Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet, har aldri vært på visning i den forbindelse før. Hva bør jeg spørre om? Er det lurest å spørre megler eller evt selger? Hvordan legger man inn bud? Evt andre tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvis eier er til stede på visning er min erfaring at du får de beste svarene hvis du spør h*n. Det er litt varierende hvor godt meglerne har satt seg inn i diverse forhold ved boligen.

Spørsmål som kan være aktuelle:

- hvis det er gjort arbeid på bad osv. kan det være greit å få vite om det er gjort av fagfolk eller om eier har gjort det selv

- solforhold på eventuell altan/terasse

- om det er lytt mellom leilighetene

- hva slags folk som bor i oppgangen

- om det er ventet at husleien skal stige, eller andre kostnader i forbindelse med oppussing av fasade ol.

- hvor stor strømregningen pleier å være. Dette er jo noe som kan variere veldig fra leilighet til leilighet avhengig av hvor godt den er isolert

- hva inkluderer husleien.

- få en oversikt over hva som kommer til å stå igjen i leiligheten. Skap, hvitevarer osv.

- er det noen forpliktelser? Trappevask, dugnad, trille ut søppelspann osv.

Megler pleier å ha ett skjema hvor en kan føre opp navn og tlf. nr. Du vil da bli holdt oppdater av megler med tanke på bud som kommer inn osv.

Første budet en legger inn må være skriftlig, mens en etter det kan gi muntlige bud.

Gjest Madeline
Skrevet

Ta en titt i skapet under vasken på kjøkkenet. Se etter vannskader og kjenn om det lukter mugg. Det samme bør du gjøre på badet. Sjekk vanntrykket. Se på sikringsskapet. Er det gammelt eller nytt? Er det dimensjoenert for deres behov? Spør om selgeren har hatt problemer med at sikringene ryker. Er det gammelt el. anlegg må du på sikt nok bytte det ut. Hvor stor varmtvannstank er det der? Er dere flere i familien bør dere ha 200 l , er den mindre må dere kanskje bytte.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis eier er til stede på visning er min erfaring at du får de beste svarene hvis du spør h*n. Det er litt varierende hvor godt meglerne har satt seg inn i diverse forhold ved boligen.

Spørsmål som kan være aktuelle:

- hvis det er gjort arbeid på bad osv. kan det være greit å få vite om det er gjort av fagfolk eller om eier har gjort det selv

- solforhold på eventuell altan/terasse

- om det er lytt mellom leilighetene

- hva slags folk som bor i oppgangen

- om det er ventet at husleien skal stige, eller andre kostnader i forbindelse med oppussing av fasade ol.

- hvor stor strømregningen pleier å være. Dette er jo noe som kan variere veldig fra leilighet til leilighet avhengig av hvor godt den er isolert

- hva inkluderer husleien.

- få en oversikt over hva som kommer til å stå igjen i leiligheten. Skap, hvitevarer osv.

- er det noen forpliktelser? Trappevask, dugnad, trille ut søppelspann osv.

Megler pleier å ha ett skjema hvor en kan føre opp navn og tlf. nr. Du vil da bli holdt oppdater av megler med tanke på bud som kommer inn osv.

Første budet en legger inn må være skriftlig, mens en etter det kan gi muntlige bud.

Det lureste er å ringe styreleder i et evt. sameie og spør om fremtidige påkostninger,husleie. Som eier vil jeg ikke opplyse om hvor j lytt det er, men styrelder gir deg de rette opplysninger.

Gjest gjest1
Skrevet

Så hvis du har visning på leiligheten din og en potensiell kjøper spør deg om det er lytt så svarer du: Ring styreformann og spørr han?

Jaja. For all del. En kan vel ikke forvente ett helt ærlig svar på et slikt spørsmål, men likevel. Å ikke svare i det hele tatt blir nå litt drøyt synes jeg.

Når det gjelder økning av husleie osv. så har selger faktisk opplysningsplikt hvis slikt er vedtatt.

Men joda, en kan jo alltids ringe styreleder også. Men selger skal i de fleste tilfeller kunne svare de fleste slike spørsmål

Gjest Madeline
Skrevet
Så hvis du har visning på leiligheten din og en potensiell kjøper spør deg om det er lytt så svarer du: Ring styreformann og spørr han?  

Jaja. For all del. En kan vel ikke forvente ett helt ærlig svar på et slikt spørsmål, men likevel. Å ikke svare i det hele tatt blir nå litt drøyt synes jeg.  

Når det gjelder økning av husleie osv. så har selger faktisk opplysningsplikt hvis slikt er vedtatt.  

Men joda, en kan jo alltids ringe styreleder også. Men selger skal i de fleste tilfeller kunne svare de fleste slike spørsmål

Konklusjone må vel være: Spør selgeren. Hvis du seriøst vurderer å kjøpe kan du ringe styreformann for å dobbeltsjekke enkelte opplysninger. Da skulle du være på den sikre siden i det spørsmålet.

