Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bor i kjellerleilighet med 5 vinduet. Det ene vinduet oppfyller kravene, men de 4 andre er det over 1,6 m fra gulv til vinduskarm og det er ikke noe som er festet i veggen sånn at vi kan komme oss ut av vinduene (vet at det er utleier sitt ansvar at noe er skrudd fast i veggen sånn at man lett kommer seg ut når det er mer enn 1 meter til vinduskarmen). I tillegg er det ene vinduet sperret av en del av verandaen til leiligheten over oss. Har prøvd å flytte på den delen, men den rikker seg ikke.

Jeg vil ut av denne leiligheten med en gang. På grunn av dette med rømningsveier, har jeg da lov til å si opp hele leiligheten og flytte samme dag? Sendte melding og skrev at jeg var usikker på om de var lovlige, men fikk ikke noe svar på det og det ble aldri sjekket.

Endret av aanonym11
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, aanonym11 skrev:

Bor i kjellerleilighet med 5 vinduet. Det ene vinduet oppfyller kravene, men de 4 andre er det over 1,6 m fra gulv til vinduskarm og det er ikke noe som er festet i veggen sånn at vi kan komme oss ut av vinduene (vet at det er utleier sitt ansvar at noe er skrudd fast i veggen sånn at man lett kommer seg ut når det er mer enn 1 meter til vinduskarmen). I tillegg er det ene vinduet sperret av en del av verandaen til leiligheten over oss. Har prøvd å flytte på den delen, men den rikker seg ikke.

Jeg vil ut av denne leiligheten med en gang. På grunn av dette med rømningsveier, har jeg da lov til å si opp hele leiligheten og flytte samme dag? Sendte melding og skrev at jeg var usikker på om de var lovlige, men fikk ikke noe svar på det og det ble aldri sjekket.

Snakk med Kommunen og spør om boligen er godkjent for utleie når den er slik den er. Fortell Kommunen om det du forteller her. Er den ikke godkjent for utleie, spør Kommunen om hvordan du skal forholde deg angående flytting uten hensyn til oppsigelsestid.

Anonymkode: b4b1b...3e6

Skrevet
39 minutter siden, aanonym11 skrev:

Se om du finner her, om leilligheten er innenfor kravene https://www.nordan.no/nordan/artikler/produktinfo/134-romningsvei

Skrevet

Rømningsvei Vinduer

• Teknisk forskrift krever sikkerhet ved brann.  Link til TEK10 pr.1.mars 2011
  • Det er visse minimumskrav til åpningens størrelse for at et vindu skal kunne brukes som rømningsvei.
  • I henhold til veiledningen til TEK må vinduet i åpen stilling ha en fri åpning der høyde og bredde til sammen utgjør minst 1,5meter.  Bredden må samtidig være minst 0,5meter og høyden minst 0,6meter.

Rømningsvei Kjellervinduer

• Hvis kjellerrom skal brukes til varig opphold, skal det ha godkjent rømningsvei.
  • I henhold til veiledningen til TEK må vinduet i åpen stilling ha en fri åpning der høyde og bredde til sammen utgjør minst 1,5meter. Bredden må samtidig være minst 0,5meter og høyden minst 0,6meter.
  • Underkanten på rømningsvinduet skal ikke ligge mer enn 1,0 meter over golvet med mindre det er tatt spesielle forholdsregler for å lette rømningen, som f.eks en benk eller lignende, fast montert under vinduet.

Skrevet

Kommunen er nok også glad for å få beskjed om dette, slik at de kan pålegge huseieren å utbedre dette før han får lov til å leie ut denne boenheten igjen (dersom boenheten ikke fyller kravene).

Skrevet

Teknisk forskrift har ikke tilbakevirkende kraft, og utleieboligen er åpenbart bygd etter eldre standard. 

Anonymkode: 27680...5fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...