AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 På "vår" skole så er det regler om holde seg til 50 lappen når barna skal i bursdag. Jeg personlig har problemer med å finne gaver til 50 lappen.. Min datter på seks fant ut at hun ville gi venninnene brukte leker som hun ikke leker seg med lenger til bursdagen. (lekene er fine og hele) Man skal jo lære barna om gjenbruk og sånn, men hvor greit er dette? Tenker da å gi en 50 lapp i tillegg.. Anonymkode: e20fb...da1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 Synes det høres ut som en god ide. Anonymkode: e0466...1ec 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Så lenge det er helt, ser jeg ikke noe problem i det. Anonymkode: 9de47...748 3
Nerine_ Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Har aldri opplevd å få brukte leker, og syns egentlig det er litt tullete siden man da ikke kan bytte. På H&M har de gensere, smykker og hårpynt til 50kr. På bokhandelen kan du kjøpe en liten bok, blyant og viskelær osv til en femtilapp. 4
solmåneogstjerner Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Jeg synes det er en god idé, så lenge det er i god stand. Skulle ønske at dette ble mer vanlig! Men du trenger ikke å gi en femtilapp i tillegg... 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Gi femtilappen, og gi evt leken når barnet er på besøk eller lignende. Anonymkode: beb53...1a2 2
Sirah Skrevet 14. februar 2019 #7 Skrevet 14. februar 2019 1 time siden, Nerine_ skrev: Har aldri opplevd å få brukte leker, og syns egentlig det er litt tullete siden man da ikke kan bytte. På H&M har de gensere, smykker og hårpynt til 50kr. På bokhandelen kan du kjøpe en liten bok, blyant og viskelær osv til en femtilapp. Barnet setter jo sikkert mer pris på en pent brukt leke enn på noe hårdill til 50kr? Jeg ville spurt foreldrene jeg TS. "Nina syntes det er så gøy å leke med xxx leke når hun er her og Trine vil gjerne gi denne leken i bursdagsgave til Nina. Hva tenker dere om det?" 11
Nerine_ Skrevet 14. februar 2019 #8 Skrevet 14. februar 2019 8 minutter siden, Sirah skrev: Barnet setter jo sikkert mer pris på en pent brukt leke enn på noe hårdill til 50kr? Jeg ville spurt foreldrene jeg TS. "Nina syntes det er så gøy å leke med xxx leke når hun er her og Trine vil gjerne gi denne leken i bursdagsgave til Nina. Hva tenker dere om det?" Nei ikke nødvendigvis, min jente har alltid vært opptatt av hårpynt, klær og dill dall. Slike ting blir stort sett brukt mer enn leker. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #9 Skrevet 14. februar 2019 5 timer siden, Nerine_ skrev: Har aldri opplevd å få brukte leker, og syns egentlig det er litt tullete siden man da ikke kan bytte. På H&M har de gensere, smykker og hårpynt til 50kr. På bokhandelen kan du kjøpe en liten bok, blyant og viskelær osv til en femtilapp. Ikke kan bytte? Hva skal du bytte for da? Det er en gave, lær ungen din at være glad å takknemlig for det den får istedenfor. Anonymkode: 7aa6f...ed8 12
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #10 Skrevet 14. februar 2019 Syns ikke noe om å gi barnas egne leker i bursdagsgave. Blir litt sånn veldedighet over det, og at en tar til takke med noe giveren er lei av. Hadde det vært en leke mottageren ikke visste hvem som hadde eid, eller fått en lik brukt, så hadde det vært i orden. Anonymkode: 5eb0a...38c 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #11 Skrevet 14. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke kan bytte? Hva skal du bytte for da? Det er en gave, lær ungen din at være glad å takknemlig for det den får istedenfor. Anonymkode: 7aa6f...ed8 du syns det er bedre at ungen får en gave den ikke kommer til å lege med så den blir stuet bort i et skap, enn at ungen får bytte til en leke som vil bli elsket og brukt? Kan være takknemlig for å få gave og samtidig bytte til noe man får mere glede av, ellers har jo giveren bare kastet bort pengene sine. Anonymkode: ab2cb...51b 2
mangolassie Skrevet 14. februar 2019 #12 Skrevet 14. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: du syns det er bedre at ungen får en gave den ikke kommer til å lege med så den blir stuet bort i et skap, enn at ungen får bytte til en leke som vil bli elsket og brukt? Kan være takknemlig for å få gave og samtidig bytte til noe man får mere glede av, ellers har jo giveren bare kastet bort pengene sine. Anonymkode: ab2cb...51b Eller så kan den som har fått gaven bare gi den videre 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #13 Skrevet 14. februar 2019 Tanken som teller. Det er lærdom i dette med å være takknemlig for det man får i gave. Jeg ville virkelig sett det an på hvilken type foreldrene er og hvordan ungen oppdras. Eventuelt tatt det opp på foreldremøte? Hadde jeg vært forelder og arrangert bursdag for mitt barn så hadde jeg nok insistert på ingen gaver, eller brukt. Syns det er viktigere at barnet får ha det gøy sammen med vennene sine enn at det skal være fokus på gaver og materialisme. Barnet ville fått fin gave av sine foreldre og besteforeldre uansett, og det burde være nok. Anonymkode: 129a5...83d 4
Nerine_ Skrevet 14. februar 2019 #14 Skrevet 14. februar 2019 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke kan bytte? Hva skal du bytte for da? Det er en gave, lær ungen din at være glad å takknemlig for det den får istedenfor. Anonymkode: 7aa6f...ed8 Rimelig bortkastet å beholde noe som ikke er av interesse i det hele tatt. Dårlig for miljøet også, da er det bedre å bytte til noe som blir brukt, og ikke kastet etter å ha stått urørt i x antall år. Endret 14. februar 2019 av Nerine_
Gjest Bilbao7 Skrevet 14. februar 2019 #15 Skrevet 14. februar 2019 Siden man tar opp dette med bursdager på skolen, burde man ta opp dette med gjenbruk i samme slengen og oppfordre foreldrene til dette. Ts, synes det er best bare med gaven. Ikke penger i tillegg.
Sushi Skrevet 14. februar 2019 #16 Skrevet 14. februar 2019 Jeg synes det er kjempefint å både gi og få brukte gaver. Barna liker det også. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #17 Skrevet 14. februar 2019 Hadde jeg aldri gjort. En gir ikke bort brukte gaver Anonymkode: 37679...87e 1
Gjest Bilbao7 Skrevet 14. februar 2019 #18 Skrevet 14. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri gjort. En gir ikke bort brukte gaver Anonymkode: 37679...87e Dersom man tar det opp og i fellesskap kommer fram til at gjenbruk er fornuftig og bra, akseptert og velkomment, da gir man like godt bort brukte gaver. Om man, som du, foretrekker å kun kjøpe nytt, så gjerne det. Men veldig bra om man tar tak i det og kjører gjenbruk fram som positivt og fullgodt.
duplexx Skrevet 14. februar 2019 #19 Skrevet 14. februar 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: På "vår" skole så er det regler om holde seg til 50 lappen når barna skal i bursdag. Jeg personlig har problemer med å finne gaver til 50 lappen.. Min datter på seks fant ut at hun ville gi venninnene brukte leker som hun ikke leker seg med lenger til bursdagen. (lekene er fine og hele) Man skal jo lære barna om gjenbruk og sånn, men hvor greit er dette? Tenker da å gi en 50 lapp i tillegg.. Anonymkode: e20fb...da1 Ja ja ja!! Jeg skriver det på alle innbydelser «gjenbruk er helt topp!», og mange av foreldrene blir veldig glad for dette! Men en femtilapp i tillegg?😂 sånn gjør ikke vi i alle fall:) Endret 14. februar 2019 av duplexx 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #20 Skrevet 14. februar 2019 Nei, ikke greit. Ikke til bursdag. Da holder det med 50kr. Kanskje pakket på en original måte, som inni en ballong eller noe. Gjenbruk kan gies ved alle andre anledninger, men ikke i bursdag, det passer seg ikke. Bra det er flere som tenker gjenbruk, formodet det da er helt vanlig prsktis hos dere begge. Anonymkode: 00b36...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå