Gå til innhold

Jeg gir inntrykk av at jeg er en fattig ufør - men jeg er ikke det

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 11000kr ca på aap. Har vært syk siden jeg er fjorten år. Fint at du har blitt syk etter du har jobbet deg opp noen lønnstrinn. Ikke alle som har hatt mulighet til det. 

Anonymkode: bf0d8...815

Hvorfor får du ikke ung ufør hvis du er syk?

Anonymkode: 435b8...351

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, Rucula skrev:

Synes du det er rart at folk lar seg provosere over at folk som leverpå andres folks hardt opptjente penger lever i sus og dus uten å bidra? 

Ja. All den tid de ikke lever på "folks hardt opptjente penger" er det enda mer rart. Alle med et minimum av omløp i skallen vet at disse pengene kommer fra Statens Pensjonsfond Utland.

Folk gnåler fortsatt i 2019 om at "deres skattepenger" går til dette. Uansett er det ikke den uføre sin feil at h*n har så mye utbetalt, det gjør bare til at folk ser enda dummere ut når de faktisk ikke er den uføre sin feil, men reglene gitt av staten.

Anonymkode: be6fc...01a

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 383 500 i året (trygd og forsikring). Jeg har bolig. Jeg har ikke barn og bil. Jeg sparer nesten 10 000 av inntekta mi hver måned. 

Jeg har honnør- og TT-kort. Jeg har også ledsagerbevis. Transport og kultur er billig for meg. Jeg verken røyker eller drikker. Jeg har fjernvarme og lave strømregninger. Jeg har alt jeg trenger av klær og utstyr. Jeg kan dra på ferie 3 ganger i året, utenlands og innenlands. Jeg har ingen gjeld. Jeg har en mann som betaler 50% av alle fellesutgifter. 

Jeg sitter godt i det. 

Men jeg sier det ikke til noen, ikke en gang min egen familie. Dette fordi jeg vet hvor provoserende det kan virke, og for at jeg har oppdaget at da sparer jeg enda mer penger. Det er ingen som maser på meg om å bidra økonomisk, da de går ut i fra at jeg er blakk som ufør. 

Er det flere enn meg som føler de må late som de er fattige? 

Anonymkode: ae8a8...d5c

Jeg har lavtlønnsinntekt etter mange år på skolebenken, jobber ugunstig arbeidstid, har flere barn, og er nok den som spanderer på deg god mat og drikke, fine middager, tilbyr meg å være sjåfør og legger til rette for deg, fordi jeg tror at jeg skal være grei og gavmild med de som har mindre enn meg og sliter mer enn meg. 

Anonymkode: f6ac3...726

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Rucula skrev:

Synes du det er rart at folk lar seg provosere over at folk som leverpå andres folks hardt opptjente penger lever i sus og dus uten å bidra? 

Det er vel greit at de som har tjent seg opp et høyt beregningsgrunnlag og i tillegg har privatforsikringer får relativ høy uføretrygd? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det litt som deg. Er delvis ufør (60%) og jobber deltid. Folk tror vel jeg ikke har så god råd som jeg har siden jeg jobber deltid. Jeg har ikke fortalt noen at jeg er delvis ufør, ikke mine foreldre, søsken venner eller kjente. Ikke mine voksne barn heller. Kun mannen. Endel vet jeg jobber deltid pga helseutfordringer men ingen har noen gang spurt om jeg er delvis ufør. Jeg har nok egentlig mer å rutte med enn alle mine nærmeste venninner. Har ca 19.000,- brutto i uføretrygd (Max sats 60%), 31.200,- brutto i min deltidsjobb og 3000,- netto i forsikring pr mnd. Allikevel har jeg en mye strammere økonomi nå enn tidligere da jeg tjeneste godt over millionen i året.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar meg ikke provosere av at du er ufør, men sitter godt i det. Bra for deg, tenker jeg! Du er syk, og det misunner jeg deg virkelig ikke. Unner deg hver krone. 

Men jeg synes du kan bidra på lik linje med andre når det kommer til å betale for ting. Det blir jo en slags «selvoppfyllende profeti» det der. Noen tror at du er fattig og spør deg ikke om du kan bidra. Du tror ALLE tror du er fattig. Derfor bidrar du ikke. Da får jo folk «bekreftet» (tror de) at du ikke bidrar fordi du ikke har råd. Og så spør ingen neste gang heller. Når de ikke krever noe så gjør de det jo for å være snille.

Jeg skjønner at det er irriterende at folk tror du har dårlig råd, men det er også helt grusomt å gå å «kreve penger» av folk som du tror har lite penger. De fleste som har nok selv vil gjerne være rause og ikke legge en sten til noens byrde... Hvis du begynner å bidra uoppfordret, så snur du sirkelen - folk forstår at du ikke er fattig og de begynner å spørre deg om å bidra. Er det ikke det du vil?

Er du forresten sikker på at folk tror du er fattig på grunn av at du er ufør? Mulig jeg misforsto, men var det ikke sånn at du forsørger mannen din også? Kanskje det er derfor folk tror du er fattig, fordi dere lever på en inntekt. 

Anonymkode: 64947...70c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar meg ikke provosere av at du er ufør, men sitter godt i det. Bra for deg, tenker jeg! Du er syk, og det misunner jeg deg virkelig ikke. Unner deg hver krone. 

Men jeg synes du kan bidra på lik linje med andre når det kommer til å betale for ting. Det blir jo en slags «selvoppfyllende profeti» det der. Noen tror at du er fattig og spør deg ikke om du kan bidra. Du tror ALLE tror du er fattig. Derfor bidrar du ikke. Da får jo folk «bekreftet» (tror de) at du ikke bidrar fordi du ikke har råd. Og så spør ingen neste gang heller. Når de ikke krever noe så gjør de det jo for å være snille.

Jeg skjønner at det er irriterende at folk tror du har dårlig råd, men det er også helt grusomt å gå å «kreve penger» av folk som du tror har lite penger. De fleste som har nok selv vil gjerne være rause og ikke legge en sten til noens byrde... Hvis du begynner å bidra uoppfordret, så snur du sirkelen - folk forstår at du ikke er fattig og de begynner å spørre deg om å bidra. Er det ikke det du vil?

Er du forresten sikker på at folk tror du er fattig på grunn av at du er ufør? Mulig jeg misforsto, men var det ikke sånn at du forsørger mannen din også? Kanskje det er derfor folk tror du er fattig, fordi dere lever på en inntekt. 

Unnskyld TS, jeg misforsto det siste der. Leste litt fort, og trodde at du betalte alt for mannen din - men det var jo bare feriene. Bare glem det siste der ☺️☺️

Gjest SeptemberRose
Skrevet

Hvor mye penger folk har på kontoen er privat. Har aldri brydd meg om hvor mye eller lite penger folk har. Har heller aldri brydd meg om å spørre noen om det. Det spiller ingen rolle. Hvis folk bryr seg med det, så svarer du bare at det skal dem drite i. ☺️ 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helsemessig er livet en tragedie. Jeg har MS. 

Takk ❤️ 

TS

Anonymkode: ae8a8...d5c

Jeg unner deg hver eneste krone ❤️

Skrevet
10 minutter siden, vintage skrev:

Jeg unner deg hver eneste krone ❤️

Jeg unner også alle som er enten ufør eller syk den utbetalingen de får, om det er i form av AAP, ung ufør eller whatever. Det jeg ikke synes er greit, er folk som fremstiller seg selv som mer hjelpesløs enn hva de virkelig er. Det er jo hva TS skriver i hovedinnlegget. Jeg er av motsatt art, og fremstiller meg nok selv som mer ressursterk enn hva jeg egentlig er. det kommer av at jeg ikke ønsker å byrde omgivelser. Jeg er glatt den som legger ut for taxi eller spanderer en drink, selv om jeg ikke er full av penger. Jeg kjenner flere av samme kaliber som TS; folk som har vært særdeles flink til å "gi inntrykk av" - at de er fattig og sliter. Og det er noe helt annet, enn å ikke unne noen en inntekt. 

Anonymkode: f6ac3...726

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere uføre som er tjukke i penger. Helt greit for meg. Selv rike folk kan bli syke/uføre. Om de mottar noen kroner fra nav eller ikke bryr meg fint lite.

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. All den tid de ikke lever på "folks hardt opptjente penger" er det enda mer rart. Alle med et minimum av omløp i skallen vet at disse pengene kommer fra Statens Pensjonsfond Utland.

Folk gnåler fortsatt i 2019 om at "deres skattepenger" går til dette. Uansett er det ikke den uføre sin feil at h*n har så mye utbetalt, det gjør bare til at folk ser enda dummere ut når de faktisk ikke er den uføre sin feil, men reglene gitt av staten.

Det aller meste av statens utgifter betales av innbetalte skatter og avgifter, ikke av SPU.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en måte er det provoserende at noen som er ufør får mer utbetalt i mnd enn noen som er i full jobb, men på den andre siden ville jeg ikke sittet hjemme og glodd i veggen heller.

Anonymkode: 1a758...cfe

Hvorfor er det provoserende? Om man har god jobb og forsikring etc, og så plutselig blir sjuk (for jeg antar at uføre er sjuke - ikke at de sitter å glor i veggen) skal de da helt ned på minstesats?

Kanskje det er lurere å skaffe deg en bedre utdanning - ikke være bitter på uføre?

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Det aller meste av statens utgifter betales av innbetalte skatter og avgifter, ikke av SPU.

Men ikke penger til pensjonister og uføre.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette styrker bare mitt inntrykk at folk som ikke jobber får ALT for mye penger i dette landet .....

Noe burde gjøres!

Anonymkode: 4ffd8...da0

Så pga at vedkommende har fått til å jobbe seg opp, og vært smart nok til å tegne forsikring så må noe gjøres? 😅 ta det med ro, det er fåtallet av uføre som får utbetalt så mye 😘

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke ung ufør hvis du er syk?

Veldig vanskelig å få innvilget ung ufør. Er i største grad de med medfødte sykdommer aom får det.

8 timer siden, Rucula skrev:

Tror du virkelig at uføretrygdede lever i sus og dus? 🙄 

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri ramlet meg inn å dele saldoen på kontoen min, inntekten eller formuen min ovenfor familen. Hverken nær eller fjern. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Ninab82, mod

Skrevet

Uføreforsikringer burde vært ulovlig, og statens satser for uføre burde bli hevet.

Sånn som det er i dag får de som har råd og mulighet til å kjøpe seg forsikring mye bedre utbetalt enn dem som ikke har hatt mulighet til det.

Alle mennesker er verdt like mye og burde få utbetalt like mye når de er uføre! Og ikke bli avsett med mye mindre penger kun pga de var syke hele livet og ikke har kunnet arbeide seg opp poeng eller kunnet kjøpe forsikring..

Anonymkode: 39e1c...b7d

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke penger til pensjonister og uføre.

Jo.

Skrevet

Kan du ikke heller bidra med å bryte ned disse fordommene du mener folk har da? Fremfor å snylte på andre som kanskje har lavere inntekt, men høyere moral.

Anonymkode: ad6ca...187

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...