AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 https://www.nrk.no/sport/idretten-fortviler-etter-stortingsvedtak_-_-de-bor-ha-en-flau-smak-i-munnen-1.14328942 Er det bare jeg som synes de syter? De har jo tatt et valg om å studerer mens de driver med idrett... Anonymkode: 3bc9b...67a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 De må jo studere, når de blir for gamle til å drive med toppidrett, og "pensjonerer" seg fra dette, står de plutselig på bar bakke uten utdannelse Anonymkode: d31bb...84c 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Det gir ingen mening å være så A4. Det er ingen god grunn til at man ikke kan f.eks. utsette en praksisperiode uten at det skal gi konsekvenser for den enkelte. De må jo få sjansen til å ta en utdanning sånn at de har noe å falle tilbake på når idrettskarrieren legges på hylla. Anonymkode: 934dd...683 2
The Kitten Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 På min skole har vi en liste over hvem som skal prioriteres til særplass. Idrettsutøvere kommer på 5. (av totalt 7) grupper som har fortrinnsrett til å få innvilget særplass. Jeg har fått innvilget særplass på særskilt grunnlag, så jeg er litt delt i hva jeg mener om saken. På en side er jo det kjempebra at de innser at de ikke kan leve av idretten i all evighet. På en annen side er det veldig urettferdig ovenfor andre som kanskje også har behov for særplass om det alltid er idrettsutøveren som skal få det. Som i mitt tilfelle hvor jeg har fått det innvilget fordi jeg er aktor sitt hovedvitne i en alvorlig straffesak hvor anken er berammet til midt i praksisperioden. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Jeg syns de syter, det går an å studere på deltid. Skal det tilrettelegges for alle som vil drive idrett ved siden av bør det også tilrettelegges for alle andre grupper som har mye større behov enn et selvvalgt ønske om å drive idrett. Aleneforeldre, foreldre med sykt barn eller syk partner, studenter med lang reisevei, studenter som ikke får lånekassestøtte og må jobbe mye, studenter med ekstra utfordringer i form av handikap eller språkvansker osv. Jeg studerte for øvrig med en toppidressutøver som var strukturert nok til å bacheloren på to år, så det er absolutt mulig for de som gidder å utnytte tiden. En praksisperiode som hun sykepleiestudenten sutrer over i artikkelen skal tilpasses veldig mange, og er ikke bare å flytte fordi hun heller vil spille fotball. Anonymkode: 37673...4e1 3
Absol Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 🤣🤣🤣🤣 tipper mange studenter er skuffa over at utdanningsløpet ikke kan legges opp etter karrieren deres 😂 hva skal man med studielån? Man går seg heltidsjobb og krever at skolen tilpasser seg, for man legger jo mye i jobben, går "all in" og sånn... tull at man skal måtte ofre noe for å kunne satse alt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Det er jo ganske lite å be om, sånn i forhold til f.eks de som trenger ekstra økonomisk støtte. Hvis dere visste hvor lite penger det er i toppidrett ville dere blitt overrasket. Anonymkode: 36479...891 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Problemet er jo som hun sier i artikkelen at man må velge mellom idrett og utdanning. Det er nok heller en investering for samfunnet å la idrettsutøvere kombinere idretten med å få seg en solid utdanning i bunn. Jeg synes egentlig ikke det er så mye å be om når idrettsutøvere som konkurrerer på dette nivået er så verdsatt i samfunnet. I tillegg kan de fortsatt bidra til samfunnet etter idrettskarrieren er over ved at de har noe å falle tilbake på. Det er synd at man begrenser de aller mest ambisiøse i samfunnet i stedet for å finne måter man kan tilpasse det å gå en litt alternativ vei på. Anonymkode: 83a61...152
The Kitten Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo som hun sier i artikkelen at man må velge mellom idrett og utdanning. Det er nok heller en investering for samfunnet å la idrettsutøvere kombinere idretten med å få seg en solid utdanning i bunn. Jeg synes egentlig ikke det er så mye å be om når idrettsutøvere som konkurrerer på dette nivået er så verdsatt i samfunnet. I tillegg kan de fortsatt bidra til samfunnet etter idrettskarrieren er over ved at de har noe å falle tilbake på. Det er synd at man begrenser de aller mest ambisiøse i samfunnet i stedet for å finne måter man kan tilpasse det å gå en litt alternativ vei på. Anonymkode: 83a61...152 Men som AB....4e1 sier: Praksisperioden til sykepleie skal tilpasses veldig mange. Hvorfor skal det automatisk være idrettsutøveren som får tilpasset praksis? Hva med andre som også har et reelt behov for det? Hva med sånne som meg hvor situasjonen ikke er selvvalgt? Endret 13. februar 2019 av The Kitten 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 33 minutter siden, The Kitten skrev: Men som AB....4e1 sier: Praksisperioden til sykepleie skal tilpasses veldig mange. Hvorfor skal det automatisk være idrettsutøveren som får tilpasset praksis? Hva med andre som også har et reelt behov for det? Hva med sånne som meg hvor situasjonen ikke er selvvalgt? Du skriver jo at du fikk innvilget særplass, så jeg ser ikke problemet. Det vil jo som regel være et rangeringssystem slik som du også viser til der noen grunner er mer prioritert enn andre. Anonymkode: 83a61...152
The Kitten Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo at du fikk innvilget særplass, så jeg ser ikke problemet. Det vil jo som regel være et rangeringssystem slik som du også viser til der noen grunner er mer prioritert enn andre. Anonymkode: 83a61...152 Jo, du svarer ikke på det jeg spør om. Hvorfor skal andre studenter gang på gang føye seg fordi noen har valgt å drive med idrett?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: De må jo studere, når de blir for gamle til å drive med toppidrett, og "pensjonerer" seg fra dette, står de plutselig på bar bakke uten utdannelse Anonymkode: d31bb...84c De kan jo ta studier hvor det ikke kreves praksis. Og det går jo også an å ta studiene når man er ferdig med toppidretten. Selv jobbet jeg 100 prosent under studiene. Da kunne jeg ikke ta studier med mye praksis. Jeg følte da aldri at det var urettferdig. Det var prioriteringene jeg gjorde. Kan ikke skjønne at det å f.eks satse på idretten skal være et bedre argument for å få tilpasning enn f.eks jeg som satset på jobb. Og skal man kunne få slippe praksis eller flytte på praksisperioden for alle som ønsker å jobbe så får man vel enten en kabal som aldri vil gå opp eller man må fjerne alle krav til praksis. Anonymkode: 73385...674
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 13 minutter siden, The Kitten skrev: Jo, du svarer ikke på det jeg spør om. Hvorfor skal andre studenter gang på gang føye seg fordi noen har valgt å drive med idrett? Jeg har ikke skrevet det noen steder, så jeg ser ikke hvorfor jeg skal svare på det. Anonymkode: 83a61...152
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De må jo studere, når de blir for gamle til å drive med toppidrett, og "pensjonerer" seg fra dette, står de plutselig på bar bakke uten utdannelse Anonymkode: d31bb...84c Får gjøre som resten av oss da. Ta en utdannelse i voksen alder. Anonymkode: a61fd...d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå