Gå til innhold

Barn som skifter skole ofte - grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn jeg kjenner til har skiftet skole flere ganger. Tror det er femte eller sjette lærested nå og barnet er 11 år. Bør dette være grunn til å melde bekymring til noen? 

Jeg tenker både på læringsutbytte, sosiale relasjoner eller om foreldrene rett og slett «rømmer fra noe» hvis ting spisser seg til på ett sted. 

Anonymkode: 56029...085

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytter de da, eller skifter de bare skole for barnet? 

Anonymkode: 50e98...c54

• Liker 1
Skrevet

Nok en "bør jeg sende bekymringsmelding til barnevernet" 

Det klør, det klør etter å få meldt fra om NOE! Bråkete nabobarn, nabobarn som skriker på natta, overvektig nabojente, naboer som flytter ofte, nabobarn som fortsatt går med bleie, nabobarn som fortsatt går med sutt.

I barnehagen vår er det veldig mange barn som ble sendt avgårde dit da de bare var ett år gamle!? Bør jeg sende en bekymringsmelding til barnevernet?

Anonymkode: 2589d...23f

• Liker 13
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Du kan starte med å være en god venn, ts!

• Liker 5
Skrevet

De har bare skiftet skole. 

Anonym over meg planter bare stråmenn svarer ikke i det hele tatt på det jeg spør om.

• Liker 3
Skrevet

Kan det være mobbing? At eleven har vansker med å få venner?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har bare skiftet skole. 

Anonym over meg planter bare stråmenn svarer ikke i det hele tatt på det jeg spør om.

Du kommer jo ikke med noen grunner til at de har skiftet så ofte. Du sier du kjenner gutten, så da burde du vel ha spurt dem? Har du ikke gjort såpass så ikke lat som om du bryr deg. Først får du du sette deg inn i situasjonen deres før du sender avgårde bekymringer. 

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en "bør jeg sende bekymringsmelding til barnevernet" 

Det klør, det klør etter å få meldt fra om NOE! Bråkete nabobarn, nabobarn som skriker på natta, overvektig nabojente, naboer som flytter ofte, nabobarn som fortsatt går med bleie, nabobarn som fortsatt går med sutt.

I barnehagen vår er det veldig mange barn som ble sendt avgårde dit da de bare var ett år gamle!? Bør jeg sende en bekymringsmelding til barnevernet?

Overvektige barn er ikke noe å kimse av. Det er et ledd i omsorgen å sikre næringsrik mat til barnet. 

Altså, er en form for omsorgssvikt. Svært få barn/mennesker har feil i et gen når de er store.

Anonymkode: f104c...218

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvektige barn er ikke noe å kimse av. Det er et ledd i omsorgen å sikre næringsrik mat til barnet. 

Altså, er en form for omsorgssvikt. Svært få barn/mennesker har feil i et gen når de er store.

Det er mer omsorgssvikt å ha dumme og fordomsfulle foreldre. Tenk litt på den du. 

Anonymkode: 54937...ee7

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange overvektige barn i Norge spiser veldig god og næringsrik mat. Bare alt for mye.

Du kan gjerne melde bekymring ts, men dette blir henlagt fortere enn du kan si barnevern. 

• Liker 4
Skrevet

Det er bedre å melde ifra én gang for mye enn én gang for lite. Du kan gjerne ringe å snakke med bv før du evt leverer en bekymringsmelding også og høre hva de mener. Jeg kommer fra et hjem som så tilsynelatende bra ut, men det var det absolutt ikke på innsiden. Noen sendte inn en bekymringsmelding og barnevernet kom hjem til oss for en samtale. Det endte med at jeg ble flyttet i fosterhjem og det er jeg sjeleglad for den dag i dag. Har fortsatt god kontakt med både foreldre og fosterforeldre nå i voksen alder. Jeg hører så mye stygt om barnevernet, men jeg har bare gode erfaringer med de.

Anonymkode: 0a077...323

Skrevet

Skolen får jo med seg at barnet har byttet ofte, så dette har de helt sikkert oversikt over selv. Og det kan være mange grunner til at et barn bytter skole, hvor mobbing er grunn nr én for de fleste

Anonymkode: 3f2af...6d9

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn jeg kjenner til har skiftet skole flere ganger. Tror det er femte eller sjette lærested nå og barnet er 11 år. Bør dette være grunn til å melde bekymring til noen? 

Jeg tenker både på læringsutbytte, sosiale relasjoner eller om foreldrene rett og slett «rømmer fra noe» hvis ting spisser seg til på ett sted. 

Siden du kjenner barnet, vet du vel om du er bekymret og for hva?

Hvordan sier barnet selv og foreldrene selv at det går da, hva er årsaken og har barnet problemer med det du nevner? Får de/barnet noe spesiell hjelp (tenker sosiallærer, har du grunn til bekymring? 

Anonymkode: be767...e93

• Liker 1
Skrevet

Om de bytter distrikt er det god  grunn til bekymring. Er det "att og fram" kan det nok være ulike grunner. Bra at noen følger litt med tenker jeg, mye av årsaken til at omsorgssvikt ikke blir snappet opp og meldt inn om er fordi folk er egoistisk nok til å tenke "det har ikke jeg noe med og det er ikke mun sak". Trist å snu ryggen til barn som trenger hjelp.

Anonymkode: fea9e...ace

Gjest Blondie65
Skrevet

I lys av Angelica-saken synes jeg det er helt sinnsykt hvor mye hets TS får i denne saken.

Er det virkelig ikke grunn til å bekymre seg over et barn som skifter skole ofte? TS har muligens ikke innsynsrett og vet derfor ikke grunnen. Men hun ser og hun tenker, og så lurer hun på: hvem taler dette barnets sak?

La oss si at saken blir meldt og det viser seg at barnevernet alt har tiltak av forskjellig art for dette barnet. Problem løst - ingen grunn til videre sak.

La oss si at saken blir meldt og at det er akkurat denne observasjonen som skal til for at et par andre bekymringsmeldinger sammen med denne alvorlige nok til at barnevernet setter inn tiltak. Synes dere det da er verdt det?

Vi skal ikke gå rundt å anta at noen andre ser dette barnets problemer. Jeg vet at en mengde folk har et mildest talt vrangt syn på barnevernet, men seriøst, folkens? Hvor har dere vært når avisene slo opp sakene om Christoffer og Angelica, og en rekke lignende saker der barn i åresvis går for lut og kaldt vann og det som verre er og alle trodde at noen andre hadde gjort ditt eller datt?

Meld fra TS! Du er bekymret, meld fra slik at barnet - som KAN være i problemer, men som OGSÅ kan ha det helt greit - får hjelp hvis det trengs.

Skrevet

Jeg byttet altfor mange ganger, og bv skulle absolutt blitt koblet inn, noe som aldri skjedde dessverre. 

Her er flyttingen bare et lite ledd i den store sammenhengen. At skolene aldri la sammen to og to, er meget bekymringsverdig og skuffende for min del.

Anonymkode: 45a3e...4f3

• Liker 2
Skrevet

Når jeg var liten så bytter jeg skole og bydel iallfall over 10 ganger og hos meg så var ikke ting A4 for å si det slik. 

Bestevenninna mi flyttet 14 ganger og hos henne så var det ikke noe galt der så var det foreldrenes jobb som gjorde at det ble hyppige flyttinger.

Så det finnes jo ikke et klart svar uansett. Men i våre dager så er jo skole og helsetjeneste mer tilstede og følger mer med så jeg tenker at hvis det er bekymring rundt dette så er det allerede meldt inn.

Er ikke slik i dag at man kan flytte fra kommune til kommune og fra bydel til bydel, alt følger deg. Slikt var mye enklere før.

Så lenge barnet ikke hadde vist tegn til at noe var gang bortsett fra flytting så hadde ikke jeg gjort noe mer med det.

Anonymkode: ede12...1fe

Skrevet
På Wednesday, February 13, 2019 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Det er bedre å melde ifra én gang for mye enn én gang for lite. Du kan gjerne ringe å snakke med bv før du evt leverer en bekymringsmelding også og høre hva de mener. Jeg kommer fra et hjem som så tilsynelatende bra ut, men det var det absolutt ikke på innsiden. Noen sendte inn en bekymringsmelding og barnevernet kom hjem til oss for en samtale. Det endte med at jeg ble flyttet i fosterhjem og det er jeg sjeleglad for den dag i dag. Har fortsatt god kontakt med både foreldre og fosterforeldre nå i voksen alder. Jeg hører så mye stygt om barnevernet, men jeg har bare gode erfaringer med de.

Anonymkode: 0a077...323

Ett veldig stort problem med denne tankegangen er at Barnevernet blir oversvømt med falske tips.     

Så de ansatte i barnevernet er nødt til å bruke ekstremt mye tid og ressurser på å sjekke ut alt mulig sludderi steden for å arbeide med reelle saker hvor barn / ungdommer faktisk har veldig alvorlige problemer... 

Anonymkode: 93dc6...973

• Liker 1
Skrevet
På 13.2.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Men herlighet, ja det er et problem, men det trenger ikke nabokjerringa å bry seg om. Hvem skal hun melde fra til? Et overvektig barn er ganske synlig, hva skal hun si? « dette barnet er overvektig», det vet jo alle som der det. Dette er en jobb for foreldrene og helsevesenet, og ikke noe som trenger å bli meldt noe sted. DE ER KLAR OVER DETTE SELV. 

Anonymkode: 14524...379

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...