Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et ønske om å studere geologi, men vegrer meg litt på grunn av jobbmuligheter. Er det noen geologer her som kan si litt om arbeidsmarkedet? Fikk du lett jobb etter utdanning (kanskje mest relevant å få svar fra noen som nylig er ferdigutdannet)? Hvor studerte du? Likte du studiet? 

Takker for svar! 

Anonymkode: 1389e...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber med en del geologer. Det er litt tøffere nå på grunn av nedgangen i oljebransjen, men flere finner jobber andre steder, f.eks i forbindelse med bygging av tunneler og store konstruksjoner. 

Anonymkode: 19382...093

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en med master i geologi, hans fordypning var innen olje. Han fikk ingen napp etter å ha sendt en over 100 søknader ett år så valgte han å ta en ny mastergrad som gir lettere jobbutsikter..

Anonymkode: 6cb1c...ed6

Skrevet

Min mann er geolog og gikk arbeidsledig i noen år før han fikk fast jobb. Det ordner seg alltid til slutt.

Anonymkode: c03ea...ce9

Skrevet

Hei,

Jeg er geolog, og vil si at det var vanskelig for et par år siden men at markedet nå er på vei tilbake. Det er også færre som utdanner seg nå, og færre om jobbene. Vi var 5 stk som tok master i mitt felt (veldig spesialisert) for to år siden, og alle har fått jobb. 

Det å få jobb avhenger litt om hvilken retning du går. Om du tar bachelor er det betydelig vanskeligere nå (sammenlignet med før oljekrisen) å få jobb. Kjenner ingen som har fått dette til. Dersom du da tar master som krever mye lab-arbeid så kvalifiserer du til andre jobber som krever lab. Jobber du med modellering er du kvalifisert for det, miljø rettet kan du gå inn i rådgiver stillinger i konsulent firma, osv. Oljen er kun ett felt du kan søke i, men her er det også mange som søker.

Jeg har opplevd at det er mange muligheter som geolog innenfor mitt felt, men dersom du går videre med master er det lurt å tenke litt "samfunnsnytte". Få kunnskap om ting som du kan relatere til andre problemstillinger en akkurat det du studerer. Oppgaven kan handle om veldig spesifikke problemstillinger, og da er det viktig å velge noe du kan bygge videre på i arbeidslivet. 

Håper dette hjelper :)

Anonymkode: 1d9d1...8d6

• Liker 1
Skrevet

Og igjen, 

Studerte i Bergen. Hadde det veldig gøy her. Godt opplegg for å møte nye studenter og fokuserer på inkludering og å hindre frafall. Fullførte masteren for to år siden og hadde relevant jobb før eg var ferdig utdannet.

:)

Anonymkode: 1d9d1...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...