Gå til innhold

Hvorfor blir innvandrerbutikkene ansett som billige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var der i dag. 5 kilo basmatiris til 99 kr. 19, 80 kroner per kilo. Kiwi har first price ris til 19 kr for to kilo.

Og når det gjelder belgfrukter. To kilo kidneybønner koster 89. En liten pakke med disse på kiwi koster 4 kr. 4,45 per pakke blir det om man kjøper to kilo. 

Altså jeg mener absolutt ikke at det er dyrt på en innvandrerbutikk. Men hvorfor har det rykter på seg for å være superbillig når kiwi faktisk har lavere pris? 

Anonymkode: 67add...5b2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig fordi det var enda mer markante forskjeller før, som henger litt i.

Men mye er fortsatt rimeligere å innvadrerbutikkene. Jeg kjøper f.eks agurk fast på innvandrerbutikker. Der har prisen lagt jevnt på 8-10 kr for en agurk, mens kjedene har holdt 20-22 kr. Nå har Extra agurker under 20, men de fleste butikkene tar fortsatt 20-22 kr for en pølse med vann..

Tomat var også svindyrt tidligere i vinter, der kg prisene var ca det halve hos invandrerbutikkene. 

Anonymkode: 043f8...4a0

Skrevet

Hater når folk kaller det innvandrerbutikk. Utenlandsk butikk høres bedre ut. 

Anonymkode: f0e2d...05d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tenkt å svare noe annet, men jeg får ta dette først: Du må sammenligne likt mot likt. Basmatiris er dyrere enn vanlig middagsris, og kiloprisen for hermetiske og tørre bønner er forskjellig.

Det jeg hadde tenkt å svare, er at du kan gjøre røverkjøp både i grønnsaksforretninger og i vanlige dagligvarebutikker. Spesialforretninger har gjerne større og mer spennende utvalg i det de spesialiserer seg i, og stor omsetning leder normalt til bedre kvalitet/ferskhet.

Anonymkode: f0d19...c24

• Liker 8
Skrevet

Når du koker bønnene får du mye mer enn 2 kg 😉

• Liker 5
Skrevet

Har erfart at ikke alt er billigere, men noen ting er drastisk billigere. I grønnsaksbutikken nærmest der jeg bor, har jeg alltid spart penger på ferske grønnsaker. Mye ligger på 20-50 % av prisen til Kiwi, og et ekstra pluss er at grønnsakene kommer i løsvekt og jeg kan plukke den mengden jeg trenger (alt er ikke pakket i de grusomme enkeltpakningene av plast). 

Andre varer er jeg litt mer usikker på/varierer litt mer, slik som bønner og kikerter, oljer, krydder osv, men har inntrykk av at dette som regel også er billigere. 

Varer som kaffe, dopapir, melk, ost, såpe, godteri o.l. er som regel mye billigere på Kiwi eller Rema.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hater når folk kaller det innvandrerbutikk. Utenlandsk butikk høres bedre ut. 

Anonymkode: f0e2d...05d

For å være helt PK er vel internasjonal butikk det foretrukne. 

Anonymkode: 0cdd2...472

Skrevet
18 minutter siden, Inwe skrev:

Når du koker bønnene får du mye mer enn 2 kg 😉

Skal man koke bønner? Holder det ikke å bløtlegge dem?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må kokes.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bløtlegger over natta (eller minst 8 timer) så koker du de i 45 min til 1 time, litt avhengig av bønnene. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at prisen er betydelig lavere. (Sammenlign med Basmati-ris på REMA, så vil du se at prisforskjellen pr kg er betydelig.) I tillegg har de gjerne større utvalg og jevnt over bedre kvalitet på varene.

Jeg har favorittmerke av basmatiris. Det kan kun handles på en slik butikk. Og prisen er ikke ille. Kvalitetsris til 99kr for 5 kg.

På sensommeren pleier jeg å handle ferske maiskolber. Det finnes av en eller annen bisarr grunn ikke i kjedebutikkene i det hele tatt. Der selges plastpakkede halvkokte greier...

Men vi handler ikke der primært fordi det er billig, men fordi det har et utvalg vi ikke er i nærheten av å finne på kjedebutikkene.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Susan Sto Helit skrev:

Min erfaring er at prisen er betydelig lavere. (Sammenlign med Basmati-ris på REMA, så vil du se at prisforskjellen pr kg er betydelig.) I tillegg har de gjerne større utvalg og jevnt over bedre kvalitet på varene.

Jeg har favorittmerke av basmatiris. Det kan kun handles på en slik butikk. Og prisen er ikke ille. Kvalitetsris til 99kr for 5 kg.

