelp oss å beskytte barnet. Vi kan ikke la være å fotografere 17. Mai toget bare fordi det KAN være barn som bor på hemmelig adresse, liksom. Men snakk med oss, så unngår vi selvsagt det aktuelle barnet. I skolesammenheng har forresten barna ofte signert på om de kan fotograferes på skolen eller ei. Problemet for oss journalister er at mange lærere ikke har noe bevisst forhold til det. Jeg har mange ganger spurt og fått svar av typen «det går sikkert bra» eller «jeg tror ikke det er noen her som ikke skal fotograferes». Også viser det seg etterpå at det var feil (jeg dobbeltsjekker alltid etterpå, med rektor, dersom det er tvil), og jeg har et lass med bilder jeg ikke kan bruke... Anonymkode: f6ae7...82f 4
Gjest no. 72 Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Jeg syns ikke du er vanskelig, og hadde ikke satt pris på å blitt sendt ut til alle og en hver selv jeg. Joda, du er på et offentlig arrangement, samtidig må de som tar alle disse bildene også tenke seg litt om. Man kan spørre seg selv om jeg får med mange som ikke har bedt om det på bildet nå, og om man kanskje bør vente litt med å ta bildet til personen bak har flyttet på seg så denne ikke blir med på bildet. Det kan være mange årsaker til at man ikke vil være med på bilder. Det var en sak på nyhetene denne uken faktisk fra et sykehus som opplevde problemer med at foreldrene tok bilder inne på sykehuset. Problemet var strengt talt ikke at de tok bilder, men at de i bildene sine gjerne fikk med andre barn og personalet som jobbet der. Personalet er på jobb, og andre barn bør ikke bli fotografert og sendt til andre uten at deres foreldre har samtykket. De er i en særlig sårbar situasjon som syke, og det kan også være snakk om at de er under barnevernet og at foreldrene og andre kanskje ikke skal vite hvor de befinner seg til en hver tid. Journalister må vise hensyn, og tar de bilde av små barn er vel regelen at de bør sørge for at de ikke er gjenkjennelig om de ikke har tillatelse fra foreldrene, feks om de tar bilde i en barnehage. Er det et arrangement vil det ofte bli tatt bilder, og at man tilfeldigvis blir med der hvis man deltar er ikke unaturlig, men ikke at man selv er i hovedfokus om man ikke er skuespiller. Litt slingringsmonn må vi så klart ha: er vi på en offentlig plass er det fort gjort, samtidig bør de som tar bilder være oppmerksomme og vise hensyn.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Jeg reagerer ikke om jeg er med på et bilde som en del av en folkemengde, f.eks. 17. maitog. Men lokalavisene her jeg bor legger ut bildeserier fra ulike arrangementer/forestillinger der de legger ut nærbilder av folk i publikum. Kvier meg for å gå på slike ting siden jeg risikerer å bli portrettert i avisen, så nært at man kan telle hudormene på nesen. Anonymkode: 58d29...448
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 Hvis ikke du tåler at du og ungene tilfeldigvis kommer med på et bilde, får dere holde dere hjemme. Anonymkode: dd01d...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå