Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleiestudent på første året, og ser etter sommerjobb/deltidsjobb. Jeg jobber allerede på et sykehjem, og har jobbet der siden august 2018, men ønsker å gjøre noe annet. Jeg ser at det er en del sykehusjobber/DPS jobber ute på finn, og ser at studenter kan søke, men det spørres hovedsakelig om de som har fullført fjerde semester/sykehuspraksis/psykiatrisk praksis. Er jeg helt på jordet om jeg søker? Kommer jeg til å klare en sånn jobb uten mye erfaring? 

Anonymkode: 3d1cb...c38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare søke, men det foretrekkes de som har kommet lengre fordi det krever en del mer. 

Jeg fikk selv jobb på sykehus i 3. Semester og følte da at det gikk fint. Ser nå hvor lite jeg egentlig kunne. Jeg gjorde nok en god jobb pleiemessig, men det kreves en del mer når man går alene ned en sykepleier på x antall sykehuspasienter.

Anonymkode: faba3...7a6

Skrevet

Ja, er redd jeg ikke skal mestre den faglige biten, selv om jeg kjenner meg trygg på pleie og omsorg. TS

Skrevet
På 13.2.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Ja, er redd jeg ikke skal mestre den faglige biten, selv om jeg kjenner meg trygg på pleie og omsorg. TS

Du vil trenge mye opplæring i utførelse av prosedyrer og jeg tenker meg at de vil gjerne ha noen som har det i bånn sånn at du kan bidra fra dag 1. Anbefaler å vente til sykehuspraksis før du søker annen type jobb. 

Anonymkode: bec6e...e31

Skrevet

Du taper ikke noe på å søke, men det er opp til de som ansetter folk om de vurderer deg som kvalifisert. På steder med få søkere er det størst sjanse. Det finnes førsteårsstudenter som får jobb på sykehus, men det kommer an på både hvilke oppgaver som skal løses og hvilke søkere de har å velge mellom. 

Anonymkode: 4be05...aa3

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har bestemt meg for å vente til neste sommer før jeg søker jobb på sykehus/psykiatrisk. 

Skrevet

Jeg fikk jobb på somatisk avdeling på sykehus i Oslo ved begynnelse av andre semester. Som pleieassistent/sykeleierstudent. Veldig fin arbeidserfaring å ha med seg videre i studiet og når jeg var ferdig. Er ikke noe i veien for å søke, så ser du om du blir innkalt til intervju. 

Anonymkode: 7445e...198

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent og fikk tilbud om sommerjobb/timevikarstilling på medisinsk avd fra sommeren, men takket nei da jeg ikke føler jeg "har noe" å gjøre der enda, samt at det fratar meg mulighet for å kunne ha praksis der når vi skal ha sykehuspraksis. Men absolutt mulig, flere i klassen min som jobber på sykehuset som assistenter. 

Anonymkode: a7fe1...0e6

Skrevet

Jeg tenkte også på det med at man da ikke får ta praksis på stedet man allerede jobber, så velger å utsette det ett år 😊 Jeg trives jo greit på jobb, og tenker at når praksis er over så blir det ikke så voldsomt mye sykehjem lenger 😂 TS 

Skrevet
På 13.2.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er sykepleiestudent på første året, og ser etter sommerjobb/deltidsjobb. Jeg jobber allerede på et sykehjem, og har jobbet der siden august 2018, men ønsker å gjøre noe annet. Jeg ser at det er en del sykehusjobber/DPS jobber ute på finn, og ser at studenter kan søke, men det spørres hovedsakelig om de som har fullført fjerde semester/sykehuspraksis/psykiatrisk praksis. Er jeg helt på jordet om jeg søker? Kommer jeg til å klare en sånn jobb uten mye erfaring? 

Jeg har jobbet på et DPS som spl.student og som sykepleier. Noe  spesielt du lurer på ?

Skrevet

Grunnen til at de helst ønsker studenter som har fullført tredje semester er at de kan gjøre flere praktiske ting, slik som å dele ut medisiner. De er mye strengere på dette i sykehus. Det er ikke rart hvis du søker, og jeg ville ha gjort det hvis jeg var deg da sykehuserfaring teller mer enn sykehjemserfaring når du senere søker andre jobber på sykehus. I tillegg er det lettere å få slike stillinger der de ønsker studenter på høyere årskull når du allerede har en fot innenfor. 

Anonymkode: 0de27...733

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også på det med at man da ikke får ta praksis på stedet man allerede jobber, så velger å utsette det ett år 😊 Jeg trives jo greit på jobb, og tenker at når praksis er over så blir det ikke så voldsomt mye sykehjem lenger 😂 TS 

Så når du er ferdig med sykehuspraksis så er du for fin og flink til å jobbe på sykehjem? For en forkastelig holdning. Jeg jobber på sykehus og hos oss hadde du ikke fått jobb før du var ferdig med sykehuspraksis, du kan for lite før det. Vi rekrutterer studenter til å jobbe hver tredje helg og om sommeren fra de som er i praksis, de som får gode tilbakemeldinger tilbys jobb. 

Anonymkode: e4944...9c4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så når du er ferdig med sykehuspraksis så er du for fin og flink til å jobbe på sykehjem? For en forkastelig holdning. Jeg jobber på sykehus og hos oss hadde du ikke fått jobb før du var ferdig med sykehuspraksis, du kan for lite før det. Vi rekrutterer studenter til å jobbe hver tredje helg og om sommeren fra de som er i praksis, de som får gode tilbakemeldinger tilbys jobb. 

Snakk om å legge negative ord i munnen på noen, jeg har da aldri sagt at jeg blir for fin for å jobbe på sykehjem. Men jeg har jobbet 1-4 dager i uken på et sykehjem siden august, og er nå i praksis på et annet sykehjem som vil si at jeg jobber med dette 6-7 dager i uken. Det er klart det er lov å ønske å prøve noe annet da, og det har lite med pasientene og oppgavene å gjøre, for jeg trives med jobben.

Men jeg kan ikke legge skjul på at arbeidsmiljøene på disse stedene er preget av mye sykdom, mye intriger, mange pleiere som "driter" i pasientene, sjefer som ikke vil endre på noe og altfor lite bemanning selv når alle er på jobb. Men som sagt så føler jeg selv at jeg kanskje ikke har nok faglig erfaring til å jobbe et annet sted enda, så jeg tror derfor at jeg venter til neste år med å søke. 

Hilsen TS

Skrevet
12 timer siden, Serafin skrev:

Jeg har jobbet på et DPS som spl.student og som sykepleier. Noe  spesielt du lurer på ?

Jeg lurte egentlig bare på om en gjennomsnittlig førsteårsstudent har nok erfaring/kunnskap til å jobbe på feks et DPS? Eller om det er lurt å vente til andreåret. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvorfor jobber ikke du på sykehjem da? 

• Liker 1
Skrevet

Vel, hvorfor jobber ikke du på sykehjem da? 

Fordi jeg ble syk av å jobbe tredelt turnus på femtende året, og på sykehuset ble jeg tilbudt en stilling der jeg ikke trenger å jobbe natt. For øvrig ts er det både lav bemanning, høyt sykefravær, intriger og dårlig ledelse de fleste steder i helsevesenet, så det er ingen endring der mellom sykehjem og sykehus. 

Skrevet

Fordi jeg ble syk av å jobbe tredelt turnus på femtende året, og på sykehuset ble jeg tilbudt en stilling der jeg ikke trenger å jobbe natt. For øvrig ts er det både lav bemanning, høyt sykefravær, intriger og dårlig ledelse de fleste steder i helsevesenet, så det er ingen endring der mellom sykehjem og sykehus. 

Ja, du virker jo som en solstråle. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 17.2.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte egentlig bare på om en gjennomsnittlig førsteårsstudent har nok erfaring/kunnskap til å jobbe på feks et DPS? Eller om det er lurt å vente til andreåret. 

Nå spør du egentlig om min personlige mening, da. Ikke  helt objektivt det da, sammenliknet med hva en arbeidsgiver ser etter. Tenker at bør gå siste året på sykepleien slik at du har noe kunnskap og erfaring med deg når du søker jobb i psykiatrien. Og hvis du begynner å jobbe og ta vakter i psykiatrien  som vikar i det siste året  som sykepleierstudent kan du jo lett få sommerjobb der som nyutdannet sykepleier.

Endret av Serafin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...