AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Min 8 årige gutt har så dårlig orden på skolesakene sine, at nå har jeg fått nok. Vi har sagt fra mange ganger, både vi foreldre og læreren. Men det blir ikke bedre. Med dårlig orden mener jeg tygger istykker blyanter, spisser istykker, visker hull i ark, legger matboks og pennal bak bøker i sekken, søler fra vannflaska fordi han ikke skrur igjen godt nok, lukker ikke igjen sekken når han går hjem fra skolen, så snø kommer nedi. Stapper ting nedi sekken så bøker blir krøllete. Klusser på leksene, slurver med bokstaver. Ellers er han en snill og grei gutt som stort sett hører på oss, smart og lærer fort. Vi har visket ut lekser så utrolig mange ganger, og latt han kjenne på at fritiden blir kortere fordi han bruker lenger tid på lekser, men det hjelper tydeligvis ikke. Han får tilsnakk hver gang vi oppdager det, men det er ikke alt vi får med oss. Nå har jeg bestemt meg for å følge det opp ekstra nøye i en periode, og ta absolutt alle kamper. Jeg syns han er for stor til sånt slurv nå. Men jeg lurer på hva dere mener? Hvordan er deres barn på 8 år? Tar gjerne imot noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å endre atferden hans. Har vurdert å forsterke ønsket atferd. Anonymkode: f227f...374
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Hva man kan forvente av en åtteåring varierer veldig. Har hatt tre åtteåringer selv, to med upåklagelig og helt "grei" orden, og en gutt med ADHD som ikke har orden på ungdomsskolen en gang. Hvordan er han med orden og system ellers? Anonymkode: 21c7a...b1b 4
Sokkar Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Kan ikkje vannflaska stå i hylla hans på skulen? Er det eit problem for han at han av og til tar matboks og pennal bakerst i sekken? Men; at han må lukke sekken er eg einig i. 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Høres normalt ut. Ikke straff han med å sitte unødvendig lenge med lekser. Anonymkode: 91ab3...26a 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Min jente blir 8 år i april. Hun har hatt en tendens til og bare slenge blyanter og pussegummi rett oppi sekken i stedet for i pennalet når skoledagen er slutt. Hun har også pakket sekken litt feil til tider, slik at bøker blir krøllete etc. Men, det har bedret seg ganske bra. Utenom dette har jeg ikke så mye å klage på. Anonymkode: ea8b4...5ae
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 Det var veldig kjent oppførsel! Min eldste sønn vokste det raskt fra seg i løpet av de første skoleårene, den yngste i løpet av ungdomsskolen. Og ja, vi jobbet med det.. men etterhvert var jo ungen like fortvila som oss, så ikke noe poeng at alt bare ble negativt hele tiden, så mange tap har vi tatt uten å lage noe styr omkring det. Unger er ulike, og gutter i den alderen på sitt verste sånn sett! Anonymkode: 16487...1a3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva man kan forvente av en åtteåring varierer veldig. Har hatt tre åtteåringer selv, to med upåklagelig og helt "grei" orden, og en gutt med ADHD som ikke har orden på ungdomsskolen en gang. Hvordan er han med orden og system ellers? Anonymkode: 21c7a...b1b Jeg blir litt oppgitt når jeg leser at folk hele tiden skylder på ADHD for alt mulig. Det å ha ADHD er ikke ensbetydende med å ha dårlig orden på skolesakene sine. Det kan like gjerne være personligheten, ikke sykdommen som gjør det. Noen er jo helt enkelt bare slurvete og glemsomme. Uten diagnoser. Har selv en sønn med ADHD (utredet da han var 4, begynte på medisinering da han var 6), og han har aldri hatt problemer med å holde orden i sekken sin eller problemer med å legge blyantene i penalet, huske drikkeflaske og matboks osv. Jeg tror mye av det foreldrene skylder på ADHD kan være personlighetstrekk hos den enkelte som ikke har noe med sykdommen å gjøre. Anonymkode: 44ca9...a89 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Han er enda liten. Støtt han så godt dere kan så går det bedre, etterhvert. Anonymkode: 0c273...000 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt oppgitt når jeg leser at folk hele tiden skylder på ADHD for alt mulig. Det å ha ADHD er ikke ensbetydende med å ha dårlig orden på skolesakene sine. Det kan like gjerne være personligheten, ikke sykdommen som gjør det. Noen er jo helt enkelt bare slurvete og glemsomme. Uten diagnoser. Har selv en sønn med ADHD (utredet da han var 4, begynte på medisinering da han var 6), og han har aldri hatt problemer med å holde orden i sekken sin eller problemer med å legge blyantene i penalet, huske drikkeflaske og matboks osv. Jeg tror mye av det foreldrene skylder på ADHD kan være personlighetstrekk hos den enkelte som ikke har noe med sykdommen å gjøre. Anonymkode: 44ca9...a89 Vår sønn er til utredning for ADHD, og ett ev fellestrekkene for de som har det er nettopp vansker med å organisere og holde orden/passe på sakene sine. Jeg mener ikke at TS sin sønn har det, og da skal det også flere vansker til. Anonymkode: e04e6...60c 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Hva slags pennal har han? Hva slags sekk? Hva slags drikkeflaske? Flatt pennal hvor man må stikke en og en ting under en sånn strikk er håpløst å holde orden på. Tubepennal er mye enklere. Sjekk med lærer om han må ha pennal, jeg vet om klasser som opererer med valgfritt pennal eller uten pennal i det hele tatt. Da har de blyant, viskelær og fargeblyanter i klassen. Sekk med stor åpning er helt sikkert enklere enn liten åpning. Ett stort rom er bedre enn mange små. Om han nå og da har pennal og matpakke innerst er vel ikke så farlig? Finn en drikkeflaske som han ikke trenger å lukkes igjen, og som ikke lekker. Eventuelt hør om han kan ha flaska på skolen. De har vann der også. Anonymkode: 37743...