Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass er det detaljstyring fra ledelsen. Ukentlige møter hvor vi legger frem planer, undervisningsmetoder, pensum, hva elevene gjør feil, hva vi gjør med det og så videre.  Det er en liten skole, og jeg kjenner at jeg trives utrolig godt med alt annet, både elever og kollegaer, men nå har jeg vært lærer i tre år, og kjenner at jeg trenger mer frihet. Er gresset grønnere på andre siden? Eller er dette noe man må regne med når man er lærer? 

Jeg har tidligere vært butikksjef, og har fortsatt ikke klart å venne meg til dette. 

Anonymkode: 04479...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, sånn holder vi ikke på der jeg jobber. Vi har selvfølgelig møter hvor vi snakker didaktikk, utviklingsområder og lignende, men det er på et overordnet nivå. Hver lærer styrer sitt fag i klasserommet, og mindre team jobber rundt elevene. 

Anonymkode: f7829...383

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn holder vi ikke på der jeg jobber. Vi har selvfølgelig møter hvor vi snakker didaktikk, utviklingsområder og lignende, men det er på et overordnet nivå. Hver lærer styrer sitt fag i klasserommet, og mindre team jobber rundt elevene. 

Takk for svar. Jobber du på en stor skole? 

TS

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass er det detaljstyring fra ledelsen. Ukentlige møter hvor vi legger frem planer, undervisningsmetoder, pensum, hva elevene gjør feil, hva vi gjør med det og så videre.  Det er en liten skole, og jeg kjenner at jeg trives utrolig godt med alt annet, både elever og kollegaer, men nå har jeg vært lærer i tre år, og kjenner at jeg trenger mer frihet. Er gresset grønnere på andre siden? Eller er dette noe man må regne med når man er lærer? 

Jeg har tidligere vært butikksjef, og har fortsatt ikke klart å venne meg til dette. 

Jobber på en barneskole med 400 elever, 2- og 3-parallell. Jeg vil si lærerne hos oss har relativt stor metodefrihet. Vi skal ha planlagt undervisningen, helst en uke i forkant (da har vi ukeplanen ferdige, slik at det er laget en plan for uka, både når det gjelder arbeid på skolen og lekser). Vi diskuterer selvsagt på overordnet plan i plenum, men detaljene skjer på team- eller individnivå. 

Anonymkode: 0978d...695

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på en barneskole med 400 elever, 2- og 3-parallell. Jeg vil si lærerne hos oss har relativt stor metodefrihet. Vi skal ha planlagt undervisningen, helst en uke i forkant (da har vi ukeplanen ferdige, slik at det er laget en plan for uka, både når det gjelder arbeid på skolen og lekser). Vi diskuterer selvsagt på overordnet plan i plenum, men detaljene skjer på team- eller individnivå. 

Det var slik jeg så for meg at det ville være før jeg ble lærer selv. Kanskje jeg må over i en større skole. 

TS

Skrevet

Lærer i vgs her. Bestemmer alt selv. Så lenge elevene får opplæring innenfor læreplanen er det ingen som legger føringer eller bestemmer noe rundt min undervisning.  

Stor skole 1300 elever ca.

Hadde ikke orket den detaljsyringen det høres ut som du opplever...

Skrevet (endret)

Hos oss har vi stor frihet.  Vi har et årshjul, hvor spesielle ting som angår hele skolen, står. Ellers står trinnlærere ganske fritt hvordan vi legger opp undervisning.  Jeg planlegger mine egne fag,  og de andre lærerne planlegger sine fag.  Vi har planlegging på trinn en gang i uka, hvor vi diskuterer elever og undervisning. 

Vi er en barneskole med 350 elever.

Endret av tirben
  • Liker 1
Skrevet

Dette er ikke normalt, dere har nok feil rektor ..

Ulempen med å jobbe i det offentlige er stillingsvernet for feile arbeidstakere

Anonymkode: 83256...f5c

Skrevet

Jeg er på liten skole på landet, 150 elever på 1-10 skole. Vi har all metodefrihet! Det du har høres sykt ut. Ville nok ha tatt det opp på et vis og prøvd å fått en forandring. De har ingen lov til å tvinge lærerene til slikt, og de kan i hvert fall ikke ha mer møter enn det dere skal ha til Teammøte og felles personalmøte. 

Anonymkode: 95c9b...f0d

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ha vurdert å bytte til en annen skole, hvis det er en mulighet for deg. Evt ta det opp med ledelsen.

Anonymkode: bba11...e36

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på liten skole på landet, 150 elever på 1-10 skole. Vi har all metodefrihet! Det du har høres sykt ut. Ville nok ha tatt det opp på et vis og prøvd å fått en forandring. De har ingen lov til å tvinge lærerene til slikt, og de kan i hvert fall ikke ha mer møter enn det dere skal ha til Teammøte og felles personalmøte. 

Ledelsen har styringsrett på tiden du tilbringer på jobb. I teorien betyr det at ledelsen kan bestemme hva du skal gjøre, også når du ikke har undervisning. De KAN legge flere møter enn «vanlig» (hos oss har vi 1-1,5 t teammøte og 2 timer fellesmøte i uka), så lenge det er innenfor lærernes bundne tid. Om det er lurt, og om det er god tidsbruk er en annen sak. 

Skrevet

Jobber på en liten skole (fådelt). Jeg styrer alt selv i mine fag. Vi har ikke team heller da vi er så få. Alle lærerne underviser på alle trinn. Her er det veldig stor frihet! Vi har en del dager i løpet av året der hele skolen gjør ting sammen (aktiviteter ute skoleavis, juleverksted osv..), og da må vi selvfølgelig forholde oss til det. Ellers så diskuterer vi (oss lærere) gjerne utfordringer elevene har og hvordan vi evt. kan løse de. Har vært innom noen skoler, og jeg har aldri hørt om lærere som opplever det du gjør. 

Anonymkode: 4d2b1...b7a

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Da ser det ut til at jeg må se meg om etter noe nytt. Bare synd at jeg trives så godt med alt annet. 

• Liker 1
Skrevet
On 2/13/2019 at 11:22 PM, AnonymBruker said:

Ledelsen har styringsrett på tiden du tilbringer på jobb. I teorien betyr det at ledelsen kan bestemme hva du skal gjøre, også når du ikke har undervisning. De KAN legge flere møter enn «vanlig» (hos oss har vi 1-1,5 t teammøte og 2 timer fellesmøte i uka), så lenge det er innenfor lærernes bundne tid. Om det er lurt, og om det er god tidsbruk er en annen sak. 

Nå vet jeg ikke reglene for hvor lange møtene kan være men jeg vet at de kan IKKE si at du skal gjøre sånn og sånn undervisningen. Du er din egen sjef sånn sett, men du har en arbeidsgiver. Vi har et profesjonsetisk ansvar og skal ha tillit til at vi planlegger gode opplegg. 

Skrevet

Hun jeg har møter med fra ledelsen kaller det "veiledning". Det er sannsynligvis godt ment. Jeg får kommentarer som "du har for ofte prosjekter," "du burde bruke mer tid på grammatikk", "du må slutte å fortelle elevene om deg selv" og "du må slutte å holde armene i kors". Alle lærerne får denne typen veiledning ikke bare jeg. Jeg er helt innforstått med at ledelsen kan gi de oss til andre arbeidsoppgaver enn bare undervisning. 

-TS

Skrevet

Hun jeg har møter med fra ledelsen kaller det "veiledning". Det er sannsynligvis godt ment. Jeg får kommentarer som "du har for ofte prosjekter," "du burde bruke mer tid på grammatikk", "du må slutte å fortelle elevene om deg selv" og "du må slutte å holde armene i kors". Alle lærerne får denne typen veiledning ikke bare jeg. Jeg er helt innforstått med at ledelsen kan gi de oss til andre arbeidsoppgaver enn bare undervisning. 

-TS

:sjokkbla:

Der hadde jeg sluttet fort som fy! 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

:sjokkbla:

Der hadde jeg sluttet fort som fy! 

Høres ikke ut som at dette er normalen, nei. Det er min første jobb som utdannet lærer, så jeg var litt usikker på hva jeg skulle forvente. 

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

-TS

Nei vet du hva! Det der er bare sykt. Hadde noen som helst forsøkt å fortelle meg hvordan jeg skulle undervise (og jeg ikke gjorde noe galt) hadde det klikket for meg. Det er så frekt. 

Du må nesten bare se deg om etter noe nytt tror jeg, det ser ut som om det er gjennomsyret på den arbeidsplassen. 

Glad jeg har tillit på min arbeidsplass! Jeg får råd og støtte når jeg trenger det, men ingen står over meg og tvinger meg til noe. Og det med å fortelle om seg selv, for en god måte å bygge relasjoner på!

• Liker 1
Skrevet
På 17.2.2019 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke reglene for hvor lange møtene kan være men jeg vet at de kan IKKE si at du skal gjøre sånn og sånn undervisningen. Du er din egen sjef sånn sett, men du har en arbeidsgiver. Vi har et profesjonsetisk ansvar og skal ha tillit til at vi planlegger gode opplegg. 

Jeg siktet først og fremst til møtene. Ledelsen kan mene mye om mangt, og de kan si noe om hvilken metode de mener man skal bruke. Men, som sagt, hvor lurt det er er en helt annen diskusjon. En ledelse som ikke har tillit til at man gjør jobben på en tilfredsstillende måte uten at de går inn og detaljstyrer omtrwnt ned på hvilke ord du sier, ville ikke vært en ledelse jeg hadde orket å jobbe for. En annen ting er at ledelsen prioriterer å bruke tid på det. Skoler er ikke bortskjemt med lederressurs akkurat. 

Skrevet

Det høres merkelig ut. Slik detaljstyring gjøres vel bare med lærere som er skikkelig udugelige. Kanskje de mener du sliter i jobben? Ser ikke helt for meg at alle lærerne på skolen blir behandlet sånn, og at det ikke har blitt opprør og dårlig stemning. 

Anonymkode: 4899b...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...