Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp mitt andre barn, og var fast bestemt på at denne gangen så skulle vi introdusere smokk tidlig. Det hadde seg slik at jeg ble smokk for første barnet, og det var helt forferdelig og ikke noe jeg ønsker å gå gjennom igjen. Det første året var fullstendig pyton, hovedsaklig på grunn av at jeg ammet natt og dag, spesielt natt, hele det første året. Hun nektet tutt og flaske.

Nå prøvde vi med smokk allerede på sykehuset, men jeg ble liksom så usikker når jeg skulle gi ham smokken? Vil jo bare amme ham hver gang han lager lyd, for jeg føler det er det han vil, og om jeg gir smokk føler jeg liksom at det blir som «nei du får ikke mat/ mamma nå». NÅR gir man smokken? Han er ikke særlig interessert han heller, men har ved et noen anledninger suttet på den en stund. Kan gå hele dager uten smokk, og om nettene er det kun pupp som gjelder. Ofte spytter han ut smokken, eller nekter å i det hele tatt ta den. Noen ganger brekker han seg.

Vi har tutter fra mam, nuk, trøst, avent soothies og flere.

nå vil jeg introdusere smokk for fullt før det er for sent. Jeg vil virkelig prøve det jeg kan for å få ham til å nøye seg med smokken slik at ikke jeg må ligge med puppene ute hver natt (jeg sover kun godt på magen med puppene innpakket). Så, hva er deres beste tips til å lære barnet å ta smokk?

Anonymkode: 03361...964

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke prøve å gi smokken når barnet er sultent. Min tar kun smokk dersom han er overtrøtt og trenger noe for å finne roen. Dette er gjerne i vogna hvis han våkner midt under en lur. Han tar ikke smokk på natta når han våkner for å spise, men han slipper puppen når han er ferdig og bruker sånn sett ikke meg som smokk. 

Men du sier du ikke vil ligge med puppene ute hver natt, babyen må da spise selv om du gir smokk? Jeg og ammer hver 2. til 3. time gjennom hele dagen, men er det så uvanlig da?

Anonymkode: 50dbb...348

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke prøve å gi smokken når barnet er sultent. Min tar kun smokk dersom han er overtrøtt og trenger noe for å finne roen. Dette er gjerne i vogna hvis han våkner midt under en lur. Han tar ikke smokk på natta når han våkner for å spise, men han slipper puppen når han er ferdig og bruker sånn sett ikke meg som smokk. 

Men du sier du ikke vil ligge med puppene ute hver natt, babyen må da spise selv om du gir smokk? Jeg og ammer hver 2. til 3. time gjennom hele dagen, men er det så uvanlig da?

Anonymkode: 50dbb...348

Ja jeg kan såklart fint amme om nettene, men om jeg blir smokken så må jo puppene ligge ute hele natta istedet for bare i spiseøktene :) 

Anonymkode: 03361...964

Skrevet

På barsel sa de til meg at jeg ikke bør gi smokk før jeg klarte å se forskjell på når han er sulten og når han bare trenger å sutte. Mener og at babyen bør ha fått dreisen på amminga/sugetak 🙂

• Liker 2
Skrevet

Min får smokk når han skal sove, og etter han har spist hvis han sutrer litt :) enormt sugebehov det lille knøttet. Vi prøvde forresten mange forskjellige, og i begynnelsen (fra 4-5 uker begynte vi vel), tok han de bare i få sekunder. Men vi fortsatte å gi den til han. Nå er den uunnværlig☺️

Skrevet

Har gitt smokk hver dag i tre mnd, men hun klarer ikke holde den inne.. Prøvd sikkert 6 forskjellige typer. Tror ikke alle barn får det til :)  Hun brekker seg og har ikke «teknikken» for å suge og holde den i munnen. 

Anonymkode: ff439...907

Skrevet

Min tok smokk før, også kom første økedøgna hvor han blankt nektet og etter det har han ikke villet hatt. Han skjønner ikke hva han skal gjøre tror jeg for hver gang vi gir så tygger han på den i stedet og dytter den ut med tunga.. Det samme gjør han med tommelen sin, er kun puppen han suger på. Så har ingen råd, men ønsker det selv. Vurderte å prøve sukkervann på sutten, men det er liksom teknikken han mangler.. 

Skrevet

Bare gi smokk ved soving eller etter amming. 

I starten måtte vi holde inn inne smokken mye før de tok den. Foreldrene mine klarte ikke å sette inn smokken fordi de var for forsiktige.  Etter kort tid tok de smokken umiddelbart 

Mine bruker og brukte smokk hovedsakelig ved innsovning, ble ofte spyttet ut i søvne.

Anonymkode: 52850...327

Skrevet

Vi prøvde en stund med smokk, men det ble aldri noe han fikk tak på. Han ville mye heller ha tommeltotten. Ikke alle barn vil ha smokk:)

Skrevet

Bare å kline inn smokken med nugatti så sitter den som støpt.

Anonymkode: fffdc...a05

Skrevet

Tenk at smokken skal brukes til søvn, så putt den inn når han skal sove etter rett etter amming da de kan bli døsige. Så forbinder de den med søvn etterhvert!

• 1 år senere...
Skrevet
På 14.2.2019 den 9.16, meelissa skrev:

Min får smokk når han skal sove, og etter han har spist hvis han sutrer litt :) enormt sugebehov det lille knøttet. Vi prøvde forresten mange forskjellige, og i begynnelsen (fra 4-5 uker begynte vi vel), tok han de bare i få sekunder. Men vi fortsatte å gi den til han. Nå er den uunnværlig☺️

Hvor lang tid tok det før han likte smokken og tok den uten problem? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...