På sensommeren pleier jeg å handle ferske maiskolber. Det finnes av en eller annen bisarr grunn ikke i kjedebutikkene i det hele tatt. Der selges plastpakkede halvkokte greier...

Men vi handler ikke der primært fordi det er billig, men fordi det har et utvalg vi ikke er i nærheten av å finne på kjedebutikkene.

Og det her hadde jeg lyst til å skrive :)

Jeg kjøpte fersk maiskolbe på Extra en gang i sommer. Jeg trodde først jeg så syner.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Susan Sto Helit skrev:

Jeg har favorittmerke av basmatiris. Det kan kun handles på en slik butikk. 

Tips?☺

Skrevet

Noe er billigere, f.ex. koster noen meloner i "min" innvandrerbutikk 30 kr stk, mens på kiwi koster de 30 for kiloen, en stor papaya koster 70, mens på coop kommer den på over 100 etc....

Anonymkode: 71388...3b8

Skrevet
11 timer siden, Biloba skrev:

Tips?☺

Nå har de jo flere forskjellige typer nettopp fordi vi mennesker har forskjellig preferanse og forskjellig smak.
Mitt tips er kjøp flere forskjellige små poser først, og finn din egen favoritt.

Skrevet

På den vi handler på får du bringebær og blåbær til 5kr, vannmelon på sommern for 15kr/kg, dadler til ca 23-25kr (kjøpte på rema og et beger koster 100kr!!). Det er jevnt over mye billigere. En stor bærepose med frukt/grønt havner på 70-100kr. Det får jeg ikke til på kiwi altså. 

Og de har jo et enormt utvalg da. 

Anonymkode: 437d2...7e0

• Liker 2
Skrevet
På 13.2.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Var der i dag. 5 kilo basmatiris til 99 kr. 19, 80 kroner per kilo. Kiwi har first price ris til 19 kr for to kilo.

Og når det gjelder belgfrukter. To kilo kidneybønner koster 89. En liten pakke med disse på kiwi koster 4 kr. 4,45 per pakke blir det om man kjøper to kilo. 

Altså jeg mener absolutt ikke at det er dyrt på en innvandrerbutikk. Men hvorfor har det rykter på seg for å være superbillig når kiwi faktisk har lavere pris? 

Første bud er å sammenligne riktige produkter. Billig middagsris har ikke i nærheten av de samme egenskapene og smak som basmatiris har. Basmatiris lå sist jeg kjøpte det, på 70 kroner for 2 kilo på kiwi. Belgfrukter kommer veldig an på om det er tørka eller på boks. De på boks er billigere på kiwi her. Mens tørka er betraktelig dyrere. De tørka må du bløtlegge og koke. Linser kan du bare koke om du ønsker da. 

Når det gjelder frukt og grønt, så varierer det litt. Noe er de litt dyrere på, noe er de veldig mye billigere på. Men hovedforskjellen for min del, er at på de gode av disse butikkene, så er kvaliteten og utvalget noe helt annet enn på kiwi. Du får ting du bare kan drømme om ellers, og med en mye bedre kvalitet. 

Skrevet

Kiwi har ikke lavere pris. Du har kjøpt en spesiell ris.
Salat på Kiwi 26 kr, salat på innvandrer sjappe 9 kroner. Egg på kiwi 50 kroner for 12 stk, egg på innvandrer butikk, 60 kr for 36 stk.  Liten krydder greie i glass på kiwi, 30-50 kr , kjempestor krydderpose (sikkert tilsvarende 25 sånne små krydderglass som på kiwi) på innvandrerbutikk 20 kr

Anonymkode: 948c8...148

• Liker 1
Skrevet

Er det trygt å kjøpe egg i Asia-butikker? Jeg tenker ift bruk av rått egg. 

Anonymkode: eb0be...ec5

• Liker 2
Skrevet

Det er billigere å kjøpe på Asiamat, da der kommer de i større pakninger av det som jeg bruker. Er innvandrer, alle krydrene kjøpes i 500-1 kg pakninger. Alle linsene kjøpes i 1-2 kg pakninger. Ris kjøpes i 5-10-20 kg pakninger. Løk kjøpes i 5-10 kg pakninger. Da blir det billig. 

Basmati ris er ikke bare Basmati ris. Det er forskjellige merker, kvalitet osv. Selv innvandrere har sine favoritter der. Noen liker Double Diamond, India gate eller Lal Qila (red fort) osv. 

Min nærmeste Holdbart butikk tar inn India gate, som er både billig og god. 

I India så bruker man å si at jo gamlere ris er, jo bedre. Så jeg bruker gjerne ris som har gått flere måneder over datoen. Lever enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...