Skrevet

Da vi kjøpte hus tok vi med oss prospekt med fylldig beskrivelse fra takstmann og forsikringsmann (huset ble solgt med eierskifteforsikring, de fleste hus fra Notar har det). Når man leser en slik rapport kommer det automatisk mange spørsmål opp. Vi dro til bake neste dag og fikk svar på det meste.

Har vært borte i visningsassistenter på visning, og de har generelt ikke peiling på hva de selger. Er det en visningsassistent et sted du ønsker å kjøpe, ville jeg tatt kontakt med megleren som er oppgitt.

Andre ting som kan være lurt å finne ut av på visning er støy fra veg/tog/fly, hvordan sola står i forhold til vinduer, avstand til kollektivtransport/skole/butikk hvis det er interessant.

Noe oppussing må man som regel regne med, men husk at bad og kjøkken er store inviseringer i forhold til maling eller tapetsering av andre rom.

Lykke til med boligkjøp!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det gikk veldig greit. Hadde med meg et par venninner som husket å spørre om det jeg glemte. Selgeren var selv til stede og kunne svare utfyllende på alle spørsmål. Megleren kom hastende ti minutter for sent med nyopptrykt salgsoppgave.

Takk for all hjelp så langt!

Skrevet

Fuktskader er kjempeviktig å unngå. Da vi kjøpte leilighet hadde mannen med seg en fuktmåler han hadde lånt på jobben, og målte i dusjen, rundt varmtvannstanken og i skapene under vaskene. Utrolig viktig!! Er leiligheta fuktskadd har du et problem. Det skal stå i salgsoppgaven / takstrapporten, men vi har alle hørt om folk som har kjøpt katta i sekken...

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Som oftest blir en oppringt når en har skrevet seg på lista, men dette er ingen garanti. Hvis det står 50 på lista og det kommer inn bud med kort frist er ikke megler forpliktet til å ringe alle, selv om h*n vanligvis vil prøve. Hvis du virkeligelig er seriøst interessert, tar du selv kontakt med megler tidligst mulig for å høre om det er kommet inn bud, evt legge inn bud selv.

Skrevet

Når det gjelder opplysninger om borettslag eller boligsameie, så plikter megler å innhente disse før salg av boligen. Derfor er det ikke nødvendig å ringe styreleder. Du kan ringe megler. I tillegg skal alle dokumenter som megler har mottatt fra forretningsfører ligge fremme på visning. Det er ikke alltid det gjør det, og da kan du bare be om å få fakset over kopi av alle disse papirene. Kan være lurt å sette seg inn i disse før et eventuelt kjøp. Hvis noe er uklart, kan du ringe forretningsfører eller styreleder - telefonnr. står i salgsoppgaven. I tillegg kan man også få se reguleringsplanen - der vil man få opplysninger om det er planlagt større utbygginger i området. F. eks veitraséer, forretningsbygg etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man drikker litt vin og spør om dette virkelig er det beste megleren har å by på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt, og har IKKE god erfaring med å spørre selger om ting. Han har faktisk løyet for oss, ang. oppussingsplaner i sameiet, bl.a..

Husk å sjekke varmt og kaldt vann, jeg var så dum at jeg bare sjekket at det VAR vann i kranene, så viser det seg at vannet bare var kaldt, og noen (selger?) har tatt med seg elementet i varmtvannsbeholderen.

Endel snusk ute og går altså. Heldigvis kjøpte jeg gjennom megler, og megleren ordner opp med selgeren (forhåpentligvis), som må betale mange tusen for oppussingsprosjektet han ikke sa fra til meg om.

Enig med den som sa at det er sameiets styreleder man må snakke med. Denne personen vet det meste om (hvordan det er å bo i) bygningen.

Skrevet
Da vi kjøpte hus tok vi med oss prospekt med fylldig beskrivelse fra takstmann og forsikringsmann (huset ble solgt med eierskifteforsikring, de fleste hus fra Notar har det).

Jeg ville vært veldig skeptisk til å kjøpe gjennom Notar uansett. De setter generelt taksten for høyt, og tilstandsrapporten er i beste fall ikke grundig nok, men vi har flere ganger opplevd direkte feil. Hus som selges gjennom Notar kan sikkert være greit nok, men jeg ville aldri kjøpt uten å hatt med en fagmann som var lojal mot meg på visning. Holdt på å brenne oss, men ble heldigvis advart. Kjøpte i etterkant gjennom Eiendomsmegler 1, og det var en helt annen opplevelse. Hver minste lille filleting var nevnt i takst eller prospekt, og vi har ikke fått noen overraskelser etter tre år i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...