Gå til innhold

Kjøp av seng/rammemadrass/kontinentalseng

Anbefalte innlegg

Skrevet

(..vet ikke om innlegget er lagt riktig, men moderator er velkommen til å flytte det.)

Jeg har fått en skikkelig hodepine vedrørende samboer og min sin seng. I starten, cirka 1 år, hadde vi en enkel 160 cm.-rammemadrass fra IKEA, med overmadrass. God seng, men fordi tyngdeforskjellen på oss er såpass stor var det som å ligge i en vannseng for min del. Hver natt «trillet» jeg mot han, og når han beveget seg ble jeg katapulisert ut av senga (kjentes det ut som). Han veier ca. 100 kg og jeg veier 60 kg.

Før jul investere vi i ny seng. Pga. pris vs. kvalitet endte vi opp med Jysk sine GOLD C60-madrasser. For å være helt sikre på å unngå vannseng-effekten kjøpte vi to kontinentalsenger/rammemadrasser på 90x200 cm. I tillegg kjøpte vi en felles overmadrass, Wellpur T75, på 180x200 cm. 

Sengene står inntil hverandre og er klipset sammen med plastklips under, noe som funker bra. 

Så over til problemet. Skvulpe-problematikken er egentlig borte, selv om jeg av og til synes jeg merker at jeg blir «dratt» mot han og at det blir nedoverbakke. Greit nok. Det reelle problemet er at hver gang han beveger seg, altså snur seg brått, «slår» med et bein eller får rykninger i en arm, så sender det vibrasjoner gjennom madrassene. Vi har prøvd med overmadrassen, uten overmadrassen, snu, vende, av og på, uten hell. Jeg synes egentlig at alt er like ille, og denne «vibrasjonsproblematikken» var ikke et problem med den gamle senga. Det er såpass tydelig og irriterende at jeg våkner av det flere ganger hver natt, og skvetter ofte til. Det kjennes i øyeblikket ut som jeg ligger oppå en vaskemaskinsentrifuge, og selv en liten bevegelse merkes. Det skal sies at han sover tungt som en dampveivals, mens jeg sover veldig, veldig lett :( 

Så, spørsmålet mitt er egentlig om noen kjenner seg igjen i problemet, og hvordan dere løste det? Har noen erfaringer med GOLD-madrassene fra Jysk? Og Wellpur overmadrass? Vi har fortsatt bytterett på madrassene hos Jysk.

Håper på svar som kan gjøre meg klokere! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bare er ekstra var for lyder/ bevegelser når du sover?  Stor vektforskjell på meg og mannen også, men har aldri merket noe til de problemene du skisserer uansett hva salgs seng vi har ligget i.....  :sove:

Anonymkode: e1a62...1fb

• Liker 2
Skrevet

Ja, er veldig var for lyder og sover dessverre veldig lett. Dessverre er disse vibrasjonene som jeg nevner noe jeg aldri har opplevd tidligere i noen seng. 

Skrevet

Det du beskriver er grunnen til at vi aldri mer skal ha kontinentalseng. Vi har hatt både svane og Jensen kontinentalseng, og har kommet frem til at det har ingenting med merket å gjøre, men selv oppbyggingen av sengen.

Vi har byttet til to enkeltsenger med felles overmadrass, og det løste hele problemet for oss.

Anonymkode: 119ae...06d

Skrevet

Vi har samme problemet, så jeg følger tråden. Har en samboer som sover veldig urolig jeg også, og kjenner godt igjen det du beskriver. Dessverre ingen gode forslag, sove på hvert sitt rom blir jo litt drastisk det også. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det du beskriver er grunnen til at vi aldri mer skal ha kontinentalseng. Vi har hatt både svane og Jensen kontinentalseng, og har kommet frem til at det har ingenting med merket å gjøre, men selv oppbyggingen av sengen.

Vi har byttet til to enkeltsenger med felles overmadrass, og det løste hele problemet for oss.

Anonymkode: 119ae...06d

+1. Brukte kontinentalseng 1 mnd. Aldri igjen. Jeg tror vi ville hatt problemer selv om vi veide akkurat det samme.

Skrevet

Har omtrent det samme oppsettet og vi merker ikke bevegelser fra den andres seng.

Tror den eneste måten dere kan løse dette på er å ha enkle overmadrasser på hver seng og litt avstand mellom sengene. 

Skrevet

Jeg har snakket med en veldig hyggelig Jysk-ansatt, som mente at det oppsettet vi har ikke er heldig. Vi har altså kjøpt to uavhengige kontinentalsenger og satt ved siden av hverandre/klipset sammen. Hun på Jysk mente at man oppnår best resultat om kontinentalsenga er slik den «skal» være, altså med felles mellommadrass. 

Skrevet

Hva tenker dere om å bytte kontinentalsenga til to stk. rammemadrasser som klipses sammen under, og med felles overmadrass? 

Skrevet

Jeg kjenner ikke til problemstillingen, men antar at det er sammenkoblingen mellom de to enkeltsengene som blir for fast, så bevegelser forplanter seg fra den ene senga til den andre. Hva med å prøve en litt mykere sammenbinding enn plastclipsene, eventuelt med et par cm mellom sengene? Det går an å prøve det, i alle fall.

Anonymkode: 376d9...055

Skrevet

Det var et godt tips. Har faktisk tenkt å koble fast beina med strips i hver ende. Det vil vel gjøre det litt «slakkere».

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til problemstillingen, men antar at det er sammenkoblingen mellom de to enkeltsengene som blir for fast, så bevegelser forplanter seg fra den ene senga til den andre. Hva med å prøve en litt mykere sammenbinding enn plastclipsene, eventuelt med et par cm mellom sengene? Det går an å prøve det, i alle fall.

Anonymkode: 376d9...055

Godt tips! Tror jeg prøver og strips på beina i begge ender. Det vil vel gjøre ting litt slakkere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...