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Min snart åtteåring finner ofte ikke sekken sin engang 😴 Anonymkode: e283c...8d0 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 Legg til rette. Det er helt sikkert bare en dal av sånn han er, og ingen vond vilje. Unger er forskjellige, og dette finner han tydelig utfordrende. Dere får hjelpe til så godt dere kan. Slutte å kjefte og straffe. Det går bare på selvtilliten løs. Anonymkode: cb1df...45e 3
Sensi Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 Lurt med sånt tubepennal. Det er kanskje for mye for han. Ville også sett om dere kan forenkle litt som en over her sa om sekk og drikkeflaske. Er ikke utvisking av lekser demotiverende og gammeldags? Ville snakket med læreren om hva som er godt nok. Og med gutten om å møtes på en middelvei. Altså...jeg er imot å sy puter under armene på barn, men han er bare 8. Kanskje det er for mye for han? 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 Haha dette er halvparten av guttene i klassen min og de går i sjette... både jeg og foreldre fortviler og har prøvd alt fra gulrot til pisk og det imellom, men lite skjer. Regner med de skjerper seg når de modnes og i tillegg får ordenskarakter på ungdomsskolen. De er bare barn, vi får heller begrense mulighetene til å rote ved elektroniske meldinger, drikking fra krana og utlånsblyanter... Anonymkode: 5e210...482 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 Eh, min snart 8, jente, blir kalt for «moden» og «veslevoksen», er ikke i nærheten av å pakke sekken sin selv, eller gjøre lekser uten at vi sitter ved siden av og passer på (at hun ikke tusjer i stykker sidene eller tegner/klusser/visker/tuller). Kjøp idiotsikker vannflaske (contigo, tror jeg vår heter. Den kan ikke lekke). Lukke sekken og faktisk SETTE DEN PÅ RYGGEN hennes gjør vi, både om morgen og når vi henter. Ellers ligger den i gangen/klasserommet/butikken/hvor som helst. Anonymkode: a5cff...65e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 Ts her Jøss, dette var uventede svar! Jeg forventet å høre at han var for stor fot sånn oppførsel og at vi måtte gjøre en bedre jobb med oppdragelsen. Kanskje jeg ikke trenger å være fullt så streng som jeg hadde sett for meg da. Tusen takk for tilbakemeldinger, det åpnet øynene mine litt. Skal fortsette å trene på dette, og høre litt mer med læreren hva hun mener. Og vi skal prøve å forsterke ønsket atferd, og legge til rette for at det blir enklere for han, f.eks med bedre drikkeflaske. Men jeg kommer til å fortsette å viske ut lekser som er gjort slurvete. Anonymkode: f227f...374
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 Ts igjen Vi har nylig hatt poengsystem for å gjøre følgende oppgaver: sette støvler i skapet, legge lue og votter i kurven, henge opp jakka og utebuksa, tømme matboksen, sette sekken inn i garderobeskapet og vaske hender. Etter noen uker med å få poeng for disse oppgavene, har vi nå sluttet, og ungen fortsetter å gjøre hele denne handlingskjeden hver dag etter skolen, uten at vi minner om det. Så mulig jeg må gjøre noe tilsvarende, og finne en god forsterker/premie som motiverer for å holde orden i skolesaker Anonymkode: f227f...374 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 Min snart 8-åring holder ikke styr på sin egen sekk. Jeg pakker, og setter den på ryggen hennes hver morgen. Nå er hennes klasse leksefri klasse (hallelujah), den eneste leksen de har er å lese i en valgfri bok 10-15 min hver dag. Det takler hun fint. Men ja, det er mye å forvente full orden av en 8-åring. Anonymkode: 8ae8d...6ab
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selv en sønn med ADHD (utredet da han var 4, begynte på medisinering da han var 6), og han har aldri hatt problemer med å holde orden i sekken sin eller problemer med å legge blyantene i penalet, huske drikkeflaske og matboks osv. Vil bare påpeke selvmotsigelsen her. At han begynte på medisiner når han var 6 og aldri har problemer med orden... Hilsen mann med adhd som også har medisiner som virker. Anonymkode: 9941e...e41 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil bare påpeke selvmotsigelsen her. At han begynte på medisiner når han var 6 og aldri har problemer med orden... Hilsen mann med adhd som også har medisiner som virker. Anonymkode: 9941e...e41 Veldig godt poeng 👍 Anonymkode: 2e474...594 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå