AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Hei, alderen er ikke på min side (37 nå) og jeg har bare ett barn på litt over halvåret (mannen og jeg har vært sammen halve livet, bare vært trege med å komme i gang, mye «skal bare» først). Så nå vil jeg da gjerne ha tvillinger. Vet at tvillingfødsler er større risiko enn bare ett og vet det ikke kan «bestilles», men har tenkt å høre med gynekologen min her. For førstemann måtte vi gjennom en runde med letrozol og provera først, men det holdt med den ene runden. Har lest hvordan man «får tvillinger» og det som høres mest sannsynlig ut er prøverør, men dette er veldig omstendelig og ikke en selvfølge når man i teorien kan få egne selv. Har noen høre om noe slikt har blitt innvilget eller «fått lov» av gynekolog til dette? Altså få hjelp til å øke sjangsen ved mer hormoner - for eksempel fått økt dose av sånn type piller jeg gikk på ved førstemann? Anonymkode: 329cb...9df
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, alderen er ikke på min side (37 nå) og jeg har bare ett barn på litt over halvåret (mannen og jeg har vært sammen halve livet, bare vært trege med å komme i gang, mye «skal bare» først). Så nå vil jeg da gjerne ha tvillinger. Vet at tvillingfødsler er større risiko enn bare ett og vet det ikke kan «bestilles», men har tenkt å høre med gynekologen min her. For førstemann måtte vi gjennom en runde med letrozol og provera først, men det holdt med den ene runden. Har lest hvordan man «får tvillinger» og det som høres mest sannsynlig ut er prøverør, men dette er veldig omstendelig og ikke en selvfølge når man i teorien kan få egne selv. Har noen høre om noe slikt har blitt innvilget eller «fått lov» av gynekolog til dette? Altså få hjelp til å øke sjangsen ved mer hormoner - for eksempel fått økt dose av sånn type piller jeg gikk på ved førstemann? Anonymkode: 329cb...9df Nei det gjør de ikke fordi det er forbundet med høyere risiko for barna og for mor. Anonymkode: c1a87...e13 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Alle gynekologer er svært opptatt av at du IKKE skal få tvillinger som resultat av behandling de har satt i gang. Jeg fikk også letrozol , og selv om letrozol egentlig ikke er kjent for å øke risiko for tvillinger (det var den forrige brukte medisinen pergotime som nå er ute av produksjon som var «verstingen»..) så åkket gynekologen seg og var veldig streng på at jeg ikke skulle få for høye doser letrozol da det kunne forårsake at flere egg løsnet . Anonymkode: 94943...1b4
Gjest Albbas Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Dette kan du bare glemme i Norge, til og med ved IVF. Man ønsker å unngå tvillinger ved IVF i Norge også, så det er bare ved lav kvalitet på befruktede egg eller etter mange mislykkede forsøk man godkjenner å sette inn mer enn ett egg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Letrozol gir som regel kun ett modent egg. Så sjansen for tvillinger er ikke så mye større. Da må dere dra til utlandet hvor det oftere settes inn flere egg. Og selv med flere egg så er det langt fra ofte at begge/alle eggene fester seg. Selv fikk jeg satt inn to egg tre av fire innsettinger, begge eggene festet seg på siste forsøk og ble til tvillinger. Hos veldig mange er det bare ett egg som utvikler seg videre. Anonymkode: 4e83e...199
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Du vil gjerne få valget om 2 egg inn ved privat ivf i din alder, men vi fikk beskjed om at 2 egg inn ga 25 sjanse for tvillinggraviditet om man ble gravid. Det er en høy pris om du egentlig ikke trenger ivf, du blir ikke nødvendigvis gravid på 1 forsøk eller en 3-pakk, og sjansen for at det blir tvillinger er altså mye mindre enn for 1 barn. Fordelen kan være mulighet for frys om du får flere embryoer av god kvalitet, som kan settes inn ved ønske om en senere graviditet. Da slipper du (og ikke minst fostrene) risikoen ved tvillingsvangerskap. Anonymkode: faed6...c29
Perelandra Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #8 Skrevet 18. februar 2019 IVF-behandling er helt j@@@lig, det er dyrt, og det garanterer ikke tvillinger. Nyt den du har og den/de du kanskje får. Anonymkode: 08b18...ad7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå