AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 Er 37+6 nå, og har en baby som vokser for dårlig. Legen har derfor sagt at jeg burde forsøke å håndmelke litt til å ha med på sykehuset, sånn i tilfelle. Når jeg forsøker å få ut litt melk så kommer det bare tjukk, klissete "gugge" som ikke minner om melk hverken i farge eller konsistens. Er førstegangs, pluss første i både familie og vennegjeng som får barn så har ikke vært rundt babyer siden jeg var rundt 10 år selv så har ikke peiling på hvordan morsmelk skal være. Har lest at det kommer slik råmelk (?), men har sett for meg at det skal være mer rennende uansett, da væsken jeg får ut er mye tykkere i konsistensen Anonymkode: fc831...fbd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 Hmm lurer på hvorfor legen ville du skulle ta ut melka... Har du ikke tenkt å amme når du har født? Det er nok lettere for baby å få melk fra deg, enn fra flaske. Melken burde også være fersk, og råmelk beskytter også deg mot eventuelle infeksjoner. Jeg ville ringt barsel på sykehuset der du skal føde og spurt hva de tenker om å håndpumpe isteden for å amme. Her kan du lese om råmelk: https://ammehjelpen.no/artikkel/126/Ramelk-colostrum Det du beskriver er helt normalt. Anonymkode: 7a175...2f1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Det stemmer at råmelka er tykk og seig. Den melka får barnet ditt når hen blir født, det er så lite volum nå og de dråpene du klarer å få ved håndmelking blir fort «borte». Det finnes gode alternativer hvis barnet ditt er liten av vekst og skulle trenge noe ekstra. Jeg stiller meg veldig undrende til å håndmelke som gravid med tanke på at du venter et barn som ikke har det optimalt. Stimulering av brystvortene kan føre til intense rier som kan være tøft for barnet om det ikke er vitalt. Du har ingen mulighet til å overvåke barnet slik som på sykehuset. Anonymkode: 6391a...2bb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Sånn som jeg forsto det på legen så var det at små barn kan slite med å gripe tak hvis de er for små, sånn at det kan være vanskelig å amme i starten og at jeg derfor burde forsøke å fylle opp 2x10 ml sprøyter som kunne fryses ned frem til fødsel. Har aldri hørt om at det kan fremprovosere rier da, har jo bare hørt på det legen har sagt/tipset om 😮😮 Men jeg vil jo absolutt ikke gjøre noe som kan ende med å være farlig, burde jeg heller droppe hele greia??? Anonymkode: fc831...fbd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Jeg ville ringt jordmor i morgen...dette hørtes litt rart ut. Råmelk er en immunboozter for babyen. Det finnes også morsmelkbank og mulighet for å gi mme mens man venter på melka. Anonymkode: 6aad0...a22 1
Nimneri Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Syns argumentet til legen var dårlig. Har han erfaring med nyfødte? Om babyen har vanskeligheter med å gripe/suge i starten er det jo nesten bedre å håndmelke og gi mat i liten kopp der og da. Magesekken er veldig liten og her er råmelk absolutt det beste for ungen. Men ring å rådhør deg med flere, gjerne de på føde/barsel. 1
Blingblingtahei Skrevet 14. februar 2019 #7 Skrevet 14. februar 2019 Det er da ikke uvanlig at det blir gjort? Synes jeg leser om fler og fler din gjør det der.. Men ja, ring jordmor i morgen å hør 😊
Gjest Albbas Skrevet 14. februar 2019 #8 Skrevet 14. februar 2019 Dette er ikke et uvanlig råd, og begynner å bli mer vanlig. Det er jo for å slippe å gi babyen mme, og er melk babyen skal få i tillegg til all ammingen. Råmelk gis ikke på flaske, men med sprøyte, skje eller kopp. Har man ikke med råmelk i bagasjen og babyen er så liten at den trenger ekstra melk er dessverre mme fort alternativet, så dette er et tiltak for å unngå det og heller kunne gi den det beste som finnes. Siden håndmelking KAN sette i gang rier er det anbefalt å aldri begynne med dette før uke 37, altså før man er i termin. Hvis du er i tvil kan du kontakte legen igjen, eller ammehjelpen. Det er noen ammehjelpere som kan en del om dette. Du kan eventuelt søke på ammehjelpsgruppen også, har sett spørsmålet der flere ganger. Råmelka di høres forøvrig "riktig" ut, og som sagt - det er ikke et uvanlig råd du har fått. Høres ut som du har vært borti en lege som er klar over morsmelkas viktige egenskaper for en nyfødt, og hvor viktig det er å prioritere fremfor mme. Men er du i tvil skal du alltid spørre fagfolk!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #9 Skrevet 14. februar 2019 Jeg syntes det hørtes rart ut. Mye bedre å håndmelke og gi fersk melk hvis baby sliter med å ta tak enn å gi fryst råmelk. Anonymkode: aece1...31f
Gjest Albbas Skrevet 14. februar 2019 #10 Skrevet 14. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syntes det hørtes rart ut. Mye bedre å håndmelke og gi fersk melk hvis baby sliter med å ta tak enn å gi fryst råmelk. Anonymkode: aece1...31f Hvorfor er det mye bedre? Det er ikke sikkert man får ut nok der og da (til at babyen får nok i et måltid), og må supplere med mme. Derfor fint med et lager på forhånd. Dette kommer jo i tillegg til det man håndmelker på sykehuset. For babyer som har behov for mer melk enn "vanlig" er det veldig nyttig, men ikke noe de fleste trenger å tenke på. Står mer her: https://www.laleche.org.uk/antenatal-expression-of-colostrum/
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #11 Skrevet 14. februar 2019 Hadde også liten baby men han tok godt tak med en gang Lykke til TS! Anonymkode: eaabe...cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå