AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Noen av dere som vurderer å ha det? Og hvordan melder dere dette ut til gjestene? Anonymkode: 409b7...f3a 1
Ullvott Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Kanskje dere kan få toastmasteren til å si det? «Som dere alle vet setter Ida og Petter privatlivet høyt. Et bryllup er en begivenhet og en fest for familie og nære venner, som de har gledet seg veldig til. Derfor ønsker brudeparet at dere respekterer deres ønske om at bilder fra bryllupet ikke deles på sosiale medier.» 22
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Skjønner hva du mener. Syns det er en god ide at toastmasteren sier det, men det kan jo allerede være for sent. Jeg forstår ikke hvorfor alt må deles på sosiale medier i sekundet det skjer. Det er kanskje litt spesielt å skrive det i invitasjonen. Enten må dere informere om det på forhånd, ellers må gjestene bli informert når de går inn i kirken/vielsen Anonymkode: d6c81...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 «Vi ønsker selv å være de som deler bilder av vår store dag i sosiale medier. Takk for at du respekterer vårt ønske.» Var i et bryllup hvor en lignende frase ble benyttet og syntes det var en fin måte å si det på. Husker ikke nøyaktig hvordan frasen ble delt i forkant, men ser for meg at de kan være på invitasjonen, på web-side (mange har det nå), hvis det gis ut noen «blekke» i kirken osv Anonymkode: fb12a...a6b 10
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Jeg ville personlig unngått ordet "forbud", det gjør det litt i overkant lite hyggelig. Mengder er absolutt innafor å be gjestene vente med å publisere bilder, enten på nettsiden, i hefte, invitasjon eller via toastmaster. Egentlig burde folk ha vett til å skjønne det av seg selv, men noen skal jo på død og liv være først ute med alt... Anonymkode: bf3dd...e76 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen av dere som vurderer å ha det? Og hvordan melder dere dette ut til gjestene? Anonymkode: 409b7...f3a Høres meget fornuftig ut. Husk også på at man ikke har lov, etter personvernlovgivningen, å offentliggjøre eller å dele bilder på nett uten samtykke fra personene på bildet. Så du er i din fulle rett til å nedlegge forbud mot å havne i sosiale medier i brudekjole, eller uten. Anonymkode: a9293...704 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Min søster og hennes mann hadde det. Ingen av dem var interessert i å dele dagen sin på nett, derfor fikk de presten i kirka til å informere gjestene om det. Han sa noe sånn som "X og Y ønsker selv å være de som deler bilder på internett fra dagen deres". Husker ikke ordrett. Anonymkode: 7be22...f59 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #8 Skrevet 16. februar 2019 En ting er at man ikke får dele bilder med folk på, men noen vil jo kanskje snappe bordkort, vinglass, mat, blomster osv. Er det lov, ville jeg lurt på... Anonymkode: a8f56...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #9 Skrevet 16. februar 2019 Dette behovet alle har for å vise fram alt mulig (til og med andre sitt bryllup osv) er blitt helt ekstremt. Syns det er en god ide å informere om at brudeparet ikke ønsker at bilder deles på nett. Noen folk er jo helt grenseløse for hva de deler av bilder av andre.. Anonymkode: 1a178...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 At toastmasteren sier det er for sent, de mest ivrige bildeknipserne har nok allerede delt på FB/instagram under vielsen. Jeg ville skrevet det i invitasjonen. Ikke ordet "forbud", men at brudeparet selv ønsker å ha kontroll på hvilke bilder som deles av dem i sosiale medier. Man kan jo heller ikke hindre folk i å dele bilder av lokalet, kirka, seg selv eller samtykkende gjester. Kun bilder der selve brudeparet eller gjester er i fokus uten samtykke. Man vil aldri kunne ha fullstendig kontroll på hva som deles av bryllupsdagen, så om man er livredd for at folk på FB skal få se et glimt av brudebuketten eller kakebordet (hvilket er fullstendig lovlig å legge ut), så bør man heller gifte seg helt privat med de aller, aller nærmeste. Anonymkode: e7f8e...c2d 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting er at man ikke får dele bilder med folk på, men noen vil jo kanskje snappe bordkort, vinglass, mat, blomster osv. Er det lov, ville jeg lurt på... Anonymkode: a8f56...9a9 Ja, selvsagt er det lov. Blomster og vinglass har ingen rettigheter i personvernloven. Med en gang man inviterer til et selskap med mange mennesker, så er ikke ting "privat" i ordets strenge forstand. Det bør man være klar over. Man kan kreve å ikke selv være i fokus på bilder som blir lagt ut, men man kan ikke pålegge folk generelt fotoforbud. Anonymkode: e7f8e...c2d 1
Gjest O.G. Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 Skal det der virke greit nok så må også forbudet gjelde brudeparet.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 Nesten ingen la ut bilder fra vårt bryllup. Vi ba om mobilfri vielse i kirken, som så og si alle overholdt. Jeg tror det ble lagt ut ett bilde av oss på Instagram. Resten har vi lagt ut selv. Altså ikke noe stort problem. Anonymkode: fa859...add 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #14 Skrevet 16. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt er det lov. Blomster og vinglass har ingen rettigheter i personvernloven. Med en gang man inviterer til et selskap med mange mennesker, så er ikke ting "privat" i ordets strenge forstand. Det bør man være klar over. Man kan kreve å ikke selv være i fokus på bilder som blir lagt ut, men man kan ikke pålegge folk generelt fotoforbud. Anonymkode: e7f8e...c2d Det var ikke personvern det virket som om ts bekymret seg om. Anonymkode: a8f56...9a9 1
Gjest O.G. Skrevet 17. februar 2019 #15 Skrevet 17. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke personvern det virket som om ts bekymret seg om. Anonymkode: a8f56...9a9 Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 På 17.2.2019 den 9.09, O.G. skrev: Nemlig. TS sier ikke noe om at hun faktisk vil dele noen som helst bilder av dagen selv i sosiale medier. Så nå går du utifra noe du ikke vet noe om. Synes det er helt utrolig at folk deler fra andre sitt bryllup jeg da, har aldri opplevd det i bryllup jeg har vært. Det var i det hele tatt få som tok bilder, bortsett fra fotograf og de veldig nære. Gjestene hadde nok med å nyte dagen og være tilstede her og nå, ikke dokumentere. Anonymkode: 20929...4e6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 Så sære folk virker å ha blitt. Hvis brudeparet ikke ønsker at noen legger ut bilder av de på nettet, så håper jeg brudeparet ikke legger ut bilder av gjester i bryllupet heller. Så sært som dette virker, så hadde jeg nektet å bli lagt ut på nettet, selv om jeg kanskje hadde vært forlover eller en annen viktig person den dagen. Anonymkode: 2bb73...e06 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sære folk virker å ha blitt. Hvis brudeparet ikke ønsker at noen legger ut bilder av de på nettet, så håper jeg brudeparet ikke legger ut bilder av gjester i bryllupet heller. Så sært som dette virker, så hadde jeg nektet å bli lagt ut på nettet, selv om jeg kanskje hadde vært forlover eller en annen viktig person den dagen. Anonymkode: 2bb73...e06 På trass? Anonymkode: c6b10...d59 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På trass? Anonymkode: c6b10...d59 Ja Anonymkode: 2bb73...e06 1
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS sier ikke noe om at hun faktisk vil dele noen som helst bilder av dagen selv i sosiale medier. Så nå går du utifra noe du ikke vet noe om. Synes det er helt utrolig at folk deler fra andre sitt bryllup jeg da, har aldri opplevd det i bryllup jeg har vært. Det var i det hele tatt få som tok bilder, bortsett fra fotograf og de veldig nære. Gjestene hadde nok med å nyte dagen og være tilstede her og nå, ikke dokumentere. Anonymkode: 20929...4e6 Det samme kan man jo si om brudeparet, for det er jo ikke sånn at de bare skal ha lov til å legge ut bilder av gjestene sine sånn uten videre heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå