Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elever i den videregående skole kan i dag skulke 10% og fortsatt få godkjent. Likevel klages det fordi man mener man skal få være ENDA mer borte fra skolen uten gyldig fravær.

Jeg mener utdanningen også skal være en forberedelse til yrkeslivet. Først og fremst for å lære seg fagstoffet, men også lære seg å ta ansvar for sine plikter.

Spørsmålet er derfor; bør det lovpålegges alle arbeidsgivere å tillate inntil 10% ugyldig fravær hos sine ansatte? Dvs. at de ikke kan trekke dem i lønn eller iverksette sanksjoner før ugyldig fravær overstiger 10% (dvs. ca. 25 dager for de fleste arbeidstakerne). Gyldig fravær som sykefravær og velferdspermisjon skal selvsagt holdes utenom dette. Dette tror jeg vil være hensiktsmessig og da vil yrkeslivet være mer "samkjørt" med skolene, slik at forberedelsene blir mer reelle.

Dette vil helt klart være til fordel for de svakeste i samfunnet, og man unngår dermed å "stenge" folk ute fra arbeidslivet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bK0xyq/elever-og-rektor-firkantet-fravaersgrense-stenger-elever-ute

Anonymkode: b0019...eb7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bare ha 24 egenmeldinger i året da. 

Anonymkode: d6d0d...23a

• Liker 7
Skrevet

Er jo alt 24 egenmelding om du jobber IIA-bredeift.

Anonymkode: 09d87...129

• Liker 1
Skrevet

Det kan da vel ikke forlanges at arbeidsgiverne skal tillate ugyldig fravær?? tenk så dyrt det blir for bedriftene da

Anonymkode: f4920...834

• Liker 2
Skrevet

Vel,

aldersgruppen på vgs og senere i yrkeslivet er forskjellig. Når man er 16/17-19/20 (ca) er man mye mer sårbar mentalt og har ikke den samme forventede robustheten som voksnere mennesker har. Man er mer utsatt for deperesjon og andre psykiske sykdommer,mye større behov for søvn, mental "ommøbelering" fra ungdom til voksen, samt. at mange tar førerkortet og lignende.

Grunnen for fraværet er altså annerledes enn de i "voksne jobber" som er etablerte i arbeidslivet som har fravær pga forkjølelse og evt mentale sykdommer. Men med mentale sykdommer i arbeidslivet har man krav på sykemelding og da utbetalinger gjennom nav når sykedagene er brukt opp. 

Jeg tenker at sålenge man kan stille på eksamen/tentamen/prøver/fremføringer/ol. så bør det være godt nok med ca 70% oppmøte i hvert enkelt fag. Fordi man skal lære seg å bruke tiden fornuftig. For min del f.eks så lærte jeg omtrent ingenting i timene, men hadde 100% oppmøte. Jeg satt altså 8 timer hver dag+2 timer reisevei med buss hvor jeg leste+4 timer etter skolen hver dag å leste fag. Hadde allikevel glede av å møte opp i form av å kunne stille lærer spørsmål, ha venner og sosialt i friminuttene. 

Skolesystemet er ikke for alle, og det må vi innse. Men noe oppmøte synes jeg det må være, ellers blir det for lett å skulke unna alt. Men å ha en buffer for fravær, typ. omgangssjuka, forsove seg pgs søvnvansker osv tror jeg hadde vært nyttig. 

Jeg sitter ikke på noen fasit, men jeg er ganske sikker på at dagens ordning ikke er optimal. 

• Liker 1
Skrevet

Ugyldig fravær høres dyrt og ustabilt ut. Hvorfor i all verden gi folk 25 dager ekstra fri til samme lønn? Fri som de tar helt uplanlagt, og vil gå utover alt av planlegging på jobb?

• Liker 1
Skrevet

Det er allerede fraværsgrense i arbeidslivet. Egenmeldinger kalles det. På samme måte som på vgs, telles ikke sykemelding med i fraværsgrensen og er såkalt gyldig fravær.

Anonymkode: 34ef2...c63

• Liker 8
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare ha 24 egenmeldinger i året da. 

Anonymkode: d6d0d...23a

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo alt 24 egenmelding om du jobber IIA-bredeift.

Anonymkode: 09d87...129

Det er gyldig fravær. Dette er snakk om UGYLDIG fravær, tilsvarende som i skolen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gyldig fravær. Dette er snakk om UGYLDIG fravær, tilsvarende som i skolen.

Nei, det blir det samme. Det er fravær som man ikke trenger legeerklæring/sykemelding for. 

Anonymkode: 4c62b...1a4

• Liker 5
Skrevet

Ugyldig fravær i arbeidslivet blir du trukket i lønn for og vil trolig få en advarsel. 3 advarsler og man kan få sparken. Man kan også bli fratatt retten til å bruke egenmeldinger ved misbruk av egenmeldinger, så storebror ser deg i arbeidslivet også. 

Anonymkode: fd927...ad3

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir det samme. Det er fravær som man ikke trenger legeerklæring/sykemelding for. 

Men hvis det er egenmelding, må man faktisk være syk. Hvis ikke er det ugyldig fravær, og det fører fort til at man får sparken. Lenge før 10%(!) er nådd. På videregående er det bare fravær, uavhengig av grunn. Du kan være syk, du kan være i Syden, du kan være i senga og ikke gidde stå opp. Har ingen betydning. 

Mao stor forskjell. 

Anonymkode: be448...42f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er egenmelding, må man faktisk være syk. Hvis ikke er det ugyldig fravær, og det fører fort til at man får sparken. Lenge før 10%(!) er nådd. På videregående er det bare fravær, uavhengig av grunn. Du kan være syk, du kan være i Syden, du kan være i senga og ikke gidde stå opp. Har ingen betydning. 

Mao stor forskjell. 

Nei, det må man jo ikke. 

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må man jo ikke. 

Selvsagt må man være syk for å  bruke egenmelding på lovlig vis.

Det er derimot tillitsbasert,  og det går jo an å jukse, men det er altså svindel.

Arbeidsgiver har for øvrig anledning å ta stikkprøver for å sjekke at den ansatte faktisk er syk. Finnes eksempler på som barn blitt tatt i juks og mistet jobben.

Det jeg tenker på er å tillate 10 prosent ytterligere fravær som er ubegrunnet/ugyldig. Dette for å samkjøre utdanning og yrkesliv. Hvis man skal akseptere 10 prosent ugyldig fravær på skolen, er det på sin plass at dette også kan innføres i yrkeslivet.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du absolutt vil gjøre yrkesliv og skole identisk er det mer logisk å forby i ugyldig fravær i skolen. Så innføre egenmelding - og vips har du på papiret samme løsning som i dag, men det er jo greit å sløse litt med ressurser for å endre ordbruken, er det ikke? 

Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på skole og arbeid: På skolen går det bare utover deg selv hvis du er borte uten gyldig grunn. I arbeidslivet går det utover arbeidsgiver som må sette inn en vikar, kollegaer som får større arbeidsmengde, aktører bedriften er knyttet opp mot som kanskje får et dårligere produkt. Du har ansvar for andre enn deg selv.

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er derfor; bør det lovpålegges alle arbeidsgivere å tillate inntil 10% ugyldig fravær hos sine ansatte? Dvs. at de ikke kan trekke dem i lønn eller iverksette sanksjoner før ugyldig fravær overstiger 10% (dvs. ca. 25 dager for de fleste arbeidstakerne).

Nei. Helt idiotisk. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, du kan ikke sammenligne skole og arbeid. I næringslivet blir du som oftest belønnet på resultater, ikke på oppmøte. 

Anonymkode: 4d9c1...afe

Skrevet

Du kan ikke ha 10 % ugyldig fravær i skolen, men 10 % UDOKUMENTERT. Det blir jo egentlig det samme som egenmelding. Ingen krav til hvor syk du må være osv. ved bruk av egenmelding, så det er like udokumentert som de ti prosentene som er lov på vgs

Anonymkode: c3f64...d6a

• Liker 3
Skrevet
På 14.2.2019 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Nei, det må man jo ikke. 

Selvsagt må man det. Les om egenmelding. At folk jukser, er en annen sak. Utstrakt misbruk av egenmelding vil ende i oppsigelse hvis arbeidsgiver finner ut av det.

Skrevet

Det er jo det?

Og det er lovfestet.

Anonymkode: 159de